Online07.02.2017

Meer dan 600 miljoen adblockers actief: gebruik groeit met 30%


Blocken we de content kapot?

Adblockers zijn een groot probleem voor uitgevers op het internet. Niet alleen is het heel lastig om er tegen op te treden zonder de bezoekers van je website tegen je in het harnas te jagen, ze worden steeds meer gebruikt. Onderzoeksbureau Pagefair heeft becijferd dat we wereldwijd inmiddels zo’n 600 miljoen adblockers geïnstalleerd hebben en dat is heel slecht nieuws voor uitgevers en adverteerders.

Alles voor niks

Door adblockers te installeren breken internetgebruikers het ongeschreven pact met websites, zo wordt gezegd door de critici van de programma’s. Ze hebben gelijk. De prijs voor alle content die we tot ons nemen op het net wordt betaald in advertenties die er omheen staan. Doordat het inmiddels zo gewoon is geworden om een adblocker te installeren op een computer, wordt daar al bijna niks meer aan verdiend en dat begint zich nu ook uit te breiden naar mobiele apparaten, de angstdroom van alle bedrijven die op de groei van mobiele advertenties rekenen om overeind te blijven.

Zelf schuld

Het is echter ook een geval van eigen schuld, dikke bult. Adblockers zijn namelijk ontstaan doordat websites en adverteerders veel te ver zijn gegaan in wat een acceptabele advertentie is. Hele pagina’s werden overgenomen door een advertentie en je zag nauwelijks hoe je ‘m kon wegklikken, audio en video die vanzelf begon te spelen, pop-ups waar je gek van werd, de mate waarin product of dienst X, Y of Z in je gezicht werd geduwd was enorm irritant en zat actief je internetgebruik in de weg. Het is nog steeds niet helemaal verdwenen, want in plaats van het aanpakken van de te irritante advertenties (ja, ook hier zie je nog wel eens) zijn de aanbieders van advertenties voornamelijk bezig met het proberen te blokkeren van adblockers.

Gewoonte

Op mobiele apparaten lijkt dat al een stuk beter geregeld, hoewel ook daar af en toe een advertentie komt die maar heel moeilijk weg lijkt te willen gaan. Het zijn precies dat soort grappen die mensen doen besluiten om een adblocker te nemen en dus lijden de goeden in die zin onder de kwaden. Het tij lijkt echter niet meer te keren: de gewoonte van het gebruik van een adblocker wordt inmiddels gewoon doorgegeven aan nieuwe bezoekers van het internet en dus gaat het percentage gebruikers alleen maar stijgen. Er zit voor de grote partijen maar één ding op: een nieuwe methode bedenken om advertenties te integreren in hun apps of content en dan niet te ver gaan met hoe irritant ze zijn.

Alles went, ook advertenties.

[Afbeeldingen © Pagefair]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’