
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeur
Deze week is het 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld.
Toenmalig minister van Financiën Onno Ruding voerde de eerste pintransactie uit bij het Albert Heijn-filiaal aan het Osdorpplein in Amsterdam. Vandaag blikken op dezelfde locatie Peter Jacobs (CEO ING in Nederland) en Marit van Egmond (CEO Albert Heijn) terug op dit historische moment.


De manier waarop we betalen
Van contant naar mobiel naar contactloos: betalen heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren. Inmiddels wordt 82% van de transacties bij Albert Heijn gepind. De decembermaand breekt traditioneel alle pinrecords. Vorig jaar werd in die periode meer dan 72 miljoen keer gepind.
Volgens de meest recente cijfers van Betaalvereniging Nederland betalen klanten aan de kassa’s in Nederland 80% met een betaalpas. Ruim 90% daarvan betaalt contactloos, waarvan 42% met een smartphone of smartwatch afrekent. Het gebruik hiervan onder jong volwassenen ligt nog veel hoger. Die hebben geen pinpas meer op zak. Uiteindelijk is er nog zo'n 20% van de klanten die contant betalen.
Je boodschappen contactloos, mobiel of met een smartwatch betalen is niet meer weg te denken uit ons leven en is helemaal ingeburgerd. We leven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen en dat biedt oneindig veel kansen. Veilig, snel en toegankelijk betaalgemak voor onze klanten staat voorop bij alle innovaties die we doen. We willen klanten in staat stellen om zo moeiteloos mogelijk te kunnen betalen, daar blijven we ons best voor doen.
Innovaties van ING en Albert Heijn
Albert Heijn en ING werken al jaren samen om snel, veilig en makkelijk betalen mogelijk te maken. De nieuwste innovatie van ING en Albert Heijn is de digitale betaalpas: door het toevoegen van je digitale betaalpas in de app geven klanten toestemming om tot een bepaald bedrag bij een bepaalde webwinkel uit te geven. Klanten bestellen online hun boodschappen en betalen vervolgens eenvoudig met hun digitale betaalpas. Klanten hoeven vervolgens alleen de boodschappen nog aan te nemen.
Albert Heijn maakt volop gebruik van nieuwe technologieën om boodschappen doen makkelijker te maken. In onze AH-app komt alles samen wat je daarvoor nodig hebt: de bonuskaart, boodschappenlijstjes, kassabonnen, zegels en al je favoriete recepten. En omdat betalen een belangrijk onderdeel van boodschappen doen is, investeren we in nieuwe betaaloplossingen zoals retourpinnen en de digitale betaalpas.
Fotocredits Copyright: ING Bedrijfshistorisch Archief.

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...