Marketing19.08.2019

​Hoe marketing & sales elkaar versterken


Sales en marketing zijn in veel gevallen nog afdelingen die niet of nauwelijks met elkaar praten en gescheiden van elkaar functioneren. Dat is een gemiste kans, want deze afdelingen kunnen juist super veel aan elkaar hebben. In dit artikel leg ik je uit waarom dit zo is en hoe je deze afdelingen met elkaar laat samenwerken.

Hoe sales & marketing over elkaar denken?

Hoe denken sales en marketing dan over elkaar? Ik kom onderstaand voorbeeld heel regelmatig tegen.

Vraag een willekeurige sales medewerker over zijn marketing collega, dan hoor je vaak: “dat zijn de creatievelingen”, “zij geven geld uit, wij halen geld binnen” of “zij kosten geld”.

Vraag je een marketeer naar zijn sales collega, dan heeft hij het over “die snelle jongens van sales”, “die met een vlotte babbel” of “die jongens die voor hun bonus werken”.

Je begrijpt het al, weinig begrip voor elkaar. En zeker geen samenwerking.

Dit is ongetwijfeld niet in elk bedrijf zo. Maar ik kom deze houding nog vaak tegen, zeker in de traditionele branches.

Bron: <a href=\
Bron:

Hoe kan sales de marketingafdeling versterken?

Als eerste kijk ik naar de kansen die er liggen voor de marketingafdeling, door nauwer samen te werken met de sales afdeling. Als marketeer wil je zo goed mogelijk aansluiten met je boodschap op je (potentiële) klant, maar als marketeer spreek je over het algemeen weinig klanten zelf.

En wie spreken er klanten? Inderdaad. De sales afdeling.

Sales spreekt dagelijks klanten en helpt ze met vragen die ze hebben. Daarnaast beantwoorden ze vragen van potentiële klanten om ze te overtuigen om klant te worden. Deze vragen en antwoorden zijn enorm interessant voor de marketeers.

Met deze input kan de marketeer:

  • De website verbeteren
    • FAQ’s aanvullen
    • Blogs schrijven
  • Advertentieteksten beter laten aansluiten op de doelgroep
  • Whitepapers ontwikkelen
  • Et cetera

Verder kent de salesafdeling de klant en kunnen ze je input geven bij het opstellen van persona’s die je wilt bereiken met marketing. Denk hierbij aan het beschrijven van verschillende type klanten aan de hand van demografische gegevens, bijvoorbeeld leeftijd en geslacht. Maar ook bepaalde interessegebieden die klanten hebben of specifieke websites die ze bezoeken.

Met deze input kan de marketeer een betere Google Display of Facebook campagne opzetten, omdat je met deze kanalen heel gericht kunt targeten op interessegebieden en demografische gegevens.

Kortom, genoeg redenen voor de marketingafdeling om nauw samen te werken met hun sales collega’s.

Hoe kan marketing de sales afdeling versterken?

Maar wat heeft sales dan aan marketing? Aan die geldverslindende collega’s, die grof geld uitgeven aan het aankleden van een beursstand, gelikte Google campagnes en advertenties in vakbladen?

Marketing kan het leven van sales een stuk eenvoudiger maken. Om te beginnen met genereren van zulke goede leads dat sales alleen maar ‘het laatste zetje hoeft te geven’.

Bron: <a href=\
Bron:

Met de nadruk op ‘goede’ leads. Het gaat niet om zoveel mogelijk ingevulde contactformulieren, maar dat er ook concrete interesse is. Wat je absoluut wilt voorkomen is dat sales geen aandacht meer besteedt aan de gegenereerde leads, omdat deze alleen maar tijd kosten en niet opleveren.

slideshare2
slideshare2

Verwerk de feedback die je krijgt van sales, zodat je kunt sturen op betere leads.

Marketing kan daarnaast ook ondersteunen bij het opvolgen van leads. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden van het Google Display netwerk om banners te tonen op locaties waar potentiële klanten zitten.

Een voorbeeld van de versterking tussen marketing & sales:

Je hebt een softwareoplossing voor autobedrijven. Deze autobedrijven zitten meestal bij elkaar op een deel van een industrieterrein. Met het Display Netwerk kan je niet alleen op deze locaties je banners tonen, maar ook nog op bepaalde profielen (de interessegebieden en demografische gegevens waarover ik het hierboven had).

Op deze wijze levert marketing een bijdrage aan het onder de aandacht blijven bij een prospect om hem of haar te blijven overtuigen en uiteindelijk te converteren naar klant.

Last but not least kan een marketeer de allerbeste vorm van marketing stimuleren, namelijk: mond-tot-mond marketing (niet mond-op-mond reclame, wat ik vaak hoor maar toch iets compleet anders is ;-)). Deze vorm laat zich niet eenvoudig stimuleren, omdat je moeilijk van je klanten kan vragen om ook andere klanten aan te dragen. Deze vorm creëer je door van klanten ambassadeurs te maken: dat ze zó tevreden over je zijn, dat ze dit zelf gaan uitdragen.

Uiteraard kan je ze wel een handje helpen. Zo schrijven wij op onze site regelmatig cases in samenwerking met onze klanten, die ook vaak door klanten gedeeld worden in hun netwerk (bijvoorbeeld op LinkedIn). Nog beter is het als een klant zo enthousiast is over de samenwerking, dat ze zelf een blog schrijven over de samenwerking.

Hoe zorg ik ervoor dat deze afdelingen gaan samenwerken?

Nu je overtuigd bent van het feit dat sales & marketing elkaar versterken, geef ik je nog 4 tips om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Bron: <a href=\
Bron:

Tip 1

Begin simpel: zet de afdelingen bij elkaar. Geen twee aparte afdelingen op twee verschillende verdiepingen. Maar de marketeer en sales medewerker, bureau aan bureau.

Waarom? Zo creëer je draagvlak. Sales ziet meer wat marketing allemaal doet. En marketing hoort telefoongesprekken met leads en krijgt direct mee wat hun campagnes aan leads genereert. Maar ook welke vragen er nog gesteld worden.

Tip 2

Stel daarnaast gezamenlijke doelen op. Reken niet alleen sales af op het aantal nieuwe klanten, maar maak marketing daar onderdeel van. Bijvoorbeeld door duidelijke afspraken te maken over het aantal kwalitatieve leads dat marketing moet genereren. En zorg ook dat niet alleen sales een eventuele bonus krijgt, maar maak daar ook een gezamenlijke bonus van.

Tip 3

Plan tevens regelmatig meetings in met de beide afdelingen om de learnings met elkaar te bespreken. Bespreek tijdens die meetings de kwaliteit van de leads en de doelstellingen die gerealiseerd zijn.

Tip 4

Om meer wederzijds begrip te krijgen is het ook aan te raden om marketeers mee te sturen op afspraken naar klanten of prospects. Zo leren ze uit eerste hand met welke vragen klanten zitten en kunnen ze dat direct door vertalen in de marketingcampagnes.

Stuur dit artikel gerust door naar je marketing en sales collega’s, zodat jullie wat aardiger over elkaar gaan praten en meer gaan samenwerken!

Dit artikel is geschreven voor Rien van Wolfswinkel, Pure Internet Marketing.

[Fotocredits © Konstantin Yuganov – Adobe Stock]

Verder lezen over Bedrijven

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

Expatfile is een toonaangevend Amerikaans belasting- en financieel technologiebedrijf dat een gebruiksvriendelijk belastingplatform biedt aan Amerikanen die in het buitenland wonen. Het bedrijf heeft een innovatieve oplo...

DC Business29.02.2024

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

Als ondernemer is het erg belangrijk om goed verzekerd te zijn voor potentiële risico’s die op kunnen treden. De kredietverzekering is nog een vrij onbekende verzekering voor ondernemers. Dit is onterecht, omdat deze...

DC Business25.02.2024

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

Kanban: je hebt er misschien weleens van gehoord. Zeker in een corporate omgeving wordt er vaak met Kanban gewerkt. Maar vaak wordt het niet volop ingezet: het is namelijk op veel meer banen van toepassing dan mensen vaa...

Online13.02.2024

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Eind 2023 waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 1,5 miljoen mensen als zelfstandige werkzaam. Het overgrote deel hiervan biedt producten of diensten aan als zzp’er, een zelfstandige zonder person...

DC Business31.01.2024

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Toekomst

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Ergens in de uitgestrektheid van de ruimte zou zomaar een onopgemerkte asteroïde op koers kunnen liggen voor een frontale botsing met de aarde.

Technology15.04.2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Dit is HyperScout H.
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Deze cursus is een initiatief om het brede publiek, scholieren, bedrijven en beleidsmakers bewust te maken van de opkomende mogelijkheden en uitdagingen van quantumtechnologie.

Technology15.04.2024

Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Quantum wordt de volgende techrevolutie
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Je...

Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland