De slagboom op de website gaat weer omhoog

Vorig artikel Volgend artikel
1120301647bndestem

De website van BN/DeStem wordt weer gratis, niet alleen voor abonnees, maar voor allen, waar ter wereld U zich ook bevindt. Waarom? De belangrijkste reden is dat het pilot project 'Betaalde Content' niet aan onze verwachtingen heeft voldaan.

Toen we tien maanden geleden aan het project begonnen, was BN/DeStem Online een van de best bezochte regionale krantensites van Nederland, maar na het invoeren van 'de slagboom' liep zowel het aantal bezoekers als het aantal pageviews sterk terug.

Dat gegeven was geen verrassing, maar het verlies aan bezoekers - en daarmee op termijn onvermijdelijk weglopende adverteerders - werd niet gecompenseerd door de stijging in de verkoop van verschillende digitale abonnementsvormen, waar we op gerekend hadden .

Omdat recente ontwikkelingen op de advertentiemarkt voor digitale media erop wijzen dat toename van bezoekersaantallen tot verhoging van advertentie-inkomsten leidt, is besloten om weer terug te gaan naar het model dat we tot september vorig jaar hanteerden. Dat wil dus zeggen dat alle bezoekers - abonnee van de papieren krant of niet - vanaf maandag 4 juli weer toegang gratis toegang krijgen tot alle artikelen, dossiers, fotoalbums en wat dies meer zij.

Het streven blijft daarbij om een zo actueel mogelijke website te presenteren, met de nadruk op het zo snel mogelijk brengen van het regionale nieuws. In dat kader zijn we inmiddels ook gestart met een gratis e-mailkrant. U vindt hierover meer informatie op www.bndestem.nl.

We weten niet wat we willen, zullen sommigen mailen, die vorig jaar september aan de levendige discussie over het digitale roadblock. Ze hebben gelijk, aangetoond door wat ik er in september 2004 over schreef, gemakkelijk uit de krochten van internet op te diepen. Ik legde U toen uit dat we niet door konden gaan met aan de ene kant gratis weggeven, waar we aan de andere kant geld voor vragen. Tja, maar tien maanden later zien internet en de wereld er weer anders uit.

De tweede internetgolf is niet meer te stuiten, geen hype meer, iets waar voorgoed zal blijven. Het huwelijk tussen web en internet is gesloten, en de convergentie van die twee verschillende markten, aangevuld door de telefonie, heeft nogal wat tot gevolg. Vooral voor ons, uitgevers, makers en verspreiders van content.

Met allerlei moeilijke beslissingen die we te nemen hebben, keuzes die we moeten maken. Als we achter internet aan blijven lopen, en ons defensief op het papier blijven concentreren, wordt slechts één toekomst zeker: dat we binnen tien jaar de toko kunnen sluiten. Stilzitten is derhalve uit den boze, maar omdat niemand kan voorspellen hoe de uitgeefwereld er over een decennium uitziet, proberen we van alles.

Het zou best kunnen dat we over twee jaar weer een ander betaalmodel gaan uitproberen, als het mobiele internet wat meer ingeburgerd is. In ieder geval tot die tijd - maar mogelijk ook voorgoed - is onze strategie om zoveel mogelijk bezoek te genereren naar onze portal, en winst te maken door middel van verschillende vormen van adverteren en samenwerkingsverbanden, en andere vormen van omzet genereren.

Met die ontwikkelingen gaat het eigenlijk net zo als met lopen of fietsen. Soms heb je niet het gevoel dat je niet verder komt, en moet je eerst omkijken om te zien hoeveel je opgeschoten bent. Soms valt dat mee, soms valt dat tegen.

Wie wil weten hoe internet er tien jaar geleden uitzag, moet eens een blik werpen op de Wayback Machine Archive. In 1995 was 1.2 procent van Nederland online, en deed via een piepend en fluitend modem het een of ander op internet. De Wayback website is op 1 januari 1996 begonnen met indexeren van wat er allemaal op het web te vinden was. Vraag me niet hoe ze het lappen, maar ze doen het goed. Ik heb er dingen teruggevonden - teksten, foto's en logo's - die ik een decennium geleden op mijn eerste homepage geplaatst heb, en die ik al jaren kwijt was.

'Het is', zoals een bevriende weblogger me mailde, na een bezoekje aan dat fantastische archief, 'een bescheiden makende confrontatie met het geklungel waar we destijs mee bezig waren'. Daar sluit ik me bij aan, maar het heeft toch ook wel iets vertederends, alsof je op je ouwe dag het Märklin treintje of teddybeer op zolder weer tegenkomt. 'Welcome to The Watchking' stond er bovenop mijn gitzwarte website, toen ik het domein krijnen.com bij NetWork Solutions geregistreerd had. 'Watchking' was de bijnaam waar mijn Australische vrienden me van voorzien hadden, en die ik daarom maar meteen gebruikte als handvat, user id, roepnaam en mailadres. Got, wat schattig, al die zelfgemaakte buttons, en verroest, het gastenboek van 1997 staat er ook nog. Met entries van vitruele vrienden die ik allang weer uit het oog verloren ben; de Djasp, Big Bad John, Miles en de Martijnen.

Ik weet niet waarom, maar de website van de krant zijn ze pas in december 1999 begonnen te archiveren, terwijl hij toch ook al weer bijna tien jaar online is. In september 1995 begon dat met een vingeroefening van een paar artikelen, en in 1996 werd het langzaam uitgebreid. Maar ook een terugblik op de BN/DeStem website van 1999 levert aardig wat herinneringen op voor de ware freaks.

De e-mail-adressen van mij en van mijn toenmalige collega staan in de broncode, net als de geheugensteuntjes die we er destijds in een gebracht hebben teneinde het spoor niet volkomen bijster te raken. Het is nu bijna niet voor te stellen maar de complete website prutsten we dagelijks in elkaar met twee tools: TextPad en Paint Shop Pro.

Neemt u eens een kijkje bij de Wayback Archives en zie hoe websites het tien jaar geleden deden. En vraagt U zichzelf, net als wij, af hoe het monsterverbond van het (mobiele) web en de televisie ons vak en uw nieuws de komende jaren op zijn kop zal zetten. (via Leon)

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies