iPhones, iPads en Macs verschijnen in veel topfilms

Vorig artikel Volgend artikel
iPhones, iPads en Macs verschijnen in veel topfilms

Net als Coca-Cola verschijnen ook de gadgets van Apple zeer regelmatig op TV, al beweert Apple dat het geen cent uitgeeft aan product placement.

iPhones, iPads en andere iToestellen verschijnen steeds vaker op het scherm. Volgens het bedrijf Brandchannel, dat dit soort product placement opvolgt, waren Apple-toestellen vorig jaar zichtbaar in 40% van de topfilms, bijna twee keer zoveel als de andere topmerken (Dell, Chevrolet en Ford).

De onbetwistbare hegemonie van Apple komt er net wanneer het belang van product placement een hoogtepunt bereikt. Steeds minder mensen bekijken immers TV-advertenties.

De oorsprong van de Apple's dominantie op het scherm is te vinden in de vroege jaren '90, toen marketing manager Jon Holtzman het voor elkaar kreeg om de nieuwste producten beschikbaar te maken voor Hollywoodproducties – tot dan kregen ze gewoonlijk verouderde toestellen in handen.

Het was eveneens Holtzman die de eerste stap zette om het Apple-logo ondersteboven te drukken op de laptops, zodat ze op de juiste manier op het scherm verschenen wanneer ze op TV in gebruik werden genomen.

Apple weigert al van bij het begin om te betalen voor product placement, maar deed soms wel kleine toegevingen, zoals in 1996, toen de PowerMac laptop getoond werd in de eerste Mission Impossible film, in ruil voor filmpromotie.

Zulke deals komen tegenwoordig vaak voor, maar Apple is nu zo populair dat ze de screentime gratis aangeboden krijgen. De laatste Mission Impossible film gaf iPhones, iPads en iMacs acht minuten schermtijd. Een ander bedrijf zou daar maar liefst 18 miljoen euro voor neergeteld hebben. Via

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies