​TV relevanter dan ooit

​TV relevanter dan ooit

Vorig artikel Volgend artikel

21 november: World Television Day. Een dag waarop we wereldwijd stilstaan bij die prachtige televisie waar we zo aan gehecht zijn geraakt. Dit jaar is het toevallig ook nog eens vijfenzestig jaar geleden dat dit staaltje technisch vernuft in Nederland voet aan de grond kreeg, en in de tussentijd is er veel veranderd.

De Britten hadden het al vijftien jaar, maar de Nederlandse politiek zag er niets in, in het begin van de jaren vijftig. Televisie, dat ging alleen maar geld kosten, we zaten midden in de wederopbouw van WOII en dan wilde iedereen natuurlijk zo’n toestel, met alle schulden van dien. We hadden de film en het Polygoonjournaal toch al? De omroepen zagen het als een bedreiging voor de radio en vooral de christelijke omroepverenigingen vreesden massale oppervlakkigheid. Onder druk van de voortschrijdende tijd én Philips, die het medium in Eindhoven al sinds 1948 op kleine schaal aan het uitproberen was met Philips Experimentele Televisie, werd in 1950 dan toch de zendmast in IJsselstein gebouwd. Deze werd in oktober 1951 in gebruik genomen voor de allereerste reguliere televisie-uitzending, verzorgd door de KRO.

65 jaar later

Nu zijn we vijfenzestig jaar verder, en in de loop der jaren zagen we vele zenders en omroepen komen, en sommige ook weer gaan. Nu heeft vrijwel iedereen minstens één tv en zijn de zenders niet te tellen, maar in de begindagen was iedere uitzending een nationale belevenis en kroop de hele straat knus bij elkaar in die ene huiskamer waar zo’n magisch apparaat stond opgesteld. Mensen bleven massaal thuis voor legendarische programma’s zoals de benefietshow Open het dorp, gepresenteerd door de al even legendarische Mies Bouwman en zochten ze elkaar als het even kan op. Nu doen we dat vooral tijdens sportevenementen zoals de wedstrijden van het Nederlands elftal. (Na)bespreken van programma’s doen we op social media of ’s ochtends bij het koffieapparaat.

TV kijken

Niet alleen de manier waarop we tv kijken is veranderd. Ook de technologie is (gelukkig) meegegaan met zijn tijd. Philips was in 1951 de eerste leverancier van televisies in Nederland. Daarna stond de technologische ontwikkeling niet stil. In 1967 zagen we het allemaal niet meer zo zwart-wit en kwamen de kleuren, wat voor iedereen die nog een zwart-wittelevisie had wéér een reden was om, net als in de jaren vijftig, elkaar op te zoeken voor een gezellig tv-avondje. Zo’n vijfentwintig jaar later deed breedbeeld zijn intrede, zodat de huiskamer al een beetje meer op een bioscoopzaal begon te lijken. In de opeenvolgende jaren struikelden fabrikanten over elkaar heen om nieuwe technologieën aan te kondigen. Beeldbuis werd lcd werd plasma werd led werd oled, antennes maakten plaats voor kabel, we kregen Ambilight en high definition en ultra high definition, dik werd plat en daarna gebogen. Een grote tv werd steeds gewoner, daar kijkt nu niemand meer van op. En er kwam internet.

Internet

Ja, internet. Smart TV. Chromecast. De computer kwam naar de tv, maar de tv ging ook naar de computer, en naar de telefoon en de tablet. We konden al een hele tijd programma’s opnemen maar dat kon dan maar met één programma tegelijk. Nu hebben we de cloud en kunnen we álles opnemen, is er eigenlijk nog wel iets waarvoor we thuisblijven? En waarom zouden we alles opnemen? Er kan steeds meer ‘on demand’, we kunnen dingen downloaden, we kunnen terugkijken, we hebben YouTube en Netflix.

Met al deze technologieën is de manier waarop we tv-kijken veranderd. We gebruiken televisies om online games te spelen, vlogs van bekende YouTubers te bekijken of om je favoriete serie te bingewatchen, alleen of met familie of vrienden. Door de grote tv-schermen met hoogstaande kwaliteit, waardoor je het beeld in wordt gezogen en het bijbehorende goede geluid waarmee het net lijkt alsof de acteurs naast je op de bank zitten, is tv-kijken een heel nieuwe beleving geworden. Je eigen filmzaal creëren, kijkend naar wat we willen, waar we willen en wanneer we willen.

De functie van de televisie is dan wel aan het veranderen maar de televisie is nog lang niet dood en gaat ook nog niet met pensioen. De televisie is veelzijdiger en levendiger dan ooit.

Deze blogpost is geschreven door Dennis Kikke, Commercial Director Benelux bij TP Vision Europe.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies