E-mail27.07.2016

E-mail marketing: hoe deel je artikelen via WhatsApp?


Waarom zou je een WhatsApp-button opnemen in je mailing? Welke kansen biedt zo’n button voor e-mail marketing? En niet onbelangrijk: waar moet je rekening mee houden als je een WhatsApp-button toevoegt aan je berichten? Drie vragen die wij graag beantwoorden.

WhatsApp: de belangrijkste functies

Zoals bekend, zijn de belangrijkste functies van dit instant messaging platform:

  • 1-op-1-chat
  • Het beheren van een groepschat
  • Het versturen van berichten naar een verzendlijst

WhatsApp is door deze functionaliteiten enorm succesvol: 1 miljard maandelijkse gebruikers en 42 miljard berichten per dag. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 concludeerde dat Nederland ontwaakt met WhatsApp en niet meer met e-mail.

WhatsApp: kansen voor e-mail marketing

Dit biedt kansen voor e-mail marketing. WhatsApp wordt meer dan alleen het versturen van privéberichten naar familie en vrienden. Het is zonde als je -als e-mail marketeer- de voordelen van WhatsApp laat liggen. WhatsApp heeft voor e-mail marketing drie belangrijke voordelen:

  • Snel mobiel kanaal op smartphone
  • Eenvoudig betrekken van geïnteresseerden
  • Nieuwe snippets in WhatsApp inclusief afbeeldingen

De 1-op-1-chatfunctie maakt het platform snel, de mobile gerichte benadering is modern en een share via WhatsApp is waardevol: je bericht wordt gedeeld in de inner circle van de lezer.

Voor de volledigheid: je kunt je berichten alleen delen via WhatsApp als je een WhatsApp-button opneemt in je berichten. Het icoon van WhatsApp is alom bekend. Het is wel mooi als je de button aanpast aan de huisstijl van je mailing. Een voorbeeld van Ziggo:

<i>Bericht uit een mailing van Ziggo plus de share in WhatsApp</i>\n
Bericht uit een mailing van Ziggo plus de share in WhatsAppn

Het voorbeeld van Ziggo is bijzonder goed gekozen: het is een share met een persoonlijk tintje en dat past natuurlijk goed bij WhatsApp. Vraag is alleen nog: waar moet je opletten als je WhatsApp wilt toevoegen aan je mailings?

WhatsApp: het opstellen van het bericht

Let op de volgende vier punten:

1. WhatsApp is mobile gericht, maar mailings worden op meerdere devices gelezen.

Houd rekening met dit verschil. Zo kun je ervoor kiezen om de WhatsApp-button alleen te tonen in de mobiele versie van je template en niet in je desktopversie. Je template moet dan wel responsive zijn.

2. Richt een landingspagina in voor lezers die willen sharen, maar geen WhatsApp hebben.

Ondanks de enorme populariteit van WhatsApp is het verstandig om in je mailing rekening te houden met lezers die geen WhatsApp hebben gedownload. Zorg ervoor dat deze lezers op de volgende landingspagina uitkomen:

<i>Landingspagina voor lezers die geen WhatsApp hebben gedownload</i>
Landingspagina voor lezers die geen WhatsApp hebben gedownload

Natuurlijk kun je het bericht op deze pagina aanpassen, maar laat wel de linkjes naar de Apple Store en Google Play staan. En ook hier: maak de pagina op in je eigen huisstijl.

3. Besteed aandacht aan de open graph data van de link die je deelt, zodat WhatsApp een mooie en volledige snippet kan maken.

De titel, omschrijving, url en afbeelding kun je eenvoudig instellen door open graphdata toe te voegen aan de broncode van je pagina. Hoe je dit precies doet, lees je in het open graph protocol: http://ogp.me . Wees wel zo verstandig om jezelf een testberichtje te sturen. Afbeeldingen op landingspagina’s zijn immers groter en het is goed om te testen wat ervan de afbeelding overblijft als WhatsApp deze inlaadt.

4. Stel een creatieve standaardtekst op waar de zender niets meer aan hoeft te doen.

Stel: je hebt een reservering gemaakt in je favoriete restaurant. Hoe handig is het als je deze reservering direct kunt delen met de persoon die je mee uit eten neemt? Via WhatsApp kan dat allemaal.

Maar let dan wel goed op je bericht. Schrijf natuurlijk nooit: dank voor uw reservering. Zo’n bericht is slecht deelbaar. Veel beter: ga je vanavond met mij mee naar De Pollepel? Pas dan maak je gebruik van de kracht van WhatsApp.

Bij Ziggo hebben ze dat uitstekend begrepen met: Wil je mijn Valentijn zijn?

WhatsApp: toekomst

Een bedrijfsmatige inzet van WhatsApp heeft zeker toekomst. In het artikel De toekomst van WhatsApp en Facebook Messenger staat zo mooi dat wij -de mens- het volstrekt normaal gaan vinden om via een chatvenster ‘direct geld over te maken, een taxi te bestellen, een reservering in een restaurant te maken of de status van een online bestelling na te gaan.’

Laat als e-mail marketeer deze moderne beleving van WhatsApp niet liggen en neem een WhatsApp-button op in je mailings.

Meer weten over e-mail marketing en social media?

Social media en e-mail zijn twee verschillende online kanalen met elk hun eigen kracht. De vraag die Blinker in het ‘Stappenplan: social media in e-mail marketing’ via meerdere praktische stappen beantwoordt is: hoe kunnen social media en e-mail marketing elkaar versterken? Download het stappenplan als je het antwoord wilt weten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial

Verder lezen over WhatsApp

WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen

WhatsApp heeft een nieuwe functie om het wat rustiger voor je te maken wanneer je de app opent. Een beetje rust.

Mobile22.05.2024

WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen

WhatsApp laat anderen weten wie het laatst online was

WhatsApp gaat nu tonen wie er allemaal recent online waren. Waarschijnlijk is het doel om je makkelijker een praatje te laten aanknopen.

Social Media01.05.2024

WhatsApp laat anderen weten wie het laatst online was

Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?

Heb je recent nog naar de icoontjes van je WhatsApp gekeken? Kijk eens naar de Formule 1-emoji: die ziet er anders uit he?

Mobile30.04.2024

Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

WhatsApp heeft net de mogelijkheid uitgerold om meer chats te kunnen pinnen. Dat had het al voor 3 chats, maar nu zijn dat er 5. Er komen binnenkort meer nieuwe mogelijkheden naar de messenger, waarbij de focus van Whats...

Mobile28.03.2024

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

WhatsApp heeft al jaren mogelijkheden om je tekst er net even anders uit te laten zien. Helaas kun je geen ander lettertype kiezen dat andere mensen dan ook zien (dit is namelijk altijd het lettertype dat mensen voor hun...

Social Media22.02.2024

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

WhatsApp komt met enorm veel vernieuwingen voor de messenger, waaronder de kanalen. Hartstikke puik, maar er valt nog wel veel te wensen aan deze nieuwe functie die nog in de kinderschoenen staat. 1. Meer zichtbaarheid...

Social Media16.02.2024

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

WhatsApp gaat in Europa veranderen. De messenger heeft mede door de ‘poortwachter’-status die het ontving van de Europese Unie de taak om te zorgen dat WhatsApp-berichten ook in andere apps kunnen worden gelezen. Dat...

Social Media12.02.2024

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

Wat is jouw gebruikersnaam?
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed