Search30.10.2023

Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok


TikTok onderneemt actie

Het klimaat blijft een flink discussie punt. Het is iets dat uiteraard ook weer op de agenda staat richting de nieuwe verkiezingen. Want nog altijd werken we in Nederland toe naar de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal zijn.

Maar er is ook veel misinformatie over dit onderwerp. Jongeren die op TikTok op zoek gaan naar informatie over het klimaat krijgen regelmatig misinformatie voorgeschoteld. Zo blijkt uit onderzoek van KRO-NCRV’s Pointer en Beeld & Geluid. Uit de analyse blijkt dat van de 240 klimaatvideo’s er 73 misinformatie bevatte. Dat komt neer op 30%. TikTok heeft naar aanleiding van het onderzoek actie ondernomen.

Misinformatie klimaat

42 leerlingen van een middelbare school deden mee aan het experiment van Pointer en Beeld & Geluid. Uit de data van de leerlingen blijkt dat jongeren regelmatig misinformatie voorgeschoteld krijgen wanneer ze op zoek gaan naar video’s over klimaat. Zo blijkt dat 30% van de video’s die als ‘klimaatvideo’ zijn gelabeld misinformatie bevat.

De misinformatie die de onderzoekers tegenkwamen was divers: van alt-right die klimaatverandering simpelweg ontkent, tot progressieven die de gevolgen te sterk neerzetten of verkeerde argumenten gebruiken in hun betoog. Ook kwamen veel video’s van de Creatieve Maatschappij voorbij, een warrig kanaal vol complottheorieën hetgeen al eerder bij Pointer op de radar stond.

Zo stelt een video op TikTok ten onrechte dat de ijsbeer uitgestorven is en dat klimaatverandering daar een oorzaak van is. Een andere bewering die veel voorbijkomt is de claim dat klimaatverandering van alle tijden is. Deze boodschap wordt onder andere verspreid door Joe Rogan. “Hier wordt belangrijke context weggelaten”, zegt klimaatwetenschapper Bart Verheggen. “Wat er niet bij wordt verteld is dat de huidige klimaatverandering nu door onze menselijke activiteit wordt veroorzaakt, dat het ontzettend snel gaat en dat het grote problemen veroorzaakt.” Volgens Verheggen is de claim misleidend.

Omdat de kinderen in het experiment de video’s (grotendeels) uitkeken en liken, kregen de onderzoekers tevens meer inzicht in hoe aanbevelingen op TikTok werken. Op één video met misinformatie volgden er vaak meer. Hierbij was opvallend vaak hetzelfde patroon zichtbaar, waarbij dezelfde video’s in dezelfde volgorde werden uitgeserveerd.

TikTok onderneemt actie

In een reactie laat TikTok weten dat het onderwerp klimaatverandering een belangrijk speerpunt is. “Wanneer er op ons platform gezocht wordt op ‘klimaatverandering’, wordt door middel van een label verwezen naar betrouwbare bronnen en hoe gebruikers die kunnen identificeren”, laat een woordvoerder weten. Daarnaast laat TikTok weten dat ze naar aanleiding van het onderzoek “op een aantal van de accounts en video’s gepaste actie hebben ondernomen”. Hieronder valt bijvoorbeeld het bannen van accounts, het verwijderen van content of het minder prominent maken van posts.

Experiment op middelbare school

Om erachter te komen in hoeverre jongeren in aanraking komen met misinformatie over het klimaat, deden de onderzoekers van Pointer en Beeld & Geluid een experiment op een middelbare school. Er deden 42 leerlingen tussen de 13 en 17 jaar mee, waarvan er 10 de opdracht kregen om in een uur tijd zo veel mogelijk informatie over het klimaat op te zoeken.

De leerlingen kregen een nieuw account, zodat hun kijkgeschiedenis geen invloed had op de video’s die ze te zien kregen. Door kinderen zelf TikTok te laten gebruiken, kregen de onderzoekers op een natuurlijke manier inzicht in het algoritme van het platform.

Vaker misinformatie op Tiktok

Een vijfde van de zoekopdrachten op TikTok mondt uit in informatie die niet feitelijk juist is. En dus blijft misinformatie een groot probleem. Steeds meer jongeren gebruiken TikTok zoals veel ouderen Google gebruiken. Als het dé bron is om dingen op te zoeken, dan is het gevaarlijk als er zoveel feitelijke onjuistheden voorbij komen.

[Fotocredits – Concept Photo Studio © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Jongeren

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Uber kun je alleen gebruiken als je 18 jaar of ouder bent. Tenminste, dat was altijd de regel. Nu introduceert het bedrijf ook profielen voor mensen van 13 tot 17 jaar. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld veilig thuiskomen n...

Online18.05.2023

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Niet overal even welkom
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders

Snapchat geeft ouders meer mogelijkheden om te zorgen dat hun tieners geen zaken op Snapchat zien die niet voor tieners bestemd zijn. Tieners krijgen wel een melding wanneer hun ouders gebruik willen maken van deze conte...

Social Media15.03.2023

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders

Verder lezen over Onderzoek

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Verder lezen over TikTok

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze Week Viral: eerlijke vinder, Toys R Us en huilende baby’s

Deze week hebben we in Deze Week Viral een aantal verontrustende zaken, maar er zijn ook viral posts die tonen dat de mensheid niet altijd zo slecht is. 

Social Media30.06.2024

Deze Week Viral: eerlijke vinder, Toys R Us en huilende baby’s

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

TikTok introduceert Whee. Maar het is geen mogelijkheid via TikTok: het is een heel nieuwe app. Origineel is het alleen niet.

Social Media19.06.2024

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok aapt Snapchat na en test Streaks-mogelijkheid

TikTok wil ook graag dat mensen de app vaker openen en er langer blijven hangen, dus daarom komt het met zijn eigen Streaks.

Social Media10.06.2024

TikTok aapt Snapchat na en test Streaks-mogelijkheid

Bedrijfsprofielen en TikTok-beroemdheden worden online aangevallen

TikTok meldt nu dat hackers al meerdere accounts van grote merken en beroemdheden hebben aangevallen. Met succes.

Cybercrime05.06.2024

Bedrijfsprofielen en TikTok-beroemdheden worden online aangevallen

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

Een groep studenten heeft een nieuwe missie: de robothond Spot TikTok-dansjes leren. Het ziet er schattig uit, maar heeft meer doelen.

Video27.05.2024

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes