Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv


Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Research in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Met name ons land, Spanje en Frankrijk springen er duidelijk bovenuit.

81 procent van Nederland heeft een voorkeur voor connected tv

Nederland staat op de vierde plek. In ons land maakt 81 procent van de tv-kijkers gebruik van een connected tv dienst (CTV). Alleen in Spanje (89%), Frankrijk (84%) en Oostenrijk (82%) is CTV nog populairder. We kijken ook relatief veel naar streaming diensten. Het gemiddelde ligt in Nederland op 1 tot 2 uur, maar ruim een derde (35%) geeft aan dat ze elke dag meer dan 4 uur naar CTV-content kijken.

De reden dat commercials op CTV in Nederland populair is, heeft volgens het onderzoek te maken met het gemak dat we doorgaans via een knop op de afstandsbediening rechtstreeks toegang hebben tot de diverse apps van de streaming videodiensten.

Meer dan 80 procent kiest liever voor CTV dan lineaire tv.
Meer dan 80 procent kiest liever voor CTV dan lineaire tv.

Meer ‘aandacht’ voor commercials

Een ander opvallend feit is dat CTV-kijkers meer aandacht lijken te hebben voor reclame. De aandachtsspanne voor commercials ligt bij CTV gemiddeld op iets meer dan 12 seconden. Bij lineaire tv is dat een kleine negen en een halve seconde en bij YouTube slechts 2,1 seconden.

Een belangrijke reden waarom commercials door CTV-kijkers meer gewaardeerd, en bekeken, worden, komt doordat de reclames op die diensten doorgaans relevanter, korter en leuker zijn. Ook waarderen zij de mogelijkheid om vanuit een commercial direct actie te kunnen ondernemen, bijvoorbeeld door middel van een QR-code. Vier op de vijf Nederlanders zegt daar wel eens gebruik van gemaakt te hebben en ruim de helft (52%) wil deze functie graag vaker zien.

“Die verhoogde interesse komt met name door de techniek van contextual targeting die bij CTV wordt ingezet. 67 procent van de Nederlandse respondenten heeft duidelijk aangegeven dat ze liever reclame zien die aansluit bij de content waarnaar ze kijken. Maar liefst 32 procent gaf aan dat ze CTV-reclame nu al vaak relevanter vindt dan de traditionele tegenhanger op lineaire tv”, vertelt Ilhan Zengin, CEO bij ShowHeroes Group, de opdrachtgever van het onderzoek.

“Dit breed opgezette experiment laat de markt voor het eerst heel specifiek zien hoe gebruikerservaring zich manifesteert: zowel als een emotionele en op aandacht gebaseerde reactie voor het CTV-scherm. Door de aangetoonde grote aandacht die gebruikers hebben voor CTV-content, in combinatie met een hoge betrokkenheid, laat ons onderzoek zien dat connected TV echt de juiste snaar raakt als het gaat om het leveren van een positieve advertentie-ervaring”, aldus Sarah Lewis, Global Director, Global Director CTV bij ShowHeroes Group.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Verder lezen over Streaming

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Netflix kondigt prijsverhoging voor Nederland aan

Netflix wordt duurder. De prijzen van abonnementen gaan omhoog met 1, 2 en 3 euro. Het duurste abonnement is het meest getroffen.

Entertainment09.05.2024

Netflix kondigt prijsverhoging voor Nederland aan

Spotify haalt populaire optie voor nachtegaaltjes uit de gratis versie

Spotify is leuk als je met vrienden een soort plotselinge karaoke-avond houdt. Echter ben je de songtekstoptie straks kwijt als je een gratis Spotify-gebruiker bent.

Online03.05.2024

Spotify haalt populaire optie voor nachtegaaltjes uit de gratis versie

Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024

Met een nieuwe maand voor de deur staat er ook weer een nieuwe Netflix-update klaar. Met deze maand weer een aantal pareltjes. Zo zien we Jennifer Lopez in de film Atlas in de rol kruipen van Atlas Shepherd.

Entertainment29.04.2024

Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024

Formule 1 blijft nog vele jaren bij Viaplay: prijs weer omhoog

Viaplay blijft rommelen met zijn prijzen. Nu wordt de streamingdienst weer duurder. De maandprijs gaat met maar liefst 2 euro omhoog.

Entertainment22.04.2024

Formule 1 blijft nog vele jaren bij Viaplay: prijs weer omhoog

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Helaas, Netflix heeft een trend gezet in de wereld van streaming waar we niet zo op zitten te wachten: de strijd tegen accounts delen is er eentje die Netflix van zijn kijkers heeft gewonnen en waarmee het andere streami...

Entertainment05.04.2024

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Tot eind vorige week konden Premium gebruikers van de YouTube app met een iOS toestel nog gebruikmaken van een zogenoemde picture-in-picture functie. Dat betrof een test in aanloop naar de definitieve uitrol van de PiP f...

Entertainment12.04.2022

Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Functie is na de testfase voorlopig niet meer beschikbaar