Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Social mediabedrijven hebben het de afgelopen jaren niet makkelijk: het ene na het andere onderzoek verschijnt waarin ofwel duidelijk wordt dat er te weinig moderatie is, ofwel dat mensen er negatieve psychologische effecten van merken. In films en series is de aantrekkelijke cheerleader ingeruild voor de oppervlakkige social media-koningin. Tijd voor een charme-offensief van Twitter, Facebook, Instagram en consorten.
YouTube dislikes
YouTube heeft aangekondigd dat het de dislikes (de duimpjes naar beneden) niet meer gaat tonen. De eigenaar van de video kan nog wel zien hoe vaak mensen hebben aangegeven de video niet leuk te vinden, maar het publiek ziet dit niet langer.
YouTube schrijft: “Om ervoor te zorgen dat YouTube respectvolle interacties tussen kijkers en videomakers bevordert, hebben we verschillende functies en beleidsregels geïntroduceerd. Eerder dit jaar hebben we geëxperimenteerd met de vind-ik-niet-leuk-knop om te zien of we creators beter kunnen beschermen tegen intimidatie.”
Beter voor de creators
Uit dat experiment blijkt dat het beter is voor het welzijn van de makers van de video’s om de aantallen duimpjes naar beneden niet weer te geven. Hierbij heeft YouTube het ook over ‘dislike’-aanvallen: hierbij zorgen mensen bewust dat creators veel dislikes krijgen om daar zelf beter van te worden (of gewoon om gemeen te doen). Vooral kleinere YouTube-kanalen zouden hier enorm onder lijden.
Waarom niet die hele dislike-knop eraf? Omdat YouTube die informatie gebruikt om video’s aan anderen aan te bevelen. Waarschijnlijk hebben creators er alsnog wel last van dat er dislikes worden gegeven (ze zien het immers zelf nog wel), maar het feit dat de rest van de wereld het niet ziet, zal wel een last van hun schouders zijn.
Geen populariteitswedstrijd
Andere social media zijn ook ‘vriendelijker’ geworden dit jaar. Zo heeft Instagram besloten om het aantal likes niet meer te tonen en de populariteitswedstrijd die het is geworden in te dimmen. Daarnaast komt het met een melding waarin mensen wordt gevraagd of ze niet beter even een pauze kunnen nemen of bijvoorbeeld naar andere onderwerpen te kijken, wanneer ze aan het doomscrollen lijken te zijn.
Facebook gooide het daarentegen weer over een heel andere boeg: het social medium besloot om minder data te verzamelen over zijn gebruikers. Nog steeds verzamelt het een grote schare aan informatie over zijn gebruikers en is de link met WhatsApp en Instagram ook een ‘gevaarlijke’ om in de gaten te houden, maar uiteindelijk is het zich in ieder geval bewust van zijn imago. Wie weet hoe dit nog verder verandert, en welke kant op, wanneer het straks helemaal in het Metaverse opgaat.
Metaverse
Misschien kan het Metaverse sowieso wel een grote omslag betekenen voor social media: niet alleen hoe wij elkaar behandelen op social media, maar ook hoe zij ons behandelen. Het gaat nog even duren, maar in de tussentijd proberen de platformen overduidelijk aardiger te worden gevonden.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Verder lezen over Social Network
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Verder lezen over Twitter
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024