Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Research in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Met name ons land, Spanje en Frankrijk springen er duidelijk bovenuit.
81 procent van Nederland heeft een voorkeur voor connected tv
Nederland staat op de vierde plek. In ons land maakt 81 procent van de tv-kijkers gebruik van een connected tv dienst (CTV). Alleen in Spanje (89%), Frankrijk (84%) en Oostenrijk (82%) is CTV nog populairder. We kijken ook relatief veel naar streaming diensten. Het gemiddelde ligt in Nederland op 1 tot 2 uur, maar ruim een derde (35%) geeft aan dat ze elke dag meer dan 4 uur naar CTV-content kijken.
De reden dat commercials op CTV in Nederland populair is, heeft volgens het onderzoek te maken met het gemak dat we doorgaans via een knop op de afstandsbediening rechtstreeks toegang hebben tot de diverse apps van de streaming videodiensten.
Meer ‘aandacht’ voor commercials
Een ander opvallend feit is dat CTV-kijkers meer aandacht lijken te hebben voor reclame. De aandachtsspanne voor commercials ligt bij CTV gemiddeld op iets meer dan 12 seconden. Bij lineaire tv is dat een kleine negen en een halve seconde en bij YouTube slechts 2,1 seconden.
Een belangrijke reden waarom commercials door CTV-kijkers meer gewaardeerd, en bekeken, worden, komt doordat de reclames op die diensten doorgaans relevanter, korter en leuker zijn. Ook waarderen zij de mogelijkheid om vanuit een commercial direct actie te kunnen ondernemen, bijvoorbeeld door middel van een QR-code. Vier op de vijf Nederlanders zegt daar wel eens gebruik van gemaakt te hebben en ruim de helft (52%) wil deze functie graag vaker zien.
“Die verhoogde interesse komt met name door de techniek van contextual targeting die bij CTV wordt ingezet. 67 procent van de Nederlandse respondenten heeft duidelijk aangegeven dat ze liever reclame zien die aansluit bij de content waarnaar ze kijken. Maar liefst 32 procent gaf aan dat ze CTV-reclame nu al vaak relevanter vindt dan de traditionele tegenhanger op lineaire tv”, vertelt Ilhan Zengin, CEO bij ShowHeroes Group, de opdrachtgever van het onderzoek.
“Dit breed opgezette experiment laat de markt voor het eerst heel specifiek zien hoe gebruikerservaring zich manifesteert: zowel als een emotionele en op aandacht gebaseerde reactie voor het CTV-scherm. Door de aangetoonde grote aandacht die gebruikers hebben voor CTV-content, in combinatie met een hoge betrokkenheid, laat ons onderzoek zien dat connected TV echt de juiste snaar raakt als het gaat om het leveren van een positieve advertentie-ervaring”, aldus Sarah Lewis, Global Director, Global Director CTV bij ShowHeroes Group.
Verder lezen over Online Advertising
Advertising22.11.2024
Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Verder lezen over Streaming
Online27.11.2024
Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde
Entertainment14.11.2024
Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime
Entertainment07.11.2024
Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken
Artificial Intelligence05.11.2024
Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment12.04.2022