ProRail campagne: "laat je niet misleiden"

Vorig artikel Volgend artikel
ProRail campagne: "laat je niet misleiden"

Waar het aantal dodelijke ongevallen op overwegen onder jongeren in 2010, 2011 en 2012 nog rond de nul of één per jaar was, is dat aantal in 2013 al vier (het totaal aantal slachtoffers op overwegen staat dit jaar op acht). Onoplettendheid, haast en gebruik van (kop) telefoons zijn vaak de oorzaak van fatale ongevallen. Om jongeren te waarschuwen voor de gevaren bij overwegen, is ProRail een campagne gestart.

Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat 75% van de jongeren gebruik maakt van telefoons of mp3-spelers in het verkeer. Dit maakt de kans op ongevallen in het verkeer en dus op overwegen volgens het SWOV 40% groter.

Omdat ongevallen op overwegen meestal een fatale afloop kennen, probeert ProRail met de campagne jongeren er op te wijzen dat afleiding door telefoon of ander device er voor kan zorgen dat je een trein niet hoort aankomen. "Misleiding" is het thema van de camapgne die als doel heeft scholieren te laten ervaren hoe je kan worden misleid door muziek of je telefoon bij het oversteken van een spoorwegovergang.

De campagne is van start gegaan door een gastles van Dennis Storm (BNN) op een school in Zevenaar. Storm: "Als je nog snel een spoor oversteekt kan het 1.000 keer goed gaan, maar net de volgende keer gaat het mis. Je denkt: het komt toch wel weer goed. Juist dan ben je de lul."

Voor scholen is op www.pazzup.nl een lesprogramma beschikbaar. Verder staan Buiten Gewoon Opsporingsambtenaren van ProRail op diverse locaties in het land om jongeren te waarschuwen voor de gevaren op overwegen, is op de radio is een nieuwe radiospot te horen en wordt via jongerensites een filmpje verspreid.

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies