Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederland nu meer internet en/of tv-abonnementen zijn die via glasvezel afgenomen worden, dan abonnementen via een koperverbinding.
Meer glasvezel dan koper abonnementen
Aan het eind van het derde kwartaal van 2022 telde ons land meer dan 5,3 miljoen huishoudens waar glasvezel aangelegd is. De teller van het aantal glasvezel abonnementen voor internet, tv en/of vaste telefonie kwam eind september uit op 2,39 miljoen. Dat was het moment waarop Nederland dus voor het eerst meer glasvezel- dan koper-abonnementen telde. De ‘koper-teller’, die al geruime tijd daalt, kwam eind september uit op 2,25 miljoen.
Kabel inhalen is het volgende doel
De meest gebruikte netwerktechnologie voor (vaste) telecom-, internet- en tv-diensten blijft overigens nog altijd kabel. Niet in de laatste plaats omdat Nederland nog altijd bijna 8 miljoen huishoudens telt die op een van de kabelnetwerken aangesloten is. Echter, het aantal kabelabonnees daalt gestaag. Alleen al in het derde kwartaal van 2022 kwam die daling uit op ongeveer 20.000. Met name onder druk van de glasvezel concurrentie.
Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd voordat glasvezel ook de kabel aan haar zegekar rijgt.
Goedkoper en beter
Providers als T-Mobile, KPN en Delta zijn al enkele jaren volop aan het werk om Nederland te verglazen. In de steden, regio’s en dorpen waar glasvezel beschikbaar komt, wordt vervolgens flink gestunt met ‘welkomsaanbiedingen’. Dat kan een gemiddelde abonnee al snel honderden euro’s voordeel per jaar opleveren.
Een glasvezelabonnement heeft los van de ‘stuntprijzen’ ook de nodige de technische voordelen, zoals synchrone up- en download snelheden en veel meer capaciteit. Het moge duidelijk zijn dat de kabelproviders de hete adem van de glasvezelconcurrentie in hun nek voelen.
VodafoneZiggo, als voorbeeld, is daarom enkele jaren geleden al begonnen met diverse technische upgrades van haar kabelnetwerk om die concurrentie het hoofd te bieden. Of ze daarin uiteindelijk zullen slagen, valt nog te bezien. Het feit dat elke maand duizenden abonnees de overstap maken van kabel naar glas, is in ieder geval geen goed teken.
Bron cijfers: ACM
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv
Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerdEntertainment12.04.2022