Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen


Veel consumenten maken zich grote zorgen over desinformatie rondom verkiezingen. Ze zouden graag willen dat er tools waren waarmee kon worden bevestigd of iets dat ze bijvoorbeeld op social media lezen klopt. 85 procent zegt dat het essentieel belang is om de juiste hulpmiddelen te hebben om te kunnen controleren of content betrouwbaar is.

Nepnieuws rondom verkiezingen

Volgens een onderzoek van Adobe onder 6.000 consumenten in Europa en de Verenigde Staten (Future of Trust) vindt bijna driekwart van de ondervraagden (72%) het steeds moeilijker om te bepalen of de content die ze online consumeren wel betrouwbaar is. Het beïnvloedt zelfs de mate waarin mensen social media gebruiken: 32 procent zegt het minder te gebruiken door de grote hoeveelheid desinformatie. Sommigen gebruiken het zelfs helemaal niet meer om die reden.

Een andere bijkomstigheid is AI. 85 procent vindt het belangrijk om te weten of content met AI is gemaakt. Ook zouden kinderen op school les moeten krijgen in skills om desinformatie te herkennen, stelt ongeveer 84 procent. Dit soort onderzoeken zijn nu belangrijk, omdat er dit jaar maar liefst 4 miljard mensen naar de stembus gaan. Hopelijk zorgt het voor wat meer druk op social media-bedrijven, maar ook op particulieren, om te zorgen dat ze hun steentje bijdragen in de strijd tegen desinformatie. De meerderheid van de respondenten (84%) vindt dat overheden en technologiebedrijven moeten samenwerken om de integriteit van verkiezingen te beschermen tegen schadelijke deepfakes en desinformatie.

Veel mensen bezorgd

Een deepfake is snel gemaakt, zeker met de huidige technologische ontwikkelingen neemt dit alleen maar toe. We schreven recent nog over Microsoft dat met één foto en één stemopname al kan zorgen voor een volledige digitale kopie van jou die een liedje kan zingen of een presentatie kan geven. Ook zijn er al diverse brandbrieven geweest over de invloed van AI, maar het lijkt er vooralsnog niet op dat het echt een halt wordt toegeroepen. Wel zien we dat steeds meer bedrijven AI-content labelen, waardoor duidelijk wordt dat het gemaakt of bewerkt is met AI. Dat is echter nog lang niet genoeg om het nepnieuws rondom verkiezingen tegen te gaan. Wat wel dé manier is om geen nepnieuws voorbij te zien komen, dat is iets waarvoor eigenlijk meerdere grote techbedrijven de koppen voor bijeen moeten steken.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Gisteravond werd aangekondigd wat het eerste cadeau is van 12 ‘cadeaus’ die we mogen verwachten. Het zijn nieuwe AI-mogelijkheden in de vorm van o1.

Online06.12.2024

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Waarom sommige namen zorgen dat ChatGPT crasht

Wist je dat ChatGPT ook van dat soort dingen heeft? De AI-chatbot krijgt het bij sommige namen te kwaad. Dit is hoe dat komt.

Online03.12.2024

Waarom sommige namen zorgen dat ChatGPT crasht

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Samsung Galaxy S24: alleskunner dankzij Bixby en AI

Bixby zorgt ervoor dat de Samsung AI-functies direct toegankelijk zijn, waardoor je tijd heel veel tijd bespaart. Het voorkomt dat je zelf weer door apps en menu’s moet navigeren. Ongeacht waar je ook bent. AI en Bixby maakt je S24 slimmer en veel meer intuïtiever.

Technology01.12.2024

Samsung Galaxy S24: alleskunner dankzij Bixby en AI

Langverwachte OpenAI-videotool Sora is nu online: niet door OpenAI

OpenAI heeft de tool nog niet online beschikbaar gemaakt voor het grote publiek met een reden. Het gaf in oktober nog aan dat het Sora veiliger wil maken.

Video27.11.2024

Langverwachte OpenAI-videotool Sora is nu online: niet door OpenAI

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over Sociale netwerken

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Wat is er zo bijzonder aan het social medium Bluesky en waarom stromen mensen er massaal naartoe?

Social Media06.12.2024

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

We schrijven wat af op het internet en daarbij schromen we steeds minder om kunstmatige intelligentie te gebruiken. Vooral op LinkedIn.

Social Media02.12.2024

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Sociale media zijn allang geen nieuw verschijnsel meer: we hebben inmiddels bergen aan data en onderzoeken over het gebruik van sociale media.

Social Media29.11.2024

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

LinkedIn geeft aan dat het vanaf 2 december niet meer mogelijk is om audio-events te starten.

Social Media22.11.2024

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie