​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Vorig artikel Volgend artikel

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Third party cookies

Chrome wil het volgen van jouw online activiteiten door derden beperken. Dat is namelijk wat third party cookies doen. Je gaat ermee akkoord, maar vervolgens kunnen die sites je internetgedrag bekijken en niet iedereen is daar zo bewust van. Dit type cookies is al bijna 30 jaar deel van het internet: ze worden onder andere gebruikt om je relevante advertenties te kunnen serveren.

Google vindt echter dat het wel voorbij mag zijn met die cookies. Het wil ze volledig afschaffen in Chrome. Zo start het 4 januari met Tracking Protection, een test onder 1 procent van de wereldwijde Chrome-gebruikers die de toegang van tracking blokkeert. Google: “Met Privacy Sandbox zetten we een verantwoorde stap in de richting van het uitfaseren van third-party cookies in Chrome. We hebben nieuwe functies ontwikkeld die essentiële use cases ondersteunen en ontwikkelaars de tijd geven en helpen bij de overgang.”

Niet meer gevolgd op Chrome

Het begint met een kleine groep om ontwikkelaars de kans te geven zich op deze nieuwe manier van werken aan te passen. De deelnemers worden willekeurig geselecteerd en krijgen een melding wanneer ze Chrome openen. Dat kan zowel op desktop zijn (pc of laptop) of op de smartphone. Vervolgens worden die third party cookies automatisch geblokkeerd en kunnen mensen je niet meer van website naar website volgen.

Google laat weten: “Als een website niet goed functioneert zonder third-party cookies en Chrome detecteert dat je problemen ondervindt op de website, zoals het herladen van een pagina, krijg je tijdelijk de optie om third-party cookies weer in te schakelen voor die specifieke website. Dit kun je doen via het oog-icoon aan de rechterkant van je webadresbalk.” Wil je ze weer aan, dan klik je weer op het oog-icoon.

Minder persoonlijke advertenties

Het is goed dat Google hiermee komt, want het gaat niemand iets aan wat jij allemaal op het internet doet. Er worden zonder dat je het misschien realiseert hele profielen van je gebouwd op basis van wat je allemaal doet op het internet. Zo kunnen ze zorgen dat je na een kijksessie op een website ineens die producten blijft zien in advertenties op een andere, om je zo alsnog te verleiden tot aankoop over te gaan.

Mensen ervaren dat vaak al als erg persoonlijk, al zijn er ook mensen die het wel fijn vinden: liever advertenties van dingen die ze interessant vinden, dan van dingen die ze niets interesseert. Echter is het niet oke dat je internetgedrag zo lang wordt gevolgd: dat moet je, hoe goed advertenties soms ook zijn, altijd willen vermijden. Google gaat daar nu bij helpen, maar er zijn meer browsers die daarin aanzienlijk strenger zijn.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...