Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein


Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. Hiervoor zijn in totaal meer dan 13.000 respondenten van 13 jaar of ouder bevraagd.

Het rapport laat zien dat de consumptie van lineaire content gestaag terrein blijft verliezen ten opzichte van non-lineaire media consumptie, ofwel de zogenoemde streamingdiensten. Inmiddels heeft bijna een op de tien (9,2%) van de Nederlandse huishoudens geen tv-abonnement meer. Dat zijn de zogenoemde cord-cutters. In 2021 waren dat er nog 7,5 procent. Opvallend is dat de meeste cord-cutters volgens het onderzoek te vinden zijn onder de eenpersoonshuishoudens en in grote steden (beiden 14%).

Bezit tv’s en smartphones ongewijzigd, tablets en radio’s dalen

In 2022 stond in 95,9 procent van alle Nederlandse huishoudens minimaal één televisie. Dat is nagenoeg ongewijzigd (+ 0,1%) vergeleken met een jaar eerder. Ook het bezit van smartphones (94,4%) verschilde in 2022 nauwelijks (+0,1%) met het jaar daarvoor. Het aantal huishoudens dat beschikt over een laptop, tablet, radiotoestel (of tuner) en desktop pc daalde licht. Dat bezit kwam respectievelijk uit op 80,5 procent (-1,3%), 64,0 procent (-1,8%), 43,7 procent (-4,1%) en 41,5 procent (-1,2%).

Inmiddels heeft ruim een derde van alle huishoudens (36,6%) een mediaspeler of streaming device (zoals AppleTV of Chromecast). Een jaar eerder was dat nog 35,8 procent. Het bezit van smartwatch en slimme speakers (zoals Google Home of Sonos One) steeg met respectievelijk 3,8 procent en 2,9 procent naar 25,9 en 24,7 procent. Gemiddeld heeft elk Nederlands huishouden iets meer dan zes devices in huis.

Streamingdiensten blijven populair, ook in 2022.
Streamingdiensten blijven populair, ook in 2022.

Ziggo verliest klanten

Kijkend naar tv-abonnementen, dan is VodafoneZiggo nog steeds de marktleider, maar die provider ziet haar klantenbestand wel steeds kleiner worden. In 2022 was nog 41,4 procent van alle tv-abonnementen van VodafoneZiggo, een daling van 3 procent ten opzichte van 2021. KPN zag haar aandeel in die markt met 0,9 procent stijgen, naar 30,7 procent. Ook T-Mobile mocht nieuwe tv-klanten verwelkomen. Het aandeel van die provider steeg naar 4,8 procent (+0,6%).

Alle andere providers, met uitzondering van Caiway die gelijk bleef op 2,9 procent, leverden marktaandeel in. Gemiddeld tussen 0,1 en 0,5 procent. Die aanbieders – zoals XS4All, Tele2, Delta en CanalDigitaal, zijn echter nog altijd marginale spelers met marktaandelen tussen de 1,1 en 1,6 procent.

Tv kijken via de kabel was ook in 2022 nog altijd het meest populair (44%), gevolgd door glasvezel (25%) en Internet (13%). Een procent kijkt tv via digitenne en eenzelfde deel heeft een schotel (satellietontvanger).

Netflix en Videoland populairste streamingdiensten

Bij de streamingdiensten zijn Netflix en Videoland nog steeds het meest populair, waarbij Netflix met 64,5 procent (+1,3%) verreweg de meeste gebruikte streamer is. Videoland kwam uit op 26 procent (+2,5%). Deze percentages hebben betrekking op personen die aangeven dat ze deze streamingdiensten wel eens gebruiken.

Van de andere streamers komt Disney+ het dichtst bij de top twee (20,9%, +2,8%). Amazon Prime wordt door 14,5 procent van de Nederlanders wel eens gebruikt (+1,8%), gevolgd door NPO Plus (10,8%, +1,4%). ESPN Watch (4,6%, -0,4%), YouTube Premium (4,1% , +0,7%) en Apple TV+ (3,5%, -0,9%) blijven ver achter bij de concurrentie.

Interessanter is natuurlijk om te zien hoe vaak mensen streamingdiensten gebruiken. Ruim een derde (33,9%) van de Nederlanders zegt dagelijks of vrijwel dagelijks een streamingsdienst te gebruiken. Een lichte daling (-0,2%) ten opzichte van 2021. Ruim een kwart (26,6%) streamt een of enkele keren per week (+1,3%) en bijna een op de tien (9,3%) zegt een of enkele keren per maand een streamingdienst te gebruiken (+1,2%).

Online video en audio consumptie groeit gestaag

Dat we met z’n allen veel en vaak online zijn, is geen nieuws. Het internet is al lang niet meer weg te denken in onze maatschappij. Dat geldt ook voor mediaconsumptie via het internet. Veertig procent van de Nederlanders geeft aan dagelijks video te kijken op het internet (+2%).

Bijna evenveel mensen (38%, +2%) luistert dagelijks audio content via het internet. Lezen is nog steeds de meest gebruikte vorm van media consumptie via het internet, 50 procent, maar daar is wel een lichte daling (-3%) te zien ten opzichte van 2022.

Het volledige Mediatrends rapport kun je hier downloaden (pdf)

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Internet

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Verder lezen over Streaming

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Netflix kondigt prijsverhoging voor Nederland aan

Netflix wordt duurder. De prijzen van abonnementen gaan omhoog met 1, 2 en 3 euro. Het duurste abonnement is het meest getroffen.

Entertainment09.05.2024

Netflix kondigt prijsverhoging voor Nederland aan

Spotify haalt populaire optie voor nachtegaaltjes uit de gratis versie

Spotify is leuk als je met vrienden een soort plotselinge karaoke-avond houdt. Echter ben je de songtekstoptie straks kwijt als je een gratis Spotify-gebruiker bent.

Online03.05.2024

Spotify haalt populaire optie voor nachtegaaltjes uit de gratis versie

Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024

Met een nieuwe maand voor de deur staat er ook weer een nieuwe Netflix-update klaar. Met deze maand weer een aantal pareltjes. Zo zien we Jennifer Lopez in de film Atlas in de rol kruipen van Atlas Shepherd.

Entertainment29.04.2024

Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024

Formule 1 blijft nog vele jaren bij Viaplay: prijs weer omhoog

Viaplay blijft rommelen met zijn prijzen. Nu wordt de streamingdienst weer duurder. De maandprijs gaat met maar liefst 2 euro omhoog.

Entertainment22.04.2024

Formule 1 blijft nog vele jaren bij Viaplay: prijs weer omhoog

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Helaas, Netflix heeft een trend gezet in de wereld van streaming waar we niet zo op zitten te wachten: de strijd tegen accounts delen is er eentje die Netflix van zijn kijkers heeft gewonnen en waarmee het andere streami...

Entertainment05.04.2024

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd
Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Tot eind vorige week konden Premium gebruikers van de YouTube app met een iOS toestel nog gebruikmaken van een zogenoemde picture-in-picture functie. Dat betrof een test in aanloop naar de definitieve uitrol van de PiP f...

Entertainment12.04.2022

Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Functie is na de testfase voorlopig niet meer beschikbaar