Cybercrime13.04.2022

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams


Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomt

Bijna iedereen kent het wel, tweestapsverificatie of two factor authentication (2FA), bedoeld om onbevoegd inloggen op digitale accounts tegen te gaan. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets wat jij weet, zoals een wachtwoord, en iets wat jij hebt, zoals een mobiele telefoon waarnaar een éénmalige code wordt gestuurd per sms of via een speciale app. Daarnaast kan zo’n éénmalige code ook worden gegenereerd door een elektronisch apparaatje dat een token wordt genoemd.

Banken maken gebruik van tweestapsverificatie via een mobiele bankapp (i.c. smartphone), een cardreader of een digipas (i.c. token) teneinde onbevoegd inloggen te voorkomen. Uit het vervolg van dit artikel komt naar voren dat dit niet in alle gevallen succesvol is.

Wat houdt onbevoegd inloggen precies in?

Onbevoegd inloggen is het gebruik maken van iemands digitale account na het onrechtmatig verkrijgen van iemands wachtwoord. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door op het account in te loggen op een (openbare) computer waarop verdekte software draait die de toetsenbordaanslagen actief monitoort. Ook kan het het gevolg zijn van een serverhack waarbij niet-versleutelde wachtwoorden van gebruikers zijn opgeslagen en worden buitgemaakt. Tenslotte kan het het banale gevolg zijn van het laten rondslingeren van een briefje waarop een wachtwoord staat vermeld.

Door gebruik te maken van tweestapsverificatie voeg je feitelijk een extra beveiligingslaag toe aan jouw account. Want zelfs als iemand de beschikking heeft over jouw wachtwoord (wat jij weet), dan heeft diegene ter verificatie nog een éénmalige code nodig die wordt verstuurd per sms, via een speciale app of gegenereerd via een token. Deze éénmalige code is gekoppeld aan iets wat jij hebt, te weten jouw mobiele telefoon of een token. De combinatie van iets wat jij weet en iets wat jij hebt, maakt dat onbevoegd inloggen op grond van het onrechtmatig verkrijgen van jouw wachtwoord in sommige gevallen kan worden verhinderd.

De meeste banken slaan overigens het separate gebruik van een wachtwoord over en gebruiken één enkele geïntegreerde vorm van tweestapsverificatie, waar wat jij weet en wat jij hebt binnen één gezamenlijke inlogprocedure worden gecombineerd.

Waar wordt tweestapsverificatie tegenwoordig zoal toegepast?

Banken gebruiken tweestapsverificatie standaard voor zowel mobiel bankieren als voor internetbankieren door jou bijvoorbeeld in te laten loggen met jouw identificatiecode (wat jij weet) via jouw gevalideerde bankapp op jouw smartphone (wat jij hebt). Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om in te loggen met jouw bankpas (wat jij hebt) en pincode (wat jij weet) door middel van een cardreader of de mogelijkheid om in te loggen met jouw digipas (wat jij hebt) en digicode (wat jij weet). De laatste twee inlogmogelijkheden zijn specifiek bankgebonden.

Daarnaast wordt tweestapsverificatie tegenwoordig toegepast door DigiD voor het inloggen op bepaalde (semi)overheidsdiensten. Verder maken veel emaildiensten zoals o.a. Gmail en Microsoft Live gebruik van tweestapsverificatie, net zoals sommige verzekeraars dat doen.

Tweestapsverificatie blijkt echter geenszins opgewassen tegen phishing-scams

Voor de niet-technisch onderlegde gebruiker straalt tweestapsverificatie wellicht veiligheid en robuustheid uit, maar het blijkt geenszins opgewassen tegen phishing-scams via webbrowser-toepassingen. Slechts het gebruik van mobiele apps voorzien van tweestapsverificatie blijkt afdoende beveiligd tegen onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Dit komt omdat er zich geen derde partij tussen de mobiele app en de legitieme server van de app-aanbieder kan nestelen. De mobiele app kan namelijk slechts verbinden met de binnen de mobiele app vastgelegde legitieme servers.

Webbrowser-toepassingen daarentegen zijn een relatief gemakkelijke prooi voor onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams, ondanks het gebruik van geavanceerde tweestapsverificaties zoals bijv. mobiele bankapps. Dit komt omdat het technisch vrij eenvoudig is voor een valse website/oplichter om zich tussen de legitieme website van een aanbieder en de door jou gebruikte webbrowser te nestelen (i.c. man-in-the-middle attack).

Hoe dat precies werkt? Jij als gebruiker wordt via een valse link verleid om op een valse website in te loggen. De output van de legitieme website wordt daarbij één op één doorgespeeld naar de valse website/oplichter en jouw webbrowser. Jij hoeft dus in principe niets door te hebben, want wat jij op jouw beeldscherm ziet, komt min of meer volledig overeen met de legitieme website. Jouw inloggegevens inclusief de vereiste tweestapsverificatie worden vervolgens via de valse website/oplichter doorgespeeld naar de legitieme website, waarbij de oplichter vanaf dat moment jouw digitale account al grotendeels in handen heeft.

Phishing-scams verschalken eenvoudig de tweestapsverificatie van elke bank

Als jij je bevindt op een valse bankwebsite dan wordt de resultaatcode van jouw cardreader of digipas via de valse website/oplichter rechtstreeks doorgespeeld naar de legitieme bankwebsite. De oplichter krijgt vanaf dat moment jouw legitieme bankomgeving op zijn beeldscherm voor zijn neus. Indien je gebruik maakt van jouw mobiele bankapp om in te loggen op internetbankieren dan verschijnt met het rechtstreeks via de bankserver geaccordeerde resultaat van jouw ‘QR-code-scan’ of ‘Pushmelding in de bankapp’ jouw legitieme bankomgeving eveneens op het beeldscherm van de oplichter.

Het gebruik van een cardreader, digipas of mobiele bankapp maakt internetbankieren in dat opzicht dus geenszins veiliger. Dit zal voor veel gebruikers tegenintuïtief klinken, maar heeft er simpelweg mee te maken dat tweestapsverificatie geen enkele bescherming biedt tegen onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams binnen webbrowser-toepassingen.

Belangrijk om de URL in de adresbalk van jouw webbrowser altijd goed te checken

Voor het definitief overmaken van geld van jouw rekening of voor het veranderen van jouw mobiele nummer zijn er vaak nog wel extra tweestapsverificaties noodzakelijk. Door de input van jouw webbrowser (i.c. de output van de legitieme website) vanaf dat moment gericht te manipuleren via de valse website, slaagt de valse website/oplichter er doorgaans in om geen argwaan bij jou te wekken als het gaat om het doorgeven van extra tweestapsverificaties. Hiermee slaagt de oplichter er uiteindelijk in om jouw volledige betaal- en spaarrekeningen leeg te plunderen of om jouw volledige account (incl. een gewijzigd telefoonnummer voor tweestapsverificatie) over te nemen.

Om voor de hand liggende redenen richten phishing-scams zich voornamelijk op bank- of creditcardaccounts die worden benaderd via een gemakkelijk te manipuleren webbrowser. Echter elk digitaal account dat via een webbrowser wordt benaderd, is potentieel gevoelig voor onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om voorafgaand aan het inloggen altijd de URL in de adresbalk van jouw webbrowser goed te checken of – nog veel beter – consequent te betalen via jouw mobiele bankapp!

<i>Check altijd de adresbalk. Of nog beter betaal via de mobiel bankieren app.</i>
Check altijd de adresbalk. Of nog beter betaal via de mobiel bankieren app.

Hoe bij voorkeur te handelen als het je inmiddels enigszins duizelt?

Als jij consequent mobiel bankiert via een mobiele bankapp, dan ben je inderdaad prima beschermd tegen potentiële phishing-scams. Als je echter regelmatig internetbankiert via een webbrowser en de mobiele bankapp daarbij slechts gebruikt als tweestapsverificatie dan ben je op dat moment geenszins beschermd tegen onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Omdat er binnen mobiele bankapps tegenwoordig o.a. ‘Rekeninggegevens’, ‘Overschrijvingen’, ‘Betaalverzoeken’, ‘QR-betaalcodes’, ‘QR-inlogcodes voor internetbankieren’ en ‘Pushmeldingen inloggen internetbankieren’ kunnen worden onderscheiden, valt een eenduidig onderscheid niet voor iedereen meer te maken. Toch valt zo’n onderscheid prima te maken op grond van onderstaande richtlijnen en adviezen:

A. Vanaf het moment dat er binnen jouw mobiele bankapp concrete bedragen van af-, bijschrijvingen of betaalverzoeken worden getoond, dan weet je zeker dat je veilig bankiert binnen jouw mobiele bankapp. In alle overige gevallen vormt jouw mobiele bankapp slechts een gemakkelijk door phishing-scams te verschalken wijze van tweestapsverificatie voor internetbankieren via een webbrowser.

B. Overigens proberen valse webshops of valse betaallinks gebruikers die consequent gebruik maken van hun mobiele bankapp steevast te verleiden om alsnog in te loggen op een valse bankwebsite via hun mobiele browser. Dit trachten ze voor elkaar te krijgen door valselijk aan te geven dat jouw mobiele bankapp tijdelijk offline is en door jou vervolgens via jouw mobiele browser naar een valse bankwebsite te dirigeren. Daar sowieso nooit intrappen dus! Jouw betaalopdrachten altijd consequent blijven afhandelen via de mobiele bankapp. Blijft het betaalverzoek na de keuze voor jouw bank steevast openen via internetbankieren in jouw mobiele webbrowser ga er dan maar vanuit dat het betaalverzoek malafide is.

Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomt

Banken zouden op basis van gebruikerskeuzevrijheid (i.c. optioneel) alle betaalopdrachten die worden aangemaakt via internetbankieren gemakkelijk ter verificatie via jouw mobiele bankapp kunnen laten afhandelen. De mobiele bankapp is immers ongevoelig voor onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Het zal gebruikers binnen de mobiele bankapp vervolgens direkt opvallen als betaalopdrachten het gevolg zijn van een eerdere phishing-scam via internetbankieren. Daarop kunnen ze dergelijke valse betaalopdrachten alsnog verwijderen. Phishing-scams zouden op deze manier ook binnen internetbankieren grotendeels onmogelijk gemaakt kunnen worden. Binnen dit artikel, leg ik uit hoe dit precies zou kunnen worden ingestoken door de banken.

Dit artikel is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand gekomen. De auteur aanvaardt niettemin geen enkele aansprakelijkheid in relatie tot de onderwerpen die binnen dit artikel worden beschreven.

[Fotocredits –
Chris & Bits and Splits © Adobe Stock]

Art Huiskes
Art Huiskes

Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.

Verder lezen over ABN Amro

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...

Cybercrime01.11.2023

Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...

Gadgets02.12.2022

ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meer
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...

Mobile01.12.2022

Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...

Mobile15.08.2022

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

​Wat kost een zakelijke bankrekening?

Start je binnenkort een eigen bedrijf? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent voordat je begint. Open in ieder geval een zakelijke rekening. Ondanks dat je dit wettelijk gezien niet verplicht bent, kiezen veel star...

DC Business27.05.2022

​Wat kost een zakelijke bankrekening?

Verder lezen over Hackers

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Ransomware: wel of niet betalen als je bestanden gegijzeld zijn?

Vandaag werd bekend dat we in één jaar tijd in de wereld 1,1 miljard dollar hebben betaald aan ransomware. Losgeld, om de toegang terug te krijgen tot documenten, klantgegevens en meer. Waar er bij fysieke gijzelingen...

Cybercrime08.02.2024

​Ransomware: wel of niet betalen als je bestanden gegijzeld zijn?

Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro

Volgens de Fraudehelpdesk hebben in 2023 maar liefst 494 mensen aangifte gedaan van datingfraude, waarvan 264 mensen ook flink schade hebben geleden. De totale schade als gevolg van datingfraude in 2023 bedraagt €7.644...

Online29.01.2024

Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro

75% meer dan in 2022
​Zo wapen je je tegen ransomware

Het wordt een steeds groter probleem: ransomware. Het ene na het andere bedrijf krijgt te maken met ‘gekidnapte’ bestanden, die daarnaast ook nog vaak alsnog worden gelekt. Het gebeurde laatst nog bij de gamestudio a...

Cybercrime19.01.2024

​Zo wapen je je tegen ransomware

Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks

Van de manipulatie van grote taalmodellen tot vishing met AI-gebaseerde chatbots, kunstmatige intelligentie drukt in 2024 een steeds grotere stempel op het cybersecuritylandschap. Zo voorspelt het WatchGuard Threat Lab v...

Cybercrime04.12.2023

Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Steeds meer MKB-bedrijven krijgen dagelijks te maken met malafide websites en pogingen tot phishing via hun systemen of medewerkers. Zo blijkt uit nieuwe gegevens van KPN. Op wekelijkse basis verijdelt de telco ruim 7 mi...

Cybercrime28.11.2023

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Wrong!
​Last minute decemberaankopen: een feest voor fraudeurs

Cybercriminelen spelen altijd in op trends en speciale gebeurtenissen. Het is dan ook niet zo vreemd dat het aantal meldingen van webwinkelfraude flink toeneemt tussen november en januari. Met Sinterklaas in het land en...

Cybercrime20.11.2023

​Last minute decemberaankopen: een feest voor fraudeurs

Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker

Fortinet maakt de voorspellingen voor de cybergevaren van 2024 bekend. In het 2024 Threat Predictions Report (PDF) richt het onderzoeksteam FortiGuard Labs zijn blik op een nieuw tijdperk van geavanceerde cyberbedreiging...

Cybercrime13.11.2023

Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker

Verder lezen over ING

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

Deze week is het 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën...

Nieuws20.11.2023

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

in 1988 had Albert Heijn de primeur
​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat

ING en CCV ontwikkelen een zakelijke app die van iedere Android smartphone of tablet een mobiele kassa en betaalautomaat voor contactloze betalingen maakt. Met deze app, ook wel SoftPOS genoemd wat staat voor Software Po...

Mobile01.09.2022

Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat

​ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen

Straks kun je betalingen doen door met je smartphone naar iemand te wijzen. De bank ING heeft samen met chipmaker NXP en Samsung NEAR ontwikkeld, een methode waardoor betaalverzoekjes sturen en gegevens uitwisselen niet...

Mobile07.07.2022

​ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

1. Phishing als uiterst succesvolle misleidingstechniek 'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking...

Cybercrime24.02.2022

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk is
​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Banken zijn te ver doorgeschoten in de bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps. Hiermee neemt de gebruikersveiligheid van de betroffen bankapps af en de kans op misbruik juist toe. Door overmat...

Mobile17.01.2022

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzes
​Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren

Mobiele bankapps zijn vanwege hun toegesneden ontwerp in technisch opzicht pertinent veiliger dan internetbankieren via een webbrowser. Bankapps blijken in de praktijk nauwelijks te hacken en vallen voor waakzame consume...

Mobile13.01.2022

​Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren

​Het verschil tussen een online bank en een traditionele bank

Per 1 januari stopt de betaalapp Payconiq. Spijtig dat een online betaalsysteem op zijn einde loopt. Het project werd gestart door meerdere banken, met ING die het voortouw nam. Het is niet het eerste idee van een bank d...

Nieuws02.11.2021

​Het verschil tussen een online bank en een traditionele bank

Verder lezen over Malware

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro

Volgens de Fraudehelpdesk hebben in 2023 maar liefst 494 mensen aangifte gedaan van datingfraude, waarvan 264 mensen ook flink schade hebben geleden. De totale schade als gevolg van datingfraude in 2023 bedraagt €7.644...

Online29.01.2024

Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro

75% meer dan in 2022
​Zo wapen je je tegen ransomware

Het wordt een steeds groter probleem: ransomware. Het ene na het andere bedrijf krijgt te maken met ‘gekidnapte’ bestanden, die daarnaast ook nog vaak alsnog worden gelekt. Het gebeurde laatst nog bij de gamestudio a...

Cybercrime19.01.2024

​Zo wapen je je tegen ransomware

Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks

Van de manipulatie van grote taalmodellen tot vishing met AI-gebaseerde chatbots, kunstmatige intelligentie drukt in 2024 een steeds grotere stempel op het cybersecuritylandschap. Zo voorspelt het WatchGuard Threat Lab v...

Cybercrime04.12.2023

Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Steeds meer MKB-bedrijven krijgen dagelijks te maken met malafide websites en pogingen tot phishing via hun systemen of medewerkers. Zo blijkt uit nieuwe gegevens van KPN. Op wekelijkse basis verijdelt de telco ruim 7 mi...

Cybercrime28.11.2023

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Wrong!
Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker

Fortinet maakt de voorspellingen voor de cybergevaren van 2024 bekend. In het 2024 Threat Predictions Report (PDF) richt het onderzoeksteam FortiGuard Labs zijn blik op een nieuw tijdperk van geavanceerde cyberbedreiging...

Cybercrime13.11.2023

Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Cyberaanvallen zijn dagelijkse kost geworden. Voor de criminelen die erachter zitten is het gewoon een lucratieve business. En zolang bedrijven blijven betalen, zoals recent de KNVB nog, blijft dt onverminderd doorgaan....

Cybercrime09.11.2023

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Fraude met online aankopen: de gemiddelde schade neemt toe

De feestdagen staan voor de deur. Voor je het weet is de Sint weer in het land, hebben we grote shopping events als Singles' Day, Black Friday en Cyber Monday, en sluiten we het jaar 2023 af met Kerstmis en Nieuwjaar. Di...

Online06.11.2023

Fraude met online aankopen: de gemiddelde schade neemt toe

Verder lezen over Rabobank

​Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken

Ondernemers hoeven niet meer te investeren in kleine betalingskastjes: het is nu mogelijk om je iPhone te gebruiken als betaalterminal. Het kan niet bij elke bank, maar Rabobank kan het wel. Het maakt hiervoor gebruik va...

Mobile21.02.2024

​Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Wero. Het klinkt een beetje als weirdo. Maar het is straks een woord dat je waarschijnlijk heel vaak gaat zien. Of nou ja, een naam, die misschien net als paypallen en ‘tikken’ (verwijzend naar Tikkie) een werkwoord...

Online01.11.2023

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen

Het is de laatste tijd wat stil rond de metaverse, maar er lijken wel degelijk ontwikkelingen te zijn. Zo zijn onder andere banken enorm geïnteresseerd in het metaverse. Niet eens vanwege de cryptovaluta, maar om contac...

Metaverse28.09.2022

Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen

Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland

Je wil niet met te veel geld op zak in het vliegtuig of in de auto stappen, maar als je naar een ander land reist heb je vaak wel baat bij een stapeltje cash in je zak. Toch handig als je naar een marktje gaat, als je pi...

Online17.05.2022

Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

1. Phishing als uiterst succesvolle misleidingstechniek 'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking...

Cybercrime24.02.2022

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk is
​Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!

Recentelijk heb ik aan alle Nederlandse en Belgische banken gemeld dat de doorgeschoten bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps gemakkelijk tot misbruik kan leiden. Met het scannen van een QR-...

Mobile20.01.2022

​Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Banken zijn te ver doorgeschoten in de bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps. Hiermee neemt de gebruikersveiligheid van de betroffen bankapps af en de kans op misbruik juist toe. Door overmat...

Mobile17.01.2022

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzes
​Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren

Mobiele bankapps zijn vanwege hun toegesneden ontwerp in technisch opzicht pertinent veiliger dan internetbankieren via een webbrowser. Bankapps blijken in de praktijk nauwelijks te hacken en vallen voor waakzame consume...

Mobile13.01.2022

​Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren