Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het is een onderwerp waar ook in Nederland al enkele jaren over gebakkeleid wordt door regelgevers en providers: vrije modemkeuze. Sinds 28 januari van dit jaar, zo werd bepaald via een beleidsregel van de ACM, mag iedereen zelf kiezen welk internetmodem hij of zij gebruikt. Providers leveren het liefst hun ‘eigen’ modem omdat ze zo meer controle hebben over de dienstverlening. Dat mag nog, steeds, maar als klanten dat willen moeten ze ook een ander modem kunnen gebruiken. Vanaf 1 juli gaat de ACM de beleidsregel ook met ‘harde hand’ (lees: boetes) handhaven en VodafoneZiggo is als eerste ‘aan de beurt’.
Half miljoen boete dreigt voor VodafoneZiggo
Die provider heeft de vrije modemkeuze namelijk nog niet in haar hele verzorgingsgebied geregeld. Klanten in gebieden waar voorheen UPC zat, dat door VodafoneZiggo werd overgenomen, kunnen nog altijd niet hun eigen modem gebruiken, als zij dat willen. Om ervoor te zorgen dat de provider voort maakt met het oplossen van deze problemen heeft de ACM VodafoneZiggo alvast een last onder dwangsom opgelegd. Ofwel, is het 1 juli niet geregeld, dan mag de provider elke dag een boete van 12.500 euro bij de ACM aftikken, tot een maximum van 500.000 euro.
Niet op tijd geregeld
Deze aangekondigde boete, die VodafoneZiggo dus nog altijd kan voorkomen, komt niet uit de lucht vallen. De ACM is al bijna een half jaar met de provider in gesprek over het uitblijven van de vrije modemkeuze in de voormalige UPC-regio’s. Eind november (2021) informeerde de ACM naar de stand van zaken. In december gaf VodafoneZiggo aan ‘hard te werken om uiterlijk 28 januari 2022 aan de beleidsregel te kunnen voldoen’.
Voordat die datum bereikt werd, heeft de ACM nogmaals naar de stand van zaken geïnformeerd, en medio januari liet VodafoneZiggo de toezichthouder al weten dat zij er niet in zouden slagen om de vrije modemkeuze ook in de voormalige UPC-regio’s op orde te krijgen. Ook in de weken en maanden ná de deadline hebben de twee partijen nog met elkaar gemaild over de stand van zaken. ‘Onverwachte complicaties’, zo stelde VodafoneZiggo, hebben er toe geleid dat de vrije modemkeuze in de probleemregio’s nog altijd niet geregeld kan worden. Daarom heeft de ACM in mei besloten VodafoneZiggo de duimschroeven wat aan te draaien met de ‘last onder dwangsom’.
“De ACM stelt vast dat VodafoneZiggo voor een deel van zijn netwerk niet voldoet aan de vrije keuze van eindapparaten zoals neergelegd in het Besluit Eindapparaten. De ACM acht het noodzakelijk dat deze overtreding zo spoedig mogelijk wordt beëindigd”, zo stelt de toezichthouder in een persbericht.
UPDATE (17u00): Naar aanleiding van mijn artikel werd ik gecontacteerd door VodafoneZiggo. De provider kwam met de volgende reactie / verklaring:
“Ziggo heeft sinds eind januari vrije modemkeuze in grote delen van haar verzorgingsgebied. Het netwerk in voormalig UPC-gebied is technisch echter anders opgebouwd. Daardoor is het daar meer werk om de mogelijkheid van een eigen modem in te voeren. De afgelopen maanden is ook daar het netwerk stap voor stap geschikt gemaakt voor vrije modemkeuze en het overgrote deel van onze klanten heeft inmiddels deze optie. We verwachten de hele operatie per 1 juli volledig afgerond te hebben.”
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Vodafone
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
DC Business04.01.2024
Architectuur en interieurdesign op basis van afval: Aectual is Fit for the Future
Online02.11.2023
Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door
De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonneesGadgets31.10.2023
Vodafone heeft nu ook een eSIM abonnement voor Apple Watch
Als laatste van de drie Nederlandse mobiele providersNieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
DC Business07.06.2023
Hoe Odd.Bot als het eerste Nederlandse bedrijf ‘Fit For the Future’ werd
Technology24.05.2023
VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0
Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabelMobile01.03.2023
Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken
Soms is het fijn om en klein land te zijnVerder lezen over Ziggo
DC Business11.12.2023
Een vliegende start: Tips voor het beginnen van je eigen bedrijf met Ziggo Webmail en Funda Business
Online02.11.2023
Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door
De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonneesEntertainment24.08.2023
De Dutch Grand Prix kijken bij Ziggo… nou ja, soort van
Nieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
Technology26.06.2023
Ziggo verrast ouderen met nostalgietrip Huiskamer van Toen
Nieuws09.06.2023
Komen de F1-rechten terug naar Ziggo?
Technology24.05.2023
VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0
Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabelOnline09.06.2022