Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Veel consumenten maken zich grote zorgen over desinformatie rondom verkiezingen. Ze zouden graag willen dat er tools waren waarmee kon worden bevestigd of iets dat ze bijvoorbeeld op social media lezen klopt. 85 procent zegt dat het essentieel belang is om de juiste hulpmiddelen te hebben om te kunnen controleren of content betrouwbaar is.
Nepnieuws rondom verkiezingen
Volgens een onderzoek van Adobe onder 6.000 consumenten in Europa en de Verenigde Staten (Future of Trust) vindt bijna driekwart van de ondervraagden (72%) het steeds moeilijker om te bepalen of de content die ze online consumeren wel betrouwbaar is. Het beïnvloedt zelfs de mate waarin mensen social media gebruiken: 32 procent zegt het minder te gebruiken door de grote hoeveelheid desinformatie. Sommigen gebruiken het zelfs helemaal niet meer om die reden.
Een andere bijkomstigheid is AI. 85 procent vindt het belangrijk om te weten of content met AI is gemaakt. Ook zouden kinderen op school les moeten krijgen in skills om desinformatie te herkennen, stelt ongeveer 84 procent. Dit soort onderzoeken zijn nu belangrijk, omdat er dit jaar maar liefst 4 miljard mensen naar de stembus gaan. Hopelijk zorgt het voor wat meer druk op social media-bedrijven, maar ook op particulieren, om te zorgen dat ze hun steentje bijdragen in de strijd tegen desinformatie. De meerderheid van de respondenten (84%) vindt dat overheden en technologiebedrijven moeten samenwerken om de integriteit van verkiezingen te beschermen tegen schadelijke deepfakes en desinformatie.
Veel mensen bezorgd
Een deepfake is snel gemaakt, zeker met de huidige technologische ontwikkelingen neemt dit alleen maar toe. We schreven recent nog over Microsoft dat met één foto en één stemopname al kan zorgen voor een volledige digitale kopie van jou die een liedje kan zingen of een presentatie kan geven. Ook zijn er al diverse brandbrieven geweest over de invloed van AI, maar het lijkt er vooralsnog niet op dat het echt een halt wordt toegeroepen. Wel zien we dat steeds meer bedrijven AI-content labelen, waardoor duidelijk wordt dat het gemaakt of bewerkt is met AI. Dat is echter nog lang niet genoeg om het nepnieuws rondom verkiezingen tegen te gaan. Wat wel dé manier is om geen nepnieuws voorbij te zien komen, dat is iets waarvoor eigenlijk meerdere grote techbedrijven de koppen voor bijeen moeten steken.
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online06.12.2024
OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Online03.12.2024
Waarom sommige namen zorgen dat ChatGPT crasht
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Technology01.12.2024
Samsung Galaxy S24: alleskunner dankzij Bixby en AI
Video27.11.2024
Langverwachte OpenAI-videotool Sora is nu online: niet door OpenAI
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media06.12.2024
5 redenen om Bluesky te gebruiken
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024