Worden de Nederlandse banken socialer?

Worden de Nederlandse banken socialer?

Onderling betalen via WhatsApp, sms en e-mail

Vorig artikel Volgend artikel

Via de mobiel bankieren-app van ING kun je elkaar vanaf nu wat gemakkelijker onderling (terug)betalen. Met deze nieuwe feature kunnen klanten van ING via sociale media zoals WhatsApp, Facebook, Twitter, LinkedIn, e-mail of sms betalingen doen. Het werkt eerlijk gezegd vrij simpel. In de mobiel bankieren-app maak je een betaalverzoek aan, de app genereert vervolgens een link die je kunt delen via de social media. De betalende partij opent de link en betaalt vervolgens via iDEAL. Het geld komt daarna direct op de rekening van de ontvangende partij. Het maakt overigens niet uit of de betalende partij een ING-rekening heeft of niet, iedereen kan zo'n betaalverzoek via sociale media ontvangen en verwerken.

Sociale banken

Op zich is het digitaal onderling betalen niet nieuw. In 2008 konden klanten van de Rabobank al met hun mobiele telefoons onderling betalingen doen. De bank maakt gebruik van MiniTix. In juni van dit jaar kwam ABN AMRO als eerste bank ook al met een soortgelijke feature. Via de app Tikkie kun je ook betalingen aanmaken die je vervolgens via WhatsApp kunt versturen. Ook hier kun je de betalingen vervolgens via iDeal uitvoeren en is het niet nodig om zelf klant te zijn bij de bank.


ING zelf heeft al eerder een app gelanceerd. De The Way You Pay app (Twyp) werkte op basis van je contactenlijst in je telefoon. Probleem was natuurlijk dat wanneer je met een groep van 15 man een rekening moet delen het noodzakelijk is dat de mensen naar wie je het geld overmaakt ook de Twyp app moet hebben. Ook moet er natuurlijk wel een saldo op je Twyp account staan.

Betalingsverzoeken

Belangrijk verschil is dat het nu met de nieuwste features mogelijk is om vanuit de internet bankieren-app zelf betalingsverzoeken te sturen. Met deze nieuwe feature maakt ING onderlinge betalingen met haar mobiel bankieren-app nog sneller en makkelijker. Klanten konden bij ING al een betaalverzoek aanmaken met een QR-code en betalen met stembediening en vingerafdrukherkenning. Op dit moment maken ruim 2,8 miljoen klanten gebruik van de ING mobiel bankieren app, die samen gemiddeld 90 miljoen keer per maand inloggen.

Het in omloop houden van fysiek geld zal naar verwachting de langste tijd hebben gehad. Er is echter nog altijd geen duidelijke standaard. Zullen de banken socialer worden en zijn ze in staat om door te ontwikkelen en het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken? Of worden juist de social platformen als Facebook en WhatsApp slimmer en krijgen ze het vertrouwen van de consument?

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies