Online06.05.2015

​5 consumenten trends voor 2015


Internet of (sharing) things, fast laning, currencies of change, fair splitting en no interface

Back to basic is de lifestyle trend van dit moment. De trends van dit moment gaan allemaal over mensen en hun basisbehoeften en wensen. Oftewel: people’s basic needs & wants. Nieuwe trends doen zich voor als veranderingen van buitenaf tegen de menselijke natuur in gaan. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van de smartphone die een complete gedragsverandering tot gevolg heeft gehad.

Toch worden niet alle technologische innovaties en trends altijd een succes. Zo’n 33% van de mensen geeft namelijk binnen 6 maanden de brui aan het dragen van een wearable device. Of kijk naar de futuristische Google Glass welke niet meer beschikbaar is voor consumenten. De behoefte aan een continue stroom van informatie is er, maar werd gewoon bekeken op het device dat al gebruikt wordt: de smartphone.

Hoe zorg je dat een technologische innovatie wel kans van slagen heeft? De belangrijkste trends voor consumenten waar je in 2015 rekening mee moet houden zijn internet of (sharing) things, fast laning, currencies of change, fair splitting en no interface.

Internet of sharing things

Een combinatie van twee trends waar trendwatchers het altijd warm van krijgen: the Internet of Things en de Sharing economy. In 2015 is het tijd voor The Internet of Sharing things. Nu meer en meer devices met elkaar in verbinding staan is het tijd om de netwerkeconomie in de praktijk te brengen.

Kijk naar BitLock. Je fiets van het slot halen zonder sleuteltje te hoeven gebruiken. BitLock verifieert via bluetooth de gebruiker en in de app haal je met één druk op de knop de fiets van het slot. Met behulp van GPS kan je checken waar je fiets staat. Via BitLock kan je makkelijk je fiets delen met vrienden en/of familie.

Fast laning

Tijd moet in 2015 nog efficiënter en beter besteed worden. En daarin wordt veel verwacht van de merken. Een Fast lane waar je als trouwe consument optimale service krijgt en bediend wordt op het moment dat het jou uitkomt.

Starbucks speelt hier naadloos op in met de Starbucks app “order ahead”. Op het moment dat je Starbucks binnenloopt staat jouw favoriete koffie klaar.

Currencies of change

Brengen merken wearable devices op de markt als toewijding aan hun klanten of alleen maar om hun winst te verhogen? Currencies of change is hier belangrijk in. Oftewel: zorg ervoor dat wearables gebruikt worden en beloon de gebruikers op een persoonlijke manier, met kortingen en andere prikkels. 37% van de millennials zegt eerder een wearable te gebruiken wanneer ze beloond worden (Mattin, 2015).

De app Foodtweeks speelt in op een van de food trends van dit moment: zo caloriearm mogelijk eten. Je zegt in de app wat je van plan bent te gaan eten en krijgt meteen tips hoe je het aantal calorieën kunt verkleinen. Is het gelukt? Dan doneert Foodtweeks een bedrag dat gelijk staat aan het aantal bespaarde calorieën aan de lokale voedselbank.

Fair splitting

Met alleen het aanbieden van mobiel betalen ben je er in 2015 niet. De trend Fair splitting laat zien dat de consument inderdaad gebruik maakt van mobiel betalen, maar wel ouderwets de rekening wil kunnen splitten. En dat het liefst allemaal in dezelfde app. Dat geeft mogelijkheden om deze handeling voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken.

“45% van de Millennials in de US & UK geven aan hun smartphone te willen gebruiken om de rekening te splitten” (JWT, Oktober 2014)”.

Bijna lege taxi’s tegelijk dezelfde route laten rijden. Dat kan anders dachten ze bij Lyft Line. Bij het bestellen van een taxi geef je aan dat andere mensen, die dezelfde route moeten afleggen, ook in mogen stappen. Dat levert korting op & de betaling wordt automatisch gedeeld.

No interface

Het is interessant om te zien hoe de wereld veranderd is sinds de komst van smartphones. Er is een onuitputtend aanbod van content beschikbaar gekomen. Toch is de manier waarop we lezen op een smartphone niet anders dan bij een boek; je kijkt naar beneden en je hebt iets vast. De online informatie voelt voor ons intuïtief en is ons leven verweven. No interface geeft aan dat consumenten behoefte hebben aan devices en apps waar zij een natuurlijke manier van interactie mee kunnen hebben.

“De gemiddelde smartphone gebruiker checkt zijn telefoon gemiddeld 221 keer per dag.” (Tecmark, Oktober 2014)

Pay with a selfie. Het lijkt onwerkelijk, maar Alibaba gebruikt het voor hun mobile payment service. Om een betaling te valideren maak je een selfie, die wordt gecheckt met een eerder gemaakte selfie van jou, is er een match dan is de betaling akkoord!

Conclusie

Who are you really competing against? Dat is iets dat veel merken zich zouden moeten afvragen bij het omzetten van een idee naar een nieuw product. Consumenten trends gaan eigenlijk altijd om de basisbehoeften & wensen van mensen, van echte gebruikers. Zorg dat je de wereld niet door de lens van technologie bekijkt, maar bekijk technologie door de lens van de basis human need & wants. Zodat je toegevoegde waarde kan leveren voor de consument én om ervoor te zorgen dat jouw app of device niet binnen een paar maanden in een laatje belandt.

Deze blogpost is geschreven door Sarah Wubben, Project Manager TamTam.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor