Nieuws21.12.2017

De toekomst van televisie: Internet is geen bedreiging maar de oplossing!


Televisie is in een rap tempo aan het veranderen. Lang heeft lineaire televisie het internet gebruikt voor het vergroten van het bereik. Er was niks te merken van de disruptieve kracht van het internet, zoals dagbladen, tijdschriften en andere media dat wel in den lijve ondervonden. Tot nu dus. Want inmiddels is ook in Hilversum het kwartje gevallen.

John de Mol luidde al de noodklok over de onmacht van Nederlandse mediapartijen om de concurrentie op de advertentiemarkt aan te gaan met bijvoorbeeld Google en Facebook. Vooralsnog geen beginnen aan.

En dan is er nog de concurrentie van partijen als Netflix en Amazon Prime. Het duurde ongeveer een jaar, maar de groei van streaming video heeft een flinke negatieve impact op traditionele televisie. Het aantal kijkminuten naar lineaire televisie daalt.

Vorig jaar daalden al de inkomsten uit de reguliere spotreclames. En dat terwijl het met de economie juist goed gaat. ABN AMRO heeft onderzoek gedaan naar de toekomst van lineaire televisie. Hoe ziet die eruit? Wat zijn de mogelijkheden voor traditionele televisiezenders in de nieuwe televisiewereld? Een ding is zeker: stil blijven staan is geen optie meer.

Trends

Aanbieders en producenten van lineaire televisieprogramma’s zullen zich moeten aanpassen aan de toenemende concurrentie en andere veranderingen. De volgende trends zijn van grote invloed:

  • Gedragsverandering richting streaming video on demand
  • Adoptie glasvezel en 5G mobiele netwerken
  • Content vernieuwing: interactie en reality
  • Gepersonaliseerde content en advertenties

Video-on-demand

Je hoeft geen helderziende te zijn om een flinke toename te voorspellen van streaming video-on-demand. Halverwege 2016 was er nog de verwachting dat in 2025 het aandeel uitgesteld en online tv-kijken uit zal komen op 25% van de kijktijd. Maar nieuwe cijfers laten zien dat die 25% al in 2020 bereikt zal worden.

Smart TV

Tegenwoordig (en dat is ook al jaren zo) heeft iedere nieuwe televisie ook een internet aansluiting en een eigen smart hub voor apps. Inmiddels is dat al zo’n 35% (GFK, 2017).

De televisie gebruiken we dus logischerwijs steeds vaker ook voor online diensten. Aan de andere kant verbreedt het kijklandschap zich ook, want steeds vaker kijken we ook live televisie via smartphones en tablets. Het is een complex landschap geworden voor traditionele televisiezenders, die het op moeten nemen tegen nieuwe spelers die gespecialiseerd zijn in de online wereld.

<em>[Afbeelding \u00a9 Kadmy - Adobe Stock]<\/em>
[Afbeelding © Kadmy - Adobe Stock]

Eigen streaming strategie

In reactie op de komst van Netflix zijn er al eigen initiatieven ontplooid op het gebied van streaming video-on-demand. RTL heeft Videoland en doet eveneens mee aan NLziet, een samenwerking met NPO en SBS. Het aantal abonnees voor Videoland, zo’n 390 duizend, en voor NLziet zo’n 150 duizend. Nog geen aantallen om serieus de concurrentie aan te gaan. Maar een streaming strategie voor de Nederlandse omroepen is echt cruciaal nu spotreclame aan een structurele krimp is begonnen.

Een schat aan content

Nederlandse omroepen zitten namelijk op een schat aan Nederlandstalig dramacontent in hun archieven, dat door de vele jaren heen is geproduceerd. Zo kan het beschikbaar maken van deze televisieseries een voordeel betekenen op de concurrentie.

Netflix probeert zijn Nederlandstalige aanbod steeds te verbeteren, maar dit lukt slechts in beperkte mate (films, cabaret, geen series). Veel Nederlandstalige films zijn trouwens met omroepgeld gefinancierd, dus hier ligt ook weer een voorsprong. Traditionele tv-zenders hebben een goed subscription-based verdienmodel nodig om het verlies van reclamegelden op te vangen.

<i>Bron: IMDB, ABN AMRO.</i>
Bron: IMDB, ABN AMRO.

Beperken aanbod

Lineaire televisie, of eigenlijk het live uitzenden ervan, zal echt niet snel verdwijnen. Nieuws en sport zullen kijkers blijven trekken. Dus de komende 20 jaar blijft ook de traditionele (oudere) tv-kijker nog aan de buis gekluisterd. Wel zullen zenders zich moeten aanpassen aan een krimpend lineair kijkerspubliek. Een logische manier om kwaliteit te verbeteren is het beperken van het aantal programma’s. Minder programma’s produceren betekent meer budget per programma. En daardoor hopelijk een hogere kwaliteit. Meer kijkers per programma is voor adverteerders ook weer aantrekkelijker.

Internet de redding?

Voor tv-zenders is internet een kans. Niet alleen wat betreft een ruim aanbod aan streaming programma’s. Online kijken levert ook meer keuze op bij het live kijken van sportwedstrijden (camerastandpunt, zelf wedstrijden kiezen in een toernooi). En er kan geëxperimenteerd worden met gepersonaliseerde content en reclame.

Een strategiewijziging nodig? JA NU!

Maar het omarmen van online strategie is niet makkelijk voor traditionele tv- omroepen. Haast is geboden: de concurrentie blijft sterk toenemen en spotreclame biedt geen houvast meer voor de toekomst. Het is niet voor niets dat de NPO heeft aangekondigd het budget voor online te verdrievoudigen van EUR 20 miljoen naar EUR 60 miljoen per jaar.

Stilzitten is voor traditionele televisiebedrijven echt geen optie meer.

[Afbeelding © saknakorn – Adobe Stock]

<i><i>Bron: ABN AMRO.</i></i>
Bron: ABN AMRO.

Verder lezen over Internet

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij

Verder lezen over KPN

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

20 tot 40 euro kun je er nog wel voor krijgen op Marktplaats, je oude Pocketline Swing. We zijn er eerlijk gezegd wat verbaasd over, maar waarschijnlijk voelen die kopers er net zoveel nostalgie bij als wij. Of je nou ee...

Mobile04.12.2023

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Steeds meer MKB-bedrijven krijgen dagelijks te maken met malafide websites en pogingen tot phishing via hun systemen of medewerkers. Zo blijkt uit nieuwe gegevens van KPN. Op wekelijkse basis verijdelt de telco ruim 7 mi...

Cybercrime28.11.2023

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Wrong!
KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

KPN heeft al tien jaar een aparte gebarentolk beeldbeldienst voor doven en slechthorenden. Zij kunnen via een videobelverbinding met de online teletolk in gebarentaal bellen voor allerhande zaken. Denk bijvoorbeeld aan h...

Mobile10.11.2023

KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

Nog minimaal tot eind 2028
NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Het duurt nog een paar maanden, maar vanaf 2024 kunnen nieuwe klanten die kiezen voor een KPN glasvezel of 5G-abonnement deze uitbreiden met een NVIDIA GeForce NOW cloud gaming bundel. Daarmee kunnen zij dan al hun appar...

Gaming07.11.2023

NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Nieuwe gamestreaming bundel wordt begin 2024 gelanceerd
​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

De tijden dat je nog trots kon zeggen dat je een internetverbinding met 100 megabit snelheid had, zijn lang vervlogen. Met de komst van glasvezel, dat inmiddels op meer dan 8 miljoen adressen in Nederland beschikbaar is,...

Online09.10.2023

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

Voor iedereen die 1 Gbit/s te ‘langzaam’ vindt
ViaPlay kun je nu ook een dagje nemen: voor de hoofdprijs

KPN heeft een ViaPlay-dagpas aangekondigd. Hiermee kun je de streamingdienst voor een dagje afnemen, bijvoorbeeld als je graag de Formule 1-race wil zien waarin Max Verstappen mogelijk kampioen wordt (waarschijnlijk Monz...

Entertainment23.06.2023

ViaPlay kun je nu ook een dagje nemen: voor de hoofdprijs

KPN-internet wordt duurder: stijgt minder in prijs dan T-Mobile

Het was te verwachten, maar dat maakt het niet minder vervelend: de prijzen voor internet van KPN gaan omhoog. Nadat T-Mobile in januari al een flinke prijsstijging van 8,6 procent doorvoerde, zijn het nu de andere inter...

Online01.06.2023

KPN-internet wordt duurder: stijgt minder in prijs dan T-Mobile

Verder lezen over Televisie

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

Ben je kandidaat in een televisieprogramma? Erg leuk! Probeer te ontspannen, denk goed na over wat je zegt en bedenk je dat de camera er altijd 4 kilo bijdoet en vooral dat je zelf weinig invloed hebt over hoe je in beel...

Entertainment28.03.2024

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

Je hebt net een televisie gekocht of wilt er eentje gaan kopen. Er zijn dan veel vragen die op je afkomen, naast de keuze welk toestel en merk je wenst, plus het schermtype, zijn er nog heel veel praktische overwegingen....

Gadgets15.03.2024

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wanneer je een televisie wilt aanschaffen, dan zijn er veel overpeinzingen. Eén van de belangrijkste overwegingen is het type scherm. Daarin kun je steeds meer keuzes maken en er komen daarbij veel afkortingen je kant o...

Gadgets11.03.2024

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

Het was weer een mooie reis die we als kijker met de kandidaten van Wie is de Mol? hebben meegemaakt. Mexico natuurlijk, maar ook de reis die we elke week weer doormaakten met het ontdekken wie dan toch De Mol is. Er zij...

Entertainment09.03.2024

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

En de Mol is...
Wie is de Mol? S24 – Afl. 9: dit gebeurde er + de leukste tweets

Het belooft deze week een heel groene aflevering te worden, vol met tokkelactie. Wie is de Mol? kruipt steeds dichter naar de finale toe. Er zijn nog amper kandidaten over. Wat staat er gebeuren in de aflevering Ontcijfe...

Entertainment02.03.2024

Wie is de Mol? S24 – Afl. 9: dit gebeurde er + de leukste tweets