Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
WhatsApp komt met enorm veel vernieuwingen voor de messenger, waaronder de kanalen. Hartstikke puik, maar er valt nog wel veel te wensen aan deze nieuwe functie die nog in de kinderschoenen staat.
1. Meer zichtbaarheid
Vraag aan een gemiddeld persoon of hij WhatsApp-kanalen gebruikt en het antwoord is waarschijnlijk ‘nee’. Hier en daar worden de kanalen wel gepromoot, maar eigenlijk doet WhatsApp er niets aan om ze goed zichtbaar te maken voor gebruikers. Ze zitten ergens verstopt onder ‘Updates’, waar je ook de ‘Stories’ ziet van andere gebruikers. Het zou chique zijn als WhatsApp zijn eigen tabblad kreeg, zoals Communities dat nu ook heeft. Zo is het wat meer zichtbaar en denken mensen die wel al een paar kanalen volgen er ook vaker aan even op die kanalen te spieken.
2. De optie om gevonden te worden
In het verlengde van die zichtbaarheid is het voor kanalen ook maar moeilijk om gevonden te worden. Ben je niet geverifieerd op WhatsApp, dan kun je helemaal niet gevonden worden. Echter is het op dit moment in ieder geval in Nederland geen optie om geverifieerd te worden, waardoor op dit moment hartstikke veel kanalen bestaan die door het grote publiek niet worden gevonden. Sterker nog: mensen kunnen op een kanaalnaam zoeken, maar vinden het dan niet en denken dan dat er geen kanaal (meer) is.
3. Meer interactie-mogelijkheden
Er komen gelukkig polls aan naar WhatsApp-kanalen, want er is echt wat meer interactie nodig. Natuurlijk is het idee dat mensen niet hele berichten kunnen typen en dat is goed, want sommige kanalen hebben duizenden volgers. Echter is het als kanaalbeheerder ook zoiets om elke keer maar icoontjes te gebruiken waarbij mensen zelf in hun telefoon ook weer naar dat icoon op zoek gaan om op die manier een mening kenbaar te maken. Het is een beetje houtje-touwtje en daarom zijn bijvoorbeeld polls, maar misschien ook andere vormen van interactie zeer welkom.
4. Meer invloed op hoe linkjes eruitzien
Je kunt als beheerder van een WhatsApp-kanaal linkjes toevoegen aan wat je zegt en dat is heel handig. Echter heb je geen invloed op hoe zo’n linkje wordt weergegeven. Het zou prachtig zijn als je zelf een afbeelding kon kiezen uit het artikel waar je naar linkt, zodat die mooi in het linkblokje komt te staan. Sowieso zou het mooi zijn als je meer invloed kon uitoefenen op hoe dingen die je zegt getoond worden, omdat je daarin dan bijvoorbeeld je huisstijl kunnen laten terugkomen.
5. De mogelijkheid om berichten in te plannen
De nummer 1 wens voor WhatsApp-kanalen is verreweg de mogelijkheid om berichten te plannen. Kanalen zijn bedoeld om te zenden, maar dat zenden kan nu alleen op DAT moment. Je kunt niks klaarzetten en dat is onhandig. Wil je bijvoorbeeld met je website of vereniging elke dag een bericht plaatsen op je WhatsApp-kanaal, dan word je gedwongen om in het weekend met je ‘werk’ bezig te zijn. Sowieso kan WhatsApp een optie om berichten in te plannen gebruiken, maar vooral nu Kanalen er zijn zou dat prioriteit moeten hebben bij de mensen achter de messenger.
Verder lezen over WhatsApp
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Social Media01.11.2024
WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren
Social Media28.10.2024
WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Online09.09.2024
Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp
Social Media20.08.2024
WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Social Media11.07.2024