Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Research in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Met name ons land, Spanje en Frankrijk springen er duidelijk bovenuit.
81 procent van Nederland heeft een voorkeur voor connected tv
Nederland staat op de vierde plek. In ons land maakt 81 procent van de tv-kijkers gebruik van een connected tv dienst (CTV). Alleen in Spanje (89%), Frankrijk (84%) en Oostenrijk (82%) is CTV nog populairder. We kijken ook relatief veel naar streaming diensten. Het gemiddelde ligt in Nederland op 1 tot 2 uur, maar ruim een derde (35%) geeft aan dat ze elke dag meer dan 4 uur naar CTV-content kijken.
De reden dat commercials op CTV in Nederland populair is, heeft volgens het onderzoek te maken met het gemak dat we doorgaans via een knop op de afstandsbediening rechtstreeks toegang hebben tot de diverse apps van de streaming videodiensten.
Meer ‘aandacht’ voor commercials
Een ander opvallend feit is dat CTV-kijkers meer aandacht lijken te hebben voor reclame. De aandachtsspanne voor commercials ligt bij CTV gemiddeld op iets meer dan 12 seconden. Bij lineaire tv is dat een kleine negen en een halve seconde en bij YouTube slechts 2,1 seconden.
Een belangrijke reden waarom commercials door CTV-kijkers meer gewaardeerd, en bekeken, worden, komt doordat de reclames op die diensten doorgaans relevanter, korter en leuker zijn. Ook waarderen zij de mogelijkheid om vanuit een commercial direct actie te kunnen ondernemen, bijvoorbeeld door middel van een QR-code. Vier op de vijf Nederlanders zegt daar wel eens gebruik van gemaakt te hebben en ruim de helft (52%) wil deze functie graag vaker zien.
“Die verhoogde interesse komt met name door de techniek van contextual targeting die bij CTV wordt ingezet. 67 procent van de Nederlandse respondenten heeft duidelijk aangegeven dat ze liever reclame zien die aansluit bij de content waarnaar ze kijken. Maar liefst 32 procent gaf aan dat ze CTV-reclame nu al vaak relevanter vindt dan de traditionele tegenhanger op lineaire tv”, vertelt Ilhan Zengin, CEO bij ShowHeroes Group, de opdrachtgever van het onderzoek.
“Dit breed opgezette experiment laat de markt voor het eerst heel specifiek zien hoe gebruikerservaring zich manifesteert: zowel als een emotionele en op aandacht gebaseerde reactie voor het CTV-scherm. Door de aangetoonde grote aandacht die gebruikers hebben voor CTV-content, in combinatie met een hoge betrokkenheid, laat ons onderzoek zien dat connected TV echt de juiste snaar raakt als het gaat om het leveren van een positieve advertentie-ervaring”, aldus Sarah Lewis, Global Director, Global Director CTV bij ShowHeroes Group.
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Streaming
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Entertainment05.04.2024
Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Entertainment21.03.2024
HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment13.03.2024
Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendVerder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment12.04.2022