Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv


Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Research in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Met name ons land, Spanje en Frankrijk springen er duidelijk bovenuit.

81 procent van Nederland heeft een voorkeur voor connected tv

Nederland staat op de vierde plek. In ons land maakt 81 procent van de tv-kijkers gebruik van een connected tv dienst (CTV). Alleen in Spanje (89%), Frankrijk (84%) en Oostenrijk (82%) is CTV nog populairder. We kijken ook relatief veel naar streaming diensten. Het gemiddelde ligt in Nederland op 1 tot 2 uur, maar ruim een derde (35%) geeft aan dat ze elke dag meer dan 4 uur naar CTV-content kijken.

De reden dat commercials op CTV in Nederland populair is, heeft volgens het onderzoek te maken met het gemak dat we doorgaans via een knop op de afstandsbediening rechtstreeks toegang hebben tot de diverse apps van de streaming videodiensten.

Meer dan 80 procent kiest liever voor CTV dan lineaire tv.
Meer dan 80 procent kiest liever voor CTV dan lineaire tv.

Meer ‘aandacht’ voor commercials

Een ander opvallend feit is dat CTV-kijkers meer aandacht lijken te hebben voor reclame. De aandachtsspanne voor commercials ligt bij CTV gemiddeld op iets meer dan 12 seconden. Bij lineaire tv is dat een kleine negen en een halve seconde en bij YouTube slechts 2,1 seconden.

Een belangrijke reden waarom commercials door CTV-kijkers meer gewaardeerd, en bekeken, worden, komt doordat de reclames op die diensten doorgaans relevanter, korter en leuker zijn. Ook waarderen zij de mogelijkheid om vanuit een commercial direct actie te kunnen ondernemen, bijvoorbeeld door middel van een QR-code. Vier op de vijf Nederlanders zegt daar wel eens gebruik van gemaakt te hebben en ruim de helft (52%) wil deze functie graag vaker zien.

“Die verhoogde interesse komt met name door de techniek van contextual targeting die bij CTV wordt ingezet. 67 procent van de Nederlandse respondenten heeft duidelijk aangegeven dat ze liever reclame zien die aansluit bij de content waarnaar ze kijken. Maar liefst 32 procent gaf aan dat ze CTV-reclame nu al vaak relevanter vindt dan de traditionele tegenhanger op lineaire tv”, vertelt Ilhan Zengin, CEO bij ShowHeroes Group, de opdrachtgever van het onderzoek.

“Dit breed opgezette experiment laat de markt voor het eerst heel specifiek zien hoe gebruikerservaring zich manifesteert: zowel als een emotionele en op aandacht gebaseerde reactie voor het CTV-scherm. Door de aangetoonde grote aandacht die gebruikers hebben voor CTV-content, in combinatie met een hoge betrokkenheid, laat ons onderzoek zien dat connected TV echt de juiste snaar raakt als het gaat om het leveren van een positieve advertentie-ervaring”, aldus Sarah Lewis, Global Director, Global Director CTV bij ShowHeroes Group.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Verder lezen over Streaming

Amazon Prime Video wil je meer laten kopen op de streamingdienst

Amazon Prime Video gaat er iets anders uitzien. De nieuwe structuur laat je via AI allerlei aanbevelingen doen.

Entertainment26.07.2024

Amazon Prime Video wil je meer laten kopen op de streamingdienst

Disney wil Disney+ verslavender maken en doet Netflix na

Disney wil zijn streamingdienst verslavender maken en doet daarom Netflix na met een persoonlijkere ervaring.

Entertainment17.07.2024

Disney wil Disney+ verslavender maken en doet Netflix na

Ja, The Man with 1000 Kids gaat over een Nederlander

Vaak beginnen mensen bij meer dan 3 kinderen al te verzuchten: jeetje, wat veel. Moet je nagaan als je er niet 4 hebt, maar 1000.

Entertainment28.06.2024

Ja, The Man with 1000 Kids gaat over een Nederlander

Gratis Netflix is misschien wel dichterbij dan je denkt

Netflix overweegt het aanbieden van een gratis abonnement, waarbij je als tegenprestatie advertenties moet kijken. Het wil hiermee alles uit de markten halen waar het nog niet op zijn top is.

Entertainment25.06.2024

Gratis Netflix is misschien wel dichterbij dan je denkt

Spotify HiFi kost waarschijnlijk 4 tot 5 euro extra per maand

Het gerucht gaat dat Spotify Hi-Fi nog eens 4 of 5 euro extra zal kosten bovenop de Premium-prijs van 10,99 euro. Maar wanneer het komt, is nog een groot vraagteken.

Online13.06.2024

Spotify HiFi kost waarschijnlijk 4 tot 5 euro extra per maand

5 redenen om Netflix op te zeggen

Netflix is een goede streamingdienst, maar dat betekent niet dat je er voor altijd lid van moet blijven. Redenen genoeg om te stoppen.

Entertainment12.06.2024

5 redenen om Netflix op te zeggen

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Netflix past zijn homescherm aan: dit wordt er anders

Niet schrikken als je homescherm van Netflix er anders uitziet: het lijkt namelijk afscheid te willen nemen van zijn rechthoekige tegels.

Entertainment07.06.2024

Netflix past zijn homescherm aan: dit wordt er anders

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Tot eind vorige week konden Premium gebruikers van de YouTube app met een iOS toestel nog gebruikmaken van een zogenoemde picture-in-picture functie. Dat betrof een test in aanloop naar de definitieve uitrol van de PiP f...

Entertainment12.04.2022

Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Functie is na de testfase voorlopig niet meer beschikbaar