​Marktplaats Gelijk Oversteken moet zorgen voor zekerheid van betaling en verzending

​Marktplaats Gelijk Oversteken moet zorgen voor zekerheid van betaling en verzending

Vorig artikel Volgend artikel

Eind november 2017 lanceert Marktplaats een nieuwe dienst: Gelijk Oversteken. Dat doen ze in samenwerking met partner Online Betaalplatform (OBP). Wat de nieuwe dienst inhoudt? Het zorgt ervoor dat de betaling van een koper tijdelijk vast komt te staan op een derdenrekening van OBP, totdat de aankoop daadwerkelijk is ontvangen. Na melding van ontvangst van de koper maakt OBP de betaling over naar de rekening van de verkoper.

Marktplaats biedt deze nieuwe service aan in combinatie met Betaalverzoeken met iDEAL, een service die al eerder dit jaar is gelanceerd. Het bedrijf zet hiermee opnieuw een stap om online handelen makkelijker en veiliger te maken voor al haar gebruikers.

Goede deal of toch niet?

Niet iedereen voelt zich prettig bij het vooruit betalen van een product dat nog niet is opgestuurd. De kans op fraude hierbij is altijd aanwezig, en komt helaas nog te vaak voor. Maar andersom geldt ook dat verkopers soms aarzelen een product op te sturen als er nog geen betaling is bijgeschreven.

Gesprekken met gebruikers van Marktplaats wijzen uit dat zij daarom vaak alleen in hun eigen buurt zoeken, zodat zij aankopen persoonlijk kunnen ophalen. Met de Gelijk Oversteken Service is de afstand geen barrière meer en is het complete aanbod van Marktplaats binnen handbereik.

Kopers kunnen daardoor profiteren van eventuele prijsverschillen tussen verschillende regio’s in Nederland. 45% van de verkopers op Marktplaats geeft nu al de mogelijkheid van verzending en ophalen.

Inzicht in de betaling

Voor het gebruik van de nieuwe service betaalt de koper wel 2% over het overeengekomen aankoopbedrag. Zowel koper als verkoper ontvangen meteen een bevestiging van de betaling in de Marktplaats-app op hun eigen telefoon. Met die zekerheid kan de verkoper meteen verzenden. In de app kunnen beide partijen de transactie volgen, van betaling en verzending tot ontvangst.

Op het moment dat de koper de ontvangst van het pakket meldt, maakt OBP het betaalde bedrag over naar de verkoper. Als de koper geen bevestiging stuurt, wordt het geld na zeven dagen automatisch vrijgegeven aan de verkoper. Ontvangt de koper niets, dan controleert OBP met track & trace code de status van de verzending. Kan de verkoper geen track & trace code overleggen, dan stort OBP het aankoopbedrag terug op de rekening van de koper.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies