Events13.11.2018

​Websummit: Dit zijn de key take aways van de 2018 editie


Websummit in Lissabon, 70.000 deelnemers, 4 dagen, 1.200 sprekers. Stad Lissabon heeft weer voor 10 jaar getekend! Websummit zal dus nog 10 jaar worden georganiseerd in een campus van 1 km. Op ieder plein van Lissabon zie je de logo van Websummit. In de hele stad lopen deelnemers met een “festival” armbandje rond. Je moet verplicht armbandje omhouden, er ontstaat meteen een ‘band’ met alle deelnemers. Stad Lissabon is een prachtig stad met een intrigerend geschiedenis, mooie bezienswaardigheden en een gemoedelijk sfeer. Zeker een aanrader! Dit zijn de key take aways van diverse sprekers waarin ik een keuze in moest maken.

Tripadvisor

450 miljoen bezoekers per maand, 600 miljoen reviews. Ze hebben ook steeds meer branded content zoals die van National Geographic. “Je gaat niet op vakantie om een hotel of restaurant te ervaren. Je wil de cultuur, land, bezienswaardigheden zien”. Op dit moment zijn er 100.000 bookable activiteiten op Tripadvisor. De doel van Tripadvisor is om een one stop shop te worden voor vakantie. Op een vraag over fake reviews “We hebben net Italie geholpen om een persoon die fake reviews te plaatst op te laten pakken. Betrouwbaarheid van reviews moet je vinden in de aantallen. We doen dit al 18 jaar en er zijn zoveel reviews dat ieder persoon met een scan van de reviews een objectief beeld kan krijgen” – om mensen reviews te laten schrijven hebben we gamification toegevoegd. Mensen krijgen badges/ fame als reward en wekelijks een update hoeveel mensen hun reviews hebben gelezen.

Als er mensen content op een ander website hebben gedeeld mag dat ook geplaatst worden op Tripadvisor. Een artikel in een gerenommeerd blad is na een paar weken uit zicht. Maar bij Tripadvisor blijft het altijd staan en is relevant.

We zitten op een groot scala aan data en we zijn bezig met machine learning om de toekomstige reiziger te helpen met hun reis. We willen gepersonaliseerd advies kunnen geven zodat de reiziger amper tijd kwijt is met het zoeken naar de juiste bestemming/ accomodatie.

tripadvisor
tripadvisor

Cartoon Network / Boomerang

We proberen een emotionele connectie met onze fans te creëeren. Jongeren zijn veel meer gefragmenteerd. TV is nog steeds belangrijk voor ons maar we moeten ook zichtbaar zijn op plekken waar onze fans vertoeven. We organiseren steeds meer offline festivals / die we dan real time weer streamen. Alleen actief zijn op “schermen” is niet genoeg. We hebben een Cartoon Network hotel en een speelplaats. Wat een logische activiteit is als je kijkt naar onze doelgroep. Gezinnen met kinderen die in een omgeving willen verblijven met hun helden uit Cartoon Network programma’s. We organiseren een vierdaags film festival en een cruise voor onze fans. Het is geen one size fits all. Je moet authentiek zijn met je activiteiten en je audience goed kennen. Alle offline activiteiten zijn een additionele complementary revenue stroom. Net zoals de sport branche zijn we fandom based bezig. We werken niet met een traditionele media plan maar zijn veel meer gepersonaliseerd bezig.

We zijn “Data Informed, NOT data driven” en gebruiken data om insights te krijgen voor het maken van betere beslissingen.

cartoonnetwork
cartoonnetwork

Neuroscience

Nir Wegrzyn, de CEO van BrandOpus, een wereldwijd merkbureau, vraagt de publiek om marketingconventies in twijfel te trekken en nodigt ons uit na te denken over de complexiteit van ons brein tijdens het maken van een beslissing. Onze gedachten gaan over leugens, het zijn slechts verhalen die door onze hersenen zijn gemaakt.

De granaatappel was de metafoor voor het menselijk brein. “Het is een vreemde vrucht, alleen als het geschild is, ontdek je het zoete en sappige interieur, net als wat er in ons hoofd gebeurt” zegt hij. Geïnspireerd door Daniel Kahneman in Thinking Fast and Slow“, suggereert hij dat onze beslissingen irrationeler zijn dan we ons kunnen voorstellen, ook al brengt marketing ons in de verleiding om anders te denken. Dit verklaart het bestaan van “een enorme kloof tussen wat we zouden moeten doen en wat we doen” Bijvoorbeeld: we weten dat we gezond moeten eten, maar doen we dit dan ook. “People can only tell you what they think they think” Dr. Itiel Dror, psycholoog Harvard Universiteit.

Nir Wegrzyn beweert dat er iets in onze hersenen verborgen zit dat er voor zorgt dat we beslissingen maken. Maar het is geen kennis of op de hoogte zijn waardoor we gedrag veranderen: “Probeer eens te rationaliseren waarom je niet de juiste dingen doet.” Veel van ons gedrag en onze percepties weerspiegelen de realiteit niet.” Voor de CEO van BrandOpus is de realiteit interpretaties, het zijn slechts percepties.

Kortom, interpretaties zijn afhankelijk van contexten. “De context definieert de werkelijkheid, deze is niet afhankelijk van ons.” Het betekent volgens Nir Wegrzyn dat de sleutel tot het beïnvloeden van ons gedrag het creëren van betekenissen is. Creëer associaties en doeleinden door middel van visuele identiteiten. En u vraagt zich af waarom iemand een bepaald merk koopt? Of waar je koffie drinkt? “Branding plant geen waarnemingen, het plant zaadjes in onze hersenen, de meeste kiezen voor Starbucks en wat is het symbool? Een zeenimf met benen open.”

neuroscience
neuroscience

SurveyMonkey

SurveyMonkey CEO Zander Lurie over de relatie tussen consumenten en vertrouwen. “Je hebt vertrouwen nodig om klanten te winnen en je moet dat vertrouwen verder opbouwen om ze te behouden. Ons onderzoek toont aan dat de sleutel tot het vormen van dit soort vertrouwen begint bij het luisteren naar de stemmen en meningen van uw klanten en vervolgens handelen naar die inzichten.”

Terwijl marketeers geld uitgeven aan reclame, beroemdheden en influencers, vertrouwen consumenten het meest op aanbevelingen van hun persoonlijke netwerken. Ongeveer de helft van de consumenten heeft zelfs nooit iets gekocht vanwege een advertentie. Minder dan 1 op de 10 personen heeft ooit een product gekocht vanwege de goedkeuring van een beroemdheid en slechts 13% heeft gekocht vanwege een online influencer. Van alle advertentiemedia is tv het meest effectief, maar vrienden en familie zijn ongeveer twee keer zo invloedrijk over de hele linie.

surveymonkey
surveymonkey

Pinterest

Pinterest CEO Ben Silbermann vindt dat matigheid cruciaal is als het gaat om de steeds complexer wordende relaties van mensen met technologie.

“Er is niets mis met het bijhouden van je vrienden of het kijken naar het nieuws. Maar ik denk dat wanneer het een gewoonte wordt, wanneer het een reflex wordt, dat je op elk moment dat je je verveelt, in een toestand komt dat je aan andere mensen denkt, dat evenwicht een beetje meegaat. En ik denk niet dat het antwoord één app of twee apps is. Het zit in mensen die leren technologie te integreren in hun dagelijks leven op een manier waardoor ze zich na verloop van tijd voldaan en gelukkig voelen. ”

Volgens Silbermann gebruiken mensen Pinterest vooral persoonlijk. “Wat mensen ons vertellen is wanneer ze Pinterest gebruiken, ze voelen zich optimistisch, omdat ze nadenken over wat er in de toekomst kan gebeuren. Ze hebben de neiging om aan zichzelf te denken in plaats van aan wat andere mensen van hen denken”

“Toen mensen Pinterest gingen gebruiken, merkten we dat veel mensen boards maakten die echt over een gevoel gingen. Ze hebben een board met inspirerende citaten. Of ze hebben een board met dingen die ze gelukkig maakt of ontspant. We wisten eigenlijk niet wat we ervan moesten denken. We dachten, oh, misschien is dit een eigenaardigheid van onze echt vroege gebruikersgroep, maar we hebben dat zelfs nu nog gezien. Er zijn een kwart miljard gebruikers. Dat is een van de meest voorkomende manieren waarop mensen Pinterest gebruiken. Ze gebruiken het om dingen vast te leggen waardoor ze zich beter voelen over zichzelf. … Wat dat zegt, is dat mensen op zoek zijn naar hulpmiddelen die hen helpen zich beter te voelen over zichzelf. ” Missie van Pinterest blijft hetzelfde: Help people inspire to create the life they love.

pinterest
pinterest

Minecraft

Helen Chiang, hoofd van Minecraft, verklaarde dat Minecraft, dat op 20 platforms actief is, na Tetris het op één na best verkochte spel ter wereld is met 154 miljoen verkochte exemplaren tot nu toe. De game, die een groot publiek heeft, wint niet alleen zijn kracht door het spel. Tegelijkertijd groeit de fan-community, met elk element van de fan-making, zoals cakes, kostuums, accessoires die ze opnemen in hun dagelijks leven. Volgens gegevens die gedeeld worden door Chiang, is Minecraft momenteel een spel wat 91 miljoen mensen per maand spelen. Dit aantal is gelijk aan de totale bevolking van Portugal, Spanje, Australië en Zweden. De gigantische contentpool die op YouTube is gemaakt, produceert ook veel weergaven. Minecraft-inhoud wordt 7 miljard keer per maand bekeken.

minecraft1
minecraft1
Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspe...

Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektroni...

DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Verder lezen over Minecraft

Minecraft 300 miljoen keer verkocht: kun je er nog mee beginnen?

Minecraft is nu 300 miljoen keer verkocht. Een bizar aantal, maar tegelijkertijd is de hitgame ook al een tijdje uit: 18 november 2011 zag het spel het levenslicht. Hoewel 300 miljoen enorm indrukwekkend is en een leuke...

Gaming18.10.2023

Minecraft 300 miljoen keer verkocht: kun je er nog mee beginnen?

Dit zijn de beste aankondigingen van de Xbox Showcase

Xbox en Bethesda hebben voor het eerst een Developer Direct gehouden, waarin het allerlei vette aankondigingen deed. We zagen meer van de nieuwe Forza, Redfall en Minecraft Legends. Dit zijn de beste aankondigingen die w...

Gaming26.01.2023

Dit zijn de beste aankondigingen van de Xbox Showcase

Forza racet je beeld in
​Amazon: “60% van de Nederlanders heeft favo speelgoed nog thuis”

Wist je dat de muis met de enorme poten Diddl door Nederlanders wordt genoemd als een van de meest geliefde speelgoedstukken van de afgelopen 60 jaar? Tot die conclusie komen Amazon en het Oude Ambachten & Speelgoed Muse...

Gadgets30.10.2021

​Amazon: “60% van de Nederlanders heeft favo speelgoed nog thuis”

Kennen we Diddl nog?
​Microsoft trekt stekker uit Minecraft Earth

Het leek wel magie, toen Microsoft op E3 in 2015 via zijn Hololens liet zien hoe Minecraft eruit kan zien in een virtuele of augmented omgeving. Het was prachtig, maar ook nog toekomstmuziek. Jaren later kwam Microsoft m...

Gaming05.01.2021

​Microsoft trekt stekker uit Minecraft Earth

Wannabe Pokémon Go verdwijnt
Minecraft Earth nu in Nederland beschikbaar

We wisten al een tijdje dat het eraan zat te komen en nu is het eindelijk zover: Minecraft Earth is live en te downloaden via iOS en Android. De Augmented Reality-game is nog niet helemaal af volgens maker Mojang en daar...

Gaming20.11.2019

Minecraft Earth nu in Nederland beschikbaar

Wordt dit de nieuwe Pokémon Go?
Minecraft Earth al heel binnenkort beschikbaar

Het populaire bouwspel Minecraft Earth wordt deze maand nog uitgegeven. Microsoft heeft gezegd dat er verschillende landen zijn die van Minecraft op de mobiel kunnen gaan genieten. Tenminste, Minecraft op de mobiel was e...

Gaming09.10.2019

Minecraft Earth al heel binnenkort beschikbaar

​De Minecraft Earth beta is live in een paar steden

Het was nogal een ding toen het werd aangekondigd: Minecraft Earth. Iedereen wilde meteen met deze augmented reality-spin-off van het populaire spel aan de slag. Nu kan dat eindelijk, want de beta is live. Helaas niet bi...

Gaming04.09.2019

​De Minecraft Earth beta is live in een paar steden

​Roblox heeft meer spelers dan Minecraft

We horen nu al jaren dat Minecraft record na record blijft breken en vooral kinderen zijn lyrisch over het spel. Echter lijkt die tijd langzaam voorbij te gaan, want er is een nieuwe trend in town: Roblox. Het heeft inmi...

Gaming06.08.2019

​Roblox heeft meer spelers dan Minecraft

Verder lezen over Pinterest

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

Het is nog niet in Nederland uit, maar dat laat vast niet lang op zich wachten: de nieuwe social media-app Lemon8. Terwijl TikTok-eigenaar ByteDance in Amerika onder vuur ligt om TikTok, heeft het vrolijk een nieuwe app...

Social Media17.04.2023

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

It's all in the algoritme
​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

Social Media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Social medium Pinterest wil strenger zijn als het gaat om de content die op het platform wordt geplaatst. Het gaat dan specifiek om klimaatverandering, want het wil vanaf nu onjuiste informatie rondom klimaatverandering...

Social Media06.04.2022

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Pinterest wil zorgen dat je je nog beter kunt voorstellen hoe een meubel precies staat in jouw interieur en komt met een augmented reality-tool waarmee je een virtueel meubel in je eigen huis kunt uitproberen. Klinkt bek...

Metaverse24.02.2022

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

In ons drieluik over Pinterest zijn we deze week toegekomen aan Pinterest voor bedrijven. Hoewel het soms lijkt alsof Pinterest juist heel persoonlijk is, is het goed inzetbaar voor organisaties: of ze nou commercieel zi...

Social Media10.11.2021

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

Pinterest is een bijzonder social medium, zo concludeerden we al in het eerste deel van ons drieluik over het fenomeen. Waar het voor is, dat weet je nu, maar hoe gebruik je het? Hoe pin je iets dat je tof vindt op het i...

Social Media03.11.2021

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

Sommige mensen noemen het een social medium, maar anderen noemen hem niet in het rijtje Twitter, Facebook, Instagram, enzovoort. Dat is echter juist precies de kracht van Pinterest. Het is heel privé en heel sociaal teg...

Social Media27.10.2021

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ande...

Social Media08.07.2021

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest