Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine


Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol zijn, maar gemaakt zijn om veel kliks te ontvangen zonder de lezer echt verder te brengen. Maar er is meer. We noemen 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine.

1. Minder spam

De grootste aanpassing die eraan komt is dat SEO-pagina’s die verder weinig interessante informatie bevatten rake klappen krijgen. Google wil dat mensen die de zoekmachine gebruiken snel uitkomen bij een goed antwoord op hun informatievraag. Dat houdt in dat de pagina’s die dus vol staan met goede H2-koppen, linkjes en meer dingen die ‘search engine optimized’ zijn, minder goed ranken wanneer de eigenlijke inhoud geen antwoord geeft op de vraag die wordt gesteld. Met andere woorden: als er onzin op de pagina staat, dan wordt deze onzin gezien. Google hoopt hiermee 40 procent minder van dit soort slechte content in de zoekresultaten te laten zien.

2. Tegen AI

Het ligt in het verlengde van het bovenstaande, maar Google heeft de aanpassingen onder andere in het leven geroepen om content die is gemaakt door AI minder belangrijk te maken. Hoewel Google stelt dat de update er is om content die is gemaakt voor mensen belangrijker te maken dan content die is gemaakt voor zoekmachines, zit er dus ook wel degelijk wat in de ‘door’: is het door mensen gemaakt of door AI? Dat zal Google niet altijd kunnen zien, maar wees je ervan bewust dat pagina’s met veel AI mogelijk minder hoog gerankt zullen worden door Google.

3. Vervallen domeinen moeten weg

Vervallen domeinen worden soms gebruikt om mensen lastig te vallen of verkeerde informatie te geven. Google wil met de update zorgen dat vervallen domeinen en het misbruik ervan wordt tegengewerkt. Dat een website ooit in bloei was, maar nu niet meer, maar nog wel wordt gebruikt en er op die golf wordt meegesurft, daar wil Google een stokje voor steken. Vooral als het gaat om onzincontent of misschien zelfs gevaarlijke inhoud op een pagina.

4. Niet alleen ‘slechte’ sites doelwit

We kennen allemaal wel pagina’s die helemaal optimaal gemaakt zijn voor zoekmachines, maar uiteindelijk eigenlijk niets te vertellen hebben. Maar soms staan dit soort slechte contentpagina’s op websites die beroemd, gerenommeerd en veel bezocht zijn. Dat wil Google niet meer hebben. Dus zelfs een grote website als bijvoorbeeld die van een bekende krant, die kan dus door Google slechter worden beoordeeld als die krant allerlei linkjes deelt met slechte websites en daar ook nog kwalitatief slechte content over schrijft. Het misbruiken van je goede naam en website is uit den boze bij Google. Dit wordt ook wel parasite SEO genoemd, alsof het een parasite is die je met je meedraagt en je ziek kan maken.

5. Vaak minder voelbaar in het Nederlands

Wat goed is om bij deze veranderingen in het achterhoofd te houden, dat is dat deze altijd meer invloed hebben op Engelstalige zoekresultaten. Enerzijds omdat dit er veel meer zijn, anderzijds omdat specifiek Nederlands ook wel een heel kleine taal is. Met eerdere updates hebben we ook gemerkt dat de impact niet alleen kleiner is in ons land, maar ook dat deze veel later komt. Sowieso komt specifiek de anti-spam-update in mei uit, zodat je nu nog tijd hebt om iets te doen aan je “slechte” pagina’s.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Verder lezen over SEO

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO