Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Adblockers zijn een groot probleem voor uitgevers op het internet. Niet alleen is het heel lastig om er tegen op te treden zonder de bezoekers van je website tegen je in het harnas te jagen, ze worden steeds meer gebruikt. Onderzoeksbureau Pagefair heeft becijferd dat we wereldwijd inmiddels zo’n 600 miljoen adblockers geïnstalleerd hebben en dat is heel slecht nieuws voor uitgevers en adverteerders.
Alles voor niks
Door adblockers te installeren breken internetgebruikers het ongeschreven pact met websites, zo wordt gezegd door de critici van de programma’s. Ze hebben gelijk. De prijs voor alle content die we tot ons nemen op het net wordt betaald in advertenties die er omheen staan. Doordat het inmiddels zo gewoon is geworden om een adblocker te installeren op een computer, wordt daar al bijna niks meer aan verdiend en dat begint zich nu ook uit te breiden naar mobiele apparaten, de angstdroom van alle bedrijven die op de groei van mobiele advertenties rekenen om overeind te blijven.
Zelf schuld
Het is echter ook een geval van eigen schuld, dikke bult. Adblockers zijn namelijk ontstaan doordat websites en adverteerders veel te ver zijn gegaan in wat een acceptabele advertentie is. Hele pagina’s werden overgenomen door een advertentie en je zag nauwelijks hoe je ‘m kon wegklikken, audio en video die vanzelf begon te spelen, pop-ups waar je gek van werd, de mate waarin product of dienst X, Y of Z in je gezicht werd geduwd was enorm irritant en zat actief je internetgebruik in de weg. Het is nog steeds niet helemaal verdwenen, want in plaats van het aanpakken van de te irritante advertenties (ja, ook hier zie je nog wel eens) zijn de aanbieders van advertenties voornamelijk bezig met het proberen te blokkeren van adblockers.
Gewoonte
Op mobiele apparaten lijkt dat al een stuk beter geregeld, hoewel ook daar af en toe een advertentie komt die maar heel moeilijk weg lijkt te willen gaan. Het zijn precies dat soort grappen die mensen doen besluiten om een adblocker te nemen en dus lijden de goeden in die zin onder de kwaden. Het tij lijkt echter niet meer te keren: de gewoonte van het gebruik van een adblocker wordt inmiddels gewoon doorgegeven aan nieuwe bezoekers van het internet en dus gaat het percentage gebruikers alleen maar stijgen. Er zit voor de grote partijen maar één ding op: een nieuwe methode bedenken om advertenties te integreren in hun apps of content en dan niet te ver gaan met hoe irritant ze zijn.
Alles went, ook advertenties.
[Afbeeldingen © Pagefair]
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023