Apple en Google alweer meest waardevolle merken ter wereld

Apple en Google alweer meest waardevolle merken ter wereld

Vorig artikel Volgend artikel

Interbrand legt elk jaar de grootste merken ter wereld langs elkaar en bepaalt dan welke het meest waardevol zijn. Dat wordt gedaan aan de hand van de financiële prestaties én aan het cachet van een merk, oftewel hoe veel mensen bereid zijn te betalen om dat merk te hebben. Die ranglijst beweegt al een paar jaar niet meer echt en de top tien laat zich wel raden.

Voor de vijfde keer op rij staat Apple bovenaan, gevolgd door Google en Microsoft. Ze worden gevolgd door Coca-Cola, Amazon, Samsung, Toyota, Facebook, Mercedes-Benz en IBM. Ten opzichte van vorig jaar valt alleen Facebook op: de zijn - voor het derde jaar op rijd - bijna vijftig procent in waarde gestegen en hebben daarmee GE uit de top tien geduwd en zijn IBM en Mercedes-Benz voorbij gegaan.

top-tien-merken

Natuurlijk is er ook altijd iets van verloop, zeker onderaan de lijst, en nieuwe binnenkomers zijn Netflix (78), Salesforce (84) en Ferrari (88). Die laatste is een beetje de uitzondering, want meer en meer wordt de top 100 gedomineerd door techbedrijven. Inmiddels is een kwart van de bedrijven in de top 100 een techbedrijf, en de meeste staan nog hoog ook.

Als je zit te wachten op Neerlandse trots zijn daar de usual suspects: Heineken blijft zit dit jaar op 85, Shell op 91 en Philips op 41. Dat is niet veel anders dan voorgaande jaren, dus als de intocht van nieuwe en hooggewaardeerde techbedrijven nog even doorgaat gaat er nog meer verdwijnen. Geen spannende lijst dus, waarmee de enige vraag wordt: hoe veel jaar kan Apple die eerste plek nog vasthouden?

[Afbeeldingen © Interbrand]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies