Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem


Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem ontwikkelen. Het initiatief is afkomstig van Vodafone, en de drie andere providers wilden daar graag bij aansluiten. Vorige week gaf de Europese Commissie toestemming voor de oprichting van een joint-venture hiervoor. Elke provider zal 25 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf, dat in België gevestigd wordt, voor haar rekening nemen.

Beter systeem voor mobiele advertenties

Veel consumenten zullen van mening zijn dat het enige goede systeem voor het serveren van advertenties op een smartphone het NIET aanbieden van advertenties is. Toch willen de vier providers een gooi doen naar het ontwikkelen van een beter en gebruiksvriendelijker mobiel advertentiesysteem, dat zowel voor consumenten als de aanbieders van advertenties voordelen zal hebben.

Op dit moment worden advertenties, zowel online als mobiel, vooral geserveerd op basis van cookie-instellingen. Bedrijven als Meta en Alphabet strooien die ’cookie-toestemmingen’ vrolijk rond tussen tientallen andere ‘partners’. Met het accepteren van de voorwaarden geef je als consument vaak ook toestemming daarvoor, zonder dat je dat eigenlijk in de gaten hebt. Vrijwel niemand leest namelijk alle voorwaarden, vaak tientallen pagina’s tekst, tot op de laatste letter. Daardoor, en die klacht hoor je vaak, kan het gebeuren dat een cookie die je geaccepteerd hebt, leiden tot het bestookt worden met advertenties van bedrijven waar je nog nooit contact mee gehad hebt.

Alternatief voor cookies

Omdat cookie-wetgeving steeds strenger wordt, zien de mobiele providers kansen voor een nieuw advertentiesysteem dat gebaseerd is op het telefoonnummer en IP-adres van gebruikers. Gebruikers moeten daarbij via een opt-in systeem toestemming geven voor het aanmaken van een token dat gebruikt mag worden voor het serveren van (gepersonaliseerde) advertenties.

De tokens die gegenereerd worden zijn gekoppeld aan een specifieke gebruiker, maar worden wel geanonimiseerd. Daardoor kunnen ze niet tot een individu konden worden herleid. Ook bevatten ze geen locatie- of browsegegevens van een gebruiker en kunnen ze niet worden samengevoegd om zogenoemde superprofielen te maken.

“Het platform is specifiek ontworpen om consumenten een stapsgewijze verandering te bieden in de controle, transparantie en bescherming van hun gegevens, die momenteel op grote schaal worden verzameld, verspreid en opgeslagen door grote, niet-Europese spelers”, zo schrijft Vodafone.

Met andere woorden, de providers willen zich hiermee opstellen als partijen die netter omgaan met het aanbieden en serveren van advertenties. We moeten natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het hen primair nog altijd gaat om het binnenharken van geld met de advertentieverkoop. Omdat de privacy-regelgeving, zeker in Europa. steeds strenger wordt, moeten bedrijven die (gepersonaliseerde) advertenties serveren, steeds nieuwe manieren bedenken om klanten te laten instemmen met de advertentie-modellen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Android apps mogen geen reclame meer op vergrendelscherm zetten

Google heeft de advertentieregels aangepast om een nieuwe manier van adverteren op toestellen met Android te stoppen: advertenties op je vergrendelscherm. Het is één ding om in een gratis app advertenties te tonen, maa...

Mobile01.12.2017

Android apps mogen geen reclame meer op vergrendelscherm zetten

Verder lezen over Vodafone

Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads

Als eerste provider in Europa heeft Vodafone, samen met chipmaker Qualcomm en smartphone fabrikant Xiaomi, een nieuwe, snellere 5G-uplingtechnologie getest. De drie partijen zijn er in geslaagd om op het standalone (SA)...

Mobile22.01.2024

Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads

Architectuur en interieurdesign op basis van afval: Aectual is Fit for the Future

Het Nederlandse 3D-printbedrijf Aectual heeft voor haar innovaties in de markt het Fit for the Future-certificaat ontvangen. Deze status verdient het bedrijf voor het met 3D-printers omzetten van afval in designs voor in...

DC Business04.01.2024

Architectuur en interieurdesign op basis van afval: Aectual is Fit for the Future

Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door

Terwijl concurrenten KPN, Odido (voorheen T-Mobile) en Delta zich bijna te pletter graven om voor 2026 meer dan driekwart van Nederland op glasvezel aan te sluiten, blijft de grootste kabelprovider van ons land, Vodafone...

Online02.11.2023

Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door

De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonnees
Vodafone heeft nu ook een eSIM abonnement voor Apple Watch

Vodafone heeft vandaag, als laatste van de drie grote providers, ook een eSIM abonnement gelanceerd, speciaal voor de Apple Watch. Met Vodafone OneNumber kunnen klanten met een Apple Watch vanaf Series 4, uiteraard in de...

Gadgets31.10.2023

Vodafone heeft nu ook een eSIM abonnement voor Apple Watch

Als laatste van de drie Nederlandse mobiele providers
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies

Jarenlang was Ziggo, en nu VodafoneZiggo in grote delen van Nederland zo ongeveer de alleenheerser op de breedbandmarkt. Wilde je écht snel internet, dan was de kabel feitelijk de enige serieuze optie. Ook ADSL kon dest...

Nieuws26.07.2023

Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies

Hoe Odd.Bot als het eerste Nederlandse bedrijf ‘Fit For the Future’ werd

Fit For the Future, dat is zorgen dat je als bedrijf toekomstbestendig bent. Een Fit For the Future-bedrijf is hongerig naar nieuwe technologieën en ziet veranderingen juist als een kans. Er wordt strategisch gedacht aa...

DC Business07.06.2023

Hoe Odd.Bot als het eerste Nederlandse bedrijf ‘Fit For the Future’ werd

VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0

De strijd tussen de kabel en glasvezel, voor snelle internetverbindingen, leek aanvankelijk een oneerlijke. Glasvezel heeft in potentie veel meer capaciteit (bandbreedte) dan de ‘ouderwetse’ coax. Daardoor kan kabel...

Technology24.05.2023

VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0

Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabel
Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken

We klagen wel ‘ns dat ons kikkerlandje niet altijd de beste voorzieningen heeft. In sommige gevallen zijn die klachten terecht. Kijk bijvoorbeeld naar de problemen waar ons stroomnetwerk mee kampt. Toch heeft het soms...

Mobile01.03.2023

Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken

Soms is het fijn om en klein land te zijn