Facebook-broncode verraadt commerciële innovatie

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook-broncode verraadt commerciële innovatie

Afgelopen week ontdekte ontwikkelaar Tom Waddington in de broncode van Facebook een onbekend stukje script wat verwees naar een 'Want'-button ('Wil ik'). Aangezien er nog niets bekend is over een Want-button, zou het goed kunnen dat dit een nieuwe vorm van innovatie is van Facebook zelf. Het is niet de eerste keer dat er informatie verschijnt over nieuwe Facebook-knoppen, aangezien er op deze site ook al iets over vermeld staat.

Na wat meer research kwam Waddington tot de conclusie dat er waarschijnlijk een optie zal komen voor gebruikers om betaalde informatie uit te wisselen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat Jantje een nieuwe PlayStation 3 koopt en dit op zijn Facebook zet als status update. Vervolgens ziet Pietje dat, waarna hij op 'Wil ik' klikt. Vervolgens wordt hij doorverwezen naar een internetwinkel waar het product gekocht kan worden.

Het zou echter ook kunnen dat Facebook deze optie op andere manieren gaat gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van in-app purchases. Maar Waddington is nog dieper in de broncode gaan zoeken en vond ook termen als 'donation', 'message', 'product' en 'game_item'.

screen-shot-2012-07-03-at-21-58-27

Ook zou het nog kunnen gaan om een donatieservice, gezien het feit dat Facebook de donatieservice Karma heeft overgekocht in mei. Wanneer aan Facebook gevraagd wordt over deze kwestie, melden ze alleen dit: 'We testen graag van alles uit, maar pas als wij iets aankondigen, is het een nieuwe functie. Tot die tijd is er niets bijzonders.'

Meer content

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies