Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst


Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspellingen op het gebied van hybride shoppen en uitgaan in 2030. Ofwel, hoe ziet het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst, er uit.

Hybride winkelen, uitgaan en leven

De Zweedse telecomgigant heeft daarvoor ook de hulp ingeroepen van consumenten. Hen werd gevraagd om vijftien hybride winkelcentrumfaciliteiten te evalueren die de fysieke consumentenervaring uitbreiden met behulp van digitale technologie. En dat gaat veel verder dan online winkelen of het digitaal bijwonen van een concert. Van de ondervraagde consumenten denkt ruim driekwart (80%) dat alle voorgestelde en geteste hybride en digitale concepten in 2030 al in een of andere vorm beschikbaar zal zijn.

Zo winkelen en gaan we uit in 2030, als het aan Ericsson ligt.
Zo winkelen en gaan we uit in 2030, als het aan Ericsson ligt.

De Everyspace Plaza van 2030

1. De arena

Je zou zowel artiest als toeschouwer kunnen zijn, maar zal de meeslepende ervaring je een kick of angst bezorgen? Bijna acht op de 10 consumenten denken aan evenementenhallen waar artiesten dankzij telepresence-technologie digitaal kunnen optreden alsof ze persoonlijk aanwezig zijn.

2. De schoonheidssalon

Het vermijden van mes en naald is voor velen een aantrekkelijke schoonheidsoptie. Schoonheidssalons die gebruik maken van volumetrische modelleertechnologie om looks digitaal te verbeteren, worden door zeven op de tien consumenten in winkelcentra verwacht.

3. De kleermaker

Snelle mode op maat voor jou – en je avatar. Meer dan zeven van de 10 AR/VR-gebruikers voorzien een kleermaker in het winkelcentrum die stoffen gebruikt die kunnen veranderen om waterdicht te worden of die ventilatie bieden wanneer dat nodig is.

4. De omgekeerde wereld

Velen stellen zich de verkenning van onmogelijke werelden voor. Twee derde van de consumenten denkt dat er zwembaden zullen zijn waar je met een VR-headset met zuurstof de ruimte kunt ervaren in zero gravity.

5. De hybride sportschool

Voor velen zijn fysieke kracht en mentale gezondheid met elkaar verbonden. Zeven van de tien consumenten verwachten dat mentale fitnesscentra met multisensorische, op de persoonlijkheid afgestemde AR/VR-landschappen de mentale gezondheid helpen verbeteren.

6. De print-a-wish fabriek

On-demand reparatie en productie zijn de toekomst. Meer dan de helft van de consumenten wil duurzaam winkelen in een fabriekswinkel waar hun oude producten worden gerecycled.

7. Het wereldrestaurant

Een afleidingsvrije, virtuele onderneming heeft voor velen de voorkeur. De helft van de consumenten wil in restaurants virtueel eten met vrienden in andere restaurants, waar ook ter wereld.

8. De eindeloze winkel

Uitproberen voordat je koopt – virtueel, tenminste. Driekwart van de consumenten verwacht dat zij hun huis in de winkel kunnen projecteren wanneer zij nieuwe producten uitproberen.

9. Het medisch multiplexcentrum

We zijn gewend dat alles direct is. Waarom wachten als het om gezondheid gaat? Zevenenzeventig procent van de consumenten voorziet medische centra in winkelcentra met drop-in AI-gezondheidsscans die de gezondheidstoestand bijna onmiddellijk kunnen controleren.

10. Het park

Voor degenen die in steden wonen, is de natuur wellicht iets wat ontbreekt. Tweeënveertig procent van de consumenten wil een park in een winkelcentrum bezoeken waar ze zich dichter bij de natuur kunnen voelen door middel van digitale en programmeerbare materialen die hybride ervaringen bieden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektroni...

DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

De dag van de huisarts na het jaar van de digitalisering

Precies een week na de dag van de verpleging is het vandaag de dag dat we met z’n allen gevraagd worden wat meer stil te staan bij de huisarts. Hopelijk niet letterlijk, want de behandelkamer van de huisarts, hoe aardi...

Nieuws19.05.2021

De dag van de huisarts na het jaar van de digitalisering

Corona heeft ook heel wat veranderingen te weeg gebracht in de huisartsenpraktijk

Verder lezen over Toekomst

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Ergens in de uitgestrektheid van de ruimte zou zomaar een onopgemerkte asteroïde op koers kunnen liggen voor een frontale botsing met de aarde.

Technology15.04.2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Dit is HyperScout H.
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Deze cursus is een initiatief om het brede publiek, scholieren, bedrijven en beleidsmakers bewust te maken van de opkomende mogelijkheden en uitdagingen van quantumtechnologie.

Technology15.04.2024

Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Quantum wordt de volgende techrevolutie
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Je...

Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit