Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Reminder ads heten ze officieel, die advertenties die je online blijven achtervolgen als je een keer op een productpagina bent geweest. Daarna blijf je achtervolgd worden door dat product en die site, terwijl je vermoedelijk al lang en breed iets anders hebt gevonden.
Om daar een einde aan te maken krijgen we vanaf vandaag van Google de mogelijkheid om specifieke reminder ads uit te zetten. Dat lijkt super vriendelijk van Google, maar die weten uiteindelijk ook wel dat een reminder ad voor iets dat je niet wilt niemand wat oplevert, ook Google niet.
Want ja, als jij geïrriteerd raakt door een merk of site omdat je de hele tijd dat product ziet langskomen heb je én niks gekocht, maar heb je ook de advertentie voor een ander ding niet gezien. Minder kassa voor Google dus.
Win-win
Maakt ook niet uit, want uiteindelijk is het voor ons als webgebruikers win/win, want die reminder ads zijn ook oprecht irritant. Nadat je zo’n advertentie hebt uitgeschakeld krijg je de eerste 90 dagen daarna niet meer te zien via Google Ads.
Deze functionaliteit zou ook worden uitgebreid richting YouTube, Gmail en search zelf, dus dan ben je straks als je even de moeite doet om een reminder ad uit te zetten drie maanden verlost. Ook fijn: je voorkeuren worden vanaf nu ook gewoon overgenomen door alle apparaten waar je met je Google account op bent ingelogd, dus je hoeft alles maar één keer in te stellen.
[Afbeeldingen © vectorfusionart – Adobe Stock]
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile14.08.2024
5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up
Gadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile13.08.2024
Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Online Advertising
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024
YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024