Marketing06.08.2013

6 vragen die je helpen te starten met content marketing


6-vragen-die-je-helpen-te-starten-met-co.jpg
6-vragen-die-je-helpen-te-starten-met-co.jpg

Aan de slag gaan met content marketing. Veel marketeers willen het, maar vinden het moeilijk in beweging te komen. Om je daarbij te helpen kan je jezelf deze 6 vragen.

1. Wat vragen je klanten?

Letterlijk dus: wat zijn de 20 meest gestelde vragen door je klanten? Ga met je sales mensen praten om hier achter te komen. Of met de afdeling klantenservice. Denk aan vragen als: hoe gebruik ik dit product? Hoe werkt dit proces?

Ben je een B2B marketeer? Dan zijn voorbeelden van een klantvraag: Hoe ga ik om met deze nieuwe regel of wet?

listen.jpg
listen.jpg

2. Welke antwoorden heb ik?

Als je de 20 belangrijkste vragen van je klanten in kaart hebt gebracht, is het zaak deze te gaan beantwoorden. Voor dat je het wiel opnieuw gaat uitvinden, moet je jezelf afvragen welke antwoorden je al (min of meer) beschikbaar hebt.

Zitten de antwoorden in de hoofden van je collega’s? Of is hun kennis al gedocumenteerd? Kortom: zijn er bronnen met antwoorden?

3. Waar zijn je klanten online mee bezig?

Online is inmiddels het belangrijkste kanaal voor online marketing. Het is daarom zaak uit te zoeken waar je klanten zich online begeven en wat ze daar doen. Welke sites bezoeken ze? Wat doen ze daar? Waarom? 

De reden van deze vraag is dat je moet weten waar je je digitale content beschikbaar moet maken. Het bepaalt je distributiestrategie.

 internet

4. Kan je je content opnieuw formatteren?

Stel je hebt een geweldige whitepaper gemaakt, die haarfijn uitlegt hoe je klant een veel voorkomend probleem oplost. Geweldig! Dan is het nu zaak die whitepaper om te bouwen naar een slideshow. En een Checklist. En een Infographic. En…je begrijpt het punt.

Op deze manier stel je jezelf in staat meer mensen te bereiken met je waardevolle content. Niet iedereen zal graag een dikke whitepaper lezen. Bedien zoveel mogelijk mensen in je doelgroep met formaten die ertoe doen.

5. Welke informatie wil je van je klant?

De voornaamste doelstelling van content marketing is je prospect “marketable” te maken. Het komt er op neer dat je een voet tussen de deur wilt zetten. Vraag je dus af wat je van je prospect wil in ruil voor de waardevolle content die je biedt. Is een emailadres voldoende? Of wil je een telefoonnummer? Een functieomschrijving?

Hier geldt een oude marketingregel: hoe meer informatie je vraagt, hoe minder response je krijgt.

6. Is je sales team aan board?

Sales? Jep. Een van de domste fouten die bij content marketing wordt gemaakt is dat sales niet of nauwelijk betrokken wordt. Stel je content marketing activiteit werkt als een tierelier. Veel response, veel hot leads. Maar sales is niet ingeseind. De leads blijven liggen en koelen langzaam af. 

Haal ze meteen aan boord, dus. Het goede nieuws is dat je kunt beginnen Vraag 1 aan ze te stellen! 

Deze lijst kan je ook vinden op CheckZis.com. Ook op CheckZis:

> 50 feiten over content marketing

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes