Online25.04.2019

​10 tips om online leads te genereren


Een belangrijke drijfveer voor bedrijven om online actief te zijn, is om leads te genereren. Want, een goede lead kan met de juiste opvolging een nieuwe klant betekenen. En welk bedrijf wil nou geen nieuwe klanten?

In dit artikel geef ik je daarom tien tips die je zeker even moet lezen als je online leads wilt genereren.

Maar… voordat ik begin, even in het kort wat online leadgeneratie eigenlijk is. Het ‘spelletje’ bestaat uit drie stappen:

Stap 1: het genereren van relevant traffic naar je website

Stap 2: het laten converteren van deze bezoeker naar een lead

Stap 3: het opvolgen van leads en omzetten in een klant, ook wel lead nurturing genoemd

Bij elk van deze stappen zijn er keuzes die je moet maken. In de eerste stap is het met name nadenken over de doelgroep, boodschap en de kanalen die je wilt gebruiken. In de tweede stap maak je keuzes die betrekking hebben op je landingspagina’s en website en in de laatste stap maak je keuzes over de opvolging van leads, door zowel je sales- als marketingteam.

Hieronder 10 tips die jou gaan helpen bij het maken van keuzes, het doorlopen van de stappen en het succesvol genereren van leads.

Tip 1: Breng je doelgroep goed in kaart

Hoe ziet je potentiële klant eruit? Welke kenmerken heeft deze klant, zoals leeftijd, geslacht en interesses? Op welke onlinekanalen is je klant aanwezig? Het kan uiteraard ook dat je verschillende type personen hebt die je wilt bereiken, als er bijvoorbeeld meer mensen onderdeel uitmaken van een DMU. Maak dan verschillende persona’s zodat je voor elke persona een aparte strategie kunt uitzetten.

Tip 2: Zet Google Ads in

Zonder relevante traffic is je leadgeneratie kansloos. Google is het meest relevante kanaal om traffic mee te genereren. Dat kan op twee manieren: via de organische resultaten of via de betaalde resultaten. Organische vindbaarheid is een uitdagend kanaal waar je zeker niet op korte termijn resultaat & traffic gaat genereren. Daarom is Google Ads, voor leadgeneratie, een sneller en relevanter kanaal. In Google Ads kan je adverteren op de intentie van mensen. Dit kan je bijvoorbeeld zien aan het zoekwoord wat zij intikken in Google. Met de Google zoekwoordplanner kan je inzicht krijgen in de zoekwoorden die mensen gebruiken. Deze zoekwoorden vormen dan ook de basis van je Google Ads campagne.

Tip 3: Maak gebruik van RLSA lijsten

Het gebeurt niet vaak dat een bezoeker tijdens het eerste bezoek aan je website converteert. Er zijn diverse onderzoeken die aangeven dat er meerdere contactmomenten nodig zijn om iemand over te halen zijn gegevens achter te laten. Daarom is remarketing ook zo krachtig! Dit kan in het zoeknetwerk van Google met RLSA (Remarketing Lists for Search Ads). Iemand die eerder op je website is geweest en weer een zoekterm intikt die relevant is voor jouw bedrijf is je meer waard, omdat de kans groter is dat hij converteert (geïnteresseerder dan andere zoekers). Op dat moment wil jij meer bieden voor deze bezoeker. Dat is wat je met RLSA doet, zeer effectief!

Tip 4: Remarketing via Google Display, Facebook & Instagram

Met het Google Display netwerk kan je banners vertonen op websites die zijn aangesloten bij het Google Netwerk. Met dit netwerk kan je 90% van alle internetgebruikers bereiken. De meesten kennen deze vorm van remarketing, denk aan grote spelers als Booking.com en Zalando die je banners tonen met daarin opgenomen het hotel wat je net bezocht hebt of de schoenen die je net bekeken hebt. Sommigen vinden dit storend, maar het is wel erg effectief. Zorg er wel voor dat je gebruikers uitsluit die al geconverteerd hebben en dat je een frequency-cap instelt. Hetzelfde geldt voor remarketing op Facebook of Instagram. Je kan eenvoudig websitebezoekers die nog niet geconverteerd zijn op Facebook & Instagram een advertentie van je bedrijf laten zien.

Tip 5: Gebruik geotargeting & plaatsingen

Het displaynetwerk van Google biedt nog veel meer mogelijkheden om banners te tonen. Zo kan je geotargeting inzetten, waarmee je alleen vertoningen van je banner wenst binnen een bepaalde locatie. Dit kan je ook combineren met andere segmentatie mogelijkheden. Handig als je alleen potentiële klanten in een specifieke branche wilt bereiken. Stel: je hebt een softwareoplossing voor advocatenkantoren. Dan kan je, als je een bestand hebt van adressen van advocatenkantoren, banners tonen rond die specifieke locaties om je doelgroep te bereiken.

Daarnaast kan je door gebruik te maken van plaatsingen, Google de opdracht geven je banners te tonen op specifieke websites. Door simpelweg URL’s op te geven, gaat Google zich alleen richten op deze websites, waarvan jij weet dat je doelgroep daar aanwezig is.

Tip 6: Plaats banners & content op relevante websites

Deze tip sluit aan bij bovenstaande tip over plaatsingen. Niet elke website waar jij graag op getoond wilt worden kun je via het Google Netwerk bereiken. Soms is het een gesloten omgeving waar de eigenaar van de website zelf zijn of haar bannerposities verkoopt. Met de juiste boodschap, eventueel in de vorm van een advertorial, kan je de bezoekers van die website informeren. Om op deze manier onder de aandacht te komen is vaak veel duurder dan via het Display netwerk, denk daarom goed na voordat je honderden euro’s uitgeeft aan deze websites. En zorg dat je goed meet of deze plaatsing ook daadwerkelijk wat voor jou oplevert.

Tip 7: Zorg voor interactie op LinkedIn

Ook met LinkedIn kan je leads genereren. Adverteren is zeker op LinkedIn duur, met hoge kosten per klik en een flinke ondergrens qua budget. Daarom zou ik, als je nog niet veel met LinkedIn hebt gedaan, vooral experimenteren met organische posts. Je zult gaan merken dat posts waar weinig tot geen interactie op is ook geen ‘zoden aan de dijk’ zetten. Zodra er reacties en likes op je post komen wordt het een sneeuwbaleffect; LinkedIn ziet dat je post interessant is en zal hem sneller gaan tonen aan andere mensen. Een manier om interactie op te roepen, is het ‘taggen’ van mensen in je bericht. Deel bijvoorbeeld een post van een case met een klant en ‘tag’ deze klant (uiteraard met toestemming) in de post. Deze post zal dan ook ongetwijfeld door je klant geliked worden, eventueel met een comment, waardoor het zichtbaarder zal zijn in zijn netwerk.

Tip 8: Bied downloads aan

Om e-mailadressen te genereren zal je de bezoeker van je website iets moeten aanbieden in ruil voor zijn gegevens. Hier komt een stukje creativiteit om de hoek, in combinatie met iets wat echt waardevol is wat jij de bezoeker kan aanbieden. In de keukenbranche zie je vaak de mogelijkheid om een ‘inspiratieboek’ te downloaden. Een PDF vol met mooie keukens die jou helpen de juiste keuze te maken. In ruil voor dit inspiratieboek vul je je e-mailadres in. Dit vraagt wel wat van de organisatie, want dit moet dan ook wel een gelikte PDF zijn. Maar het kan ook kleiner. Denk aan een whitepaper over een specifiek onderwerp, of een brochure van een bepaald product. Bied overigens niet alles aan in ruil voor een e-mailadres, want dit kan ook drempelverhogend werken. Bied alleen iets aan wat ook echt waarde toevoegt.

Tip 9: Meet & analyseer de data

Enorm belangrijk: het goed meten en analyseren van je leadgeneratie inspanningen. Voor het bijsturen van je campagnes is het essentieel dat je in Analytics de doelen meet. Neem als voorbeeld het contactformulier op je website. Zodra deze is ingevuld wil je dit in Analytics terugzien, zodat je kan analyseren welk pad deze bezoeker heeft afgelegd. Uit welke campagne en met welke zoekterm (koppel Google Ads aan Analytics voor deze inzichten) is deze gebruiker op je site gekomen? Met deze inzichten kan je campagnes bijsturen en je marketing euro gaan alloceren naar het kanaal wat de meeste conversies genereert.

Tip 10: Zet e-mail marketing in voor opvolging leads

Het doel van leadgeneratie is het achterhalen van de contactgegevens van je websitebezoeker. Denk hierbij weer aan het e-mailadres van je potentiële klant. Zodra je deze hebt, heb je namelijk goud in handen. Zolang je goed omgaat met zijn e-mailadres heb je toestemming om hem te mailen. Probeer niet bij je allereerste e-mail naar deze lead de deal te sluiten, maar probeer een conversatie op gang te brengen. Laat hem of haar eerst meer vertellen over zijn uitdagingen en koppel pas daarna een accountmanager aan hem.

En als laatste nog een kleine bonustip…

Bonus tip: Vermijd pop-ups

Voor mij niets storender dan pop-up meldingen. Dit is een ‘smaak’ dingetje, want er zijn talloze blogs die aangeven dat pop-ups enorm effectief zijn. Maar ik vind ze vaak te dwingend en het geeft mij een negatieve smaak. Daarom zou ik ze vermijden, en juist uitgaan van de kracht van je website en de download die je aanbiedt.

Conclusie

Leads genereren is geen makkelijke ‘spelletje’, er komt veel bij kijken. En alles heeft invloed op elkaar. Genereer je wel de juiste bezoekers, maar heb je geen goede landingspagina & download? Dan zal je geen leads genereren. Is de kwaliteit van de leads niet goed? Dan zal je ander traffic moeten inkopen. Heb je wel goede leads, maar worden ze geen klanten? Dan gaat het in de opvolging van de leads niet goed.

Kortom, een continu proces van meten & analyseren en verbeteren van de leadgeneratie inspanningen!

Deze blogpost is geschreven door Rien van Wolfswinkel, Pure Internet Marketing.

[Fotocredits © Coloures-Pic Adobe Stock]

...

Verder lezen over Bedrijven

5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen

In Nederland schijnen steeds meer startups te verdwijnen. Ze pakken hun biezen en wel om deze vijf redenen.

Startups10.12.2024

5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen

Het belang van teambuilding voor een sterk team

Teambuilding is cruciaal voor het succes van een bedrijf. Het gaat verder dan alleen maar een leuke dag samen doorbrengen; het versterkt de banden tussen collega's, verbetert de communicatie en verhoogt de algehele productiviteit. Door gezamenlijke activiteiten te ondernemen buiten de kantooromgeving, krijgen teamleden de kans om elkaar op een andere manier te leren kennen. Dit kan verborgen talenten en sterke punten aan het licht brengen die normaal niet zichtbaar zijn tijdens de dagelijkse werkzaamheden.

DC Business09.12.2024

Het belang van teambuilding voor een sterk team

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting