Google gaat het melden als jouw website irritante ads toont

Google gaat het melden als jouw website irritante ads toont

Vorig artikel Volgend artikel

Google werkt al aan een ingebouwde adblocker voor browser Chrome, eentje die al beschikbaar is voor de early adopters. Maar het bedrijf gaat nog meer doen om ervoor te zorgen dat gebruikers een goede gebruikservaring krijgen op het web. Namelijk door websites met irritante advertenties erop te wijzen dat ze niet aan de richtlijnen van de ‘Better Ads Standards’ voldoen.

In een blogpost schrijft Google dat ze in komende weken waarschuwingen gaan versturen naar websites over het advertentie gebruik. Het is voor websitebeheerders nu ook mogelijk om via webmastertools te testen of jouw sites zich aan de richtlijnen houden.

Better Ads Standards

In deze standaard worden op desktop de volgende banners geblokkeerd:

  • Pop-up Ads
  • Auto-playing Video Ads with Sound
  • Prestitial Ads with Countdown
  • Large Sticky Ads

Voorbeelden zie je hieronder.

ads

En voor mobiel zijn het er nog wat meer.

  • Pop-up Ads
  • Auto-playing Video Ads with Sound
  • Prestitial Ads
  • Postitial Ads with Countdown
  • Ad Density Higher Than 30%
  • Full-screen Scrollover Ads
  • Flashing Animated Ads
  • Large Sticky Ads

En de voorbeelden zie je weer hieronder.

ads-mobile

Irritante advertenties zijn logischerwijs de belangrijkste reden voor iemand om een Adblocker te installeren. Maar daarmee benadelen gebruikers wel de betreffende websites, omdat niet alleen de irritante banners geblokkeerd worden, maar alle banners. Nadelig voor uitgevers en dus ook nadelig voor Google, dat minder impressies uit kan leveren.

Sites die gewoon voldoen aan de ‘Better Ads Standards’ hoeven zich dus geen zorgen te maken over de aankomende Adblocker in Google Chrome.

[Afbeelding © momius - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies