Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Terwijl concurrenten KPN, Odido (voorheen T-Mobile) en Delta zich bijna te pletter graven om voor 2026 meer dan driekwart van Nederland op glasvezel aan te sluiten, blijft de grootste kabelprovider van ons land, VodafoneZiggo, geloven dat ze de strijd om de internet abonnee nog altijd kunnen winnen. De praktijk laat echter kwartaal op kwartaal iets anders zien. De glasvezelproviders verwelkomen elke drie maanden vele duizenden nieuwe internetabonnees, terwijl VodafoneZiggo er op dit moment meer dan 10.000 per maand ziet weglopen. Die exodus is zoals gezegd al een tijdje aan de gang. In een jaar tijd verloor VodafoneZiggo meer dan 66.000 internetabonnees.
Gestage daling maar mobiel ‘redt’ VodafoneZiggo
Natuurlijk, met op dit moment nog meer dan 3,2 miljoen internetklanten, kunnen ze dit klantverlies bij VodafoneZiggo wel aan. Echter, ook het aantal TV-abonnementen loopt zienderogen terug. Daar heeft de kabelprovider al enkele jaren te kampen met concurrentie van de streaming diensten en het feit dat vooral veel jongeren, twintigers en dertigers, geen lineair tv-abonnement meer nemen, of die opzeggen. Het aantal, zoals VodafoneZiggo het noemt, ‘video-klanten’ daalde de afgelopen 12 maanden met bijna 97.000.
Het goede nieuws voor VodafoneZiggo is dat het aantal mobiele klanten nog wel stijgt. Daardoor, en met de stijgende prijzen van vooral de internetabonnementen (inflatiecorrectie en andere prijsverhogingen), wist de provider de omzet in het derde kwartaal van dit jaar nog op peil te houden. Die kwam uit op 1,03 miljard euro, iets meer dan 1 miljoen euro meer ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
VodafoneZiggo verwelkomde het afgelopen kwartaal netto 27.700 nieuwe mobiele klanten. Vergeleken met een jaar geleden daalde de groei van het aantal nieuwe mobiele abonnees wel flink. Toen werden in het derde kwartaal nog 67.000 nieuwe mobiele klanten gescoord. Opvallend is dat ondanks de inflatiecorrectie, het gemiddelde bedrag dat een post-paid abonnee uitgeeft, met 1 euro gedaald is naar 17 euro per maand.
Cashcow bloedt en de concurrentie wordt harder
In totaal heeft VodafoneZiggo in een jaar tijd ruim 130.000 nieuwe mobiele abonnees mogen bijschrijven. Daardoor blijft het klantenbestand van de provider ook jaar op jaar nog altijd groeien. Echter, de cashcow van VodafoneZiggo, zijnde de vaste internet abonnees – bloedt behoorlijk. En de komende jaren zal de concurrentie van de glasvezelmarkt alleen nog maar toenemen.
Niet alleen omdat het aantal glasvezelaansluitingen groeit, maar toch vooral omdat glasvezelabonnementen op dit moment simpelweg ook voordeliger zijn. Overstappen van VodafoneZiggo naar een glasvezelprovider kan je, afhankelijk van de samenstelling van het abonnement (interetsnelheid, wel of geen TV, etc), al gauw een tot meerdere tientjes per maand schelen. En dan houden we geen rekening met de introductiekortingen.
Zelf ben ik enkele maanden geleden overgestapt van VodafoneZiggo naar KPN Glasvezel. Ik had een GigaNet abonnement met een behoorlijk uitgebreid tv-pakket (ViaPlay, NetFlix, Pluspakket, ESPN) waarvoor ik bij VodafoneZiggo 125 euro per maand betaalde. Bij KPN betaal ik voor exact hetzelfde pakket, als de introductiekorting over zes maanden stopt, 93 euro per maand. En dan heb ik ook nog 1 Gbit down- én upload (bij Ziggo was dat max 1 down en 50 Mbit upload) en veel meer tv-zenders in de pluspakketten. Kortom, voor mij was overstappen een ‘no-brainer’. En met mij realiseren zich dat dus nog duizenden klanten per maand.
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over Vodafone
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
DC Business04.01.2024
Architectuur en interieurdesign op basis van afval: Aectual is Fit for the Future
Gadgets31.10.2023
Vodafone heeft nu ook een eSIM abonnement voor Apple Watch
Als laatste van de drie Nederlandse mobiele providersNieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
DC Business07.06.2023
Hoe Odd.Bot als het eerste Nederlandse bedrijf ‘Fit For the Future’ werd
Technology24.05.2023
VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0
Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabelMobile01.03.2023
Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken
Soms is het fijn om en klein land te zijnAdvertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Verder lezen over Ziggo
DC Business11.12.2023
Een vliegende start: Tips voor het beginnen van je eigen bedrijf met Ziggo Webmail en Funda Business
Entertainment24.08.2023
De Dutch Grand Prix kijken bij Ziggo… nou ja, soort van
Nieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
Technology26.06.2023
Ziggo verrast ouderen met nostalgietrip Huiskamer van Toen
Nieuws09.06.2023
Komen de F1-rechten terug naar Ziggo?
Technology24.05.2023
VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0
Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabelOnline09.06.2022
Illegale downloader? Ziggo gaat je er niet op aanspreken
Online03.06.2022