Online19.02.2016

Betalen met een vingerafdruk of met een selfie heeft de voorkeur


Een 6 maanden durende wereldwijde proef met 750 ABN AMRO creditcardhouders ism MasterCard en ICS heeft aangetoond dat het betalen via een vingerafdruk en/of selfie duidelijk de voorkeur heeft boven het huidige betalen met pincodes, wachtwoorden of bevestigingscodes.

Negen op de tien deelnemers geeft aan dat ze hun wachtwoorden definitief willen inruilen voor deze manier van online betalen die in vaktermen ‘biometrische authenticatie’ wordt genoemd. En bijna driekwart van de gebruikers is ervan overtuigd dat biometrisch betalen zorgt voor vermindering van het aantal fraudegevallen.

Dat biometrisch betalen de toekomst is blijkt uit het enthousiasme van de deelnemers aan de proef. Bijna iedereen zegt graag met vingerafdruk (93%) en/of gezichtsherkenning (77%) te blijven betalen na afloop van de pilot. De proef in Nederland heeft geleid tot commerciële interesse vanuit de gehele wereld

Contactloze pasjes, smartphones en smartwatches zorgen al voor nieuwe betaalervaringen in winkels. Online shoppers verwachten hetzelfde gemak voor hun betalingen in webwinkels. De Nederlandse deelnemers aan de proef zijn voornamelijk te spreken over het gebruiksgemak van biometrisch betalen. 95% van de gebruikers van vingerafdrukherkenning en 80% van de gebruikers van gezichtsherkenning geeft aan dat shoppen met biometrische authenticatie eenvoudiger en prettiger gaat dan met een wachtwoord.

Naast het gebruiksgemak zijn de deelnemers ook overtuigd van de veiligheid van biometrisch betalen. Bijna driekwart van de gebruikers verwacht dat biometrisch betalen zorgt voor een vermindering van het aantal fraudegevallen. Het gebruiksgemak van de nieuwe technologie bevordert het afronden van de online betaling, wat de winkelier ook ten goede komt.

De digitale check identificeert gebruikers aan de hand van unieke persoonlijke kenmerken zoals de vingerafdruk of het gezicht. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij eenvoudig met een vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren. Bijna 4 op de 5 deelnemers aan de proef geeft de voorkeur aan het gebruik van de vingerafdruk voor authenticatie.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?