Facebook een belangrijkere nieuwsbron dan kranten

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook een belangrijkere nieuwsbron dan kranten

Facebook is voor jongeren een belangrijkere nieuwsbron dan kranten. Zo blijkt uit een onderzoek van Lightspeed Research bij Britten tussen de 18-34 jaar. De onderzoekers stelden vast dat 30% van de respondenten minstens één keer per week gebruik maken van Facebook als nieuwsbron. Voor een groep van 9% is Facebook de belangrijkste nieuwsleverancier geworden. Daarentegen haalt slechts 22% minstens één keer per week nieuws uit een gratis krant. Bij betalende kranten is dat 27%.

De onderzoekers merken op dat televisie voor deze leeftijdscategorie de belangrijkste nieuwsbron blijft. Het medium wordt door 69% minstens één keer per week als nieuwsleverancier gebruikt. Daarentegen blijkt echter ook 16% nooit het televisienieuws te volgen.

De onderzoekers stippen wel aan dat Facebook bij andere leeftijdscategorieën veel minder populair is als nieuwsbron. In de leeftijdsgroep tussen 35-45 jaar maakt nog 8% gebruik van het sociale netwerk bij zijn nieuwsgaring. Bij 55+ daalt dat verder tot 3%.

Over alle leeftijdscategorieën vormt televisie voor 53% van het Britse publiek de belangrijkste nieuwsbron. "De resultaten van het onderzoek moeten aan de mediabedrijven duidelijk maken op welke manier het publiek zijn nieuws wil vergaren," stipt Ralph Risk, directeur marketing bij Lightspeed Research Europa, aan. "Indien mediabedrijven hun lezerspubliek willen behouden en nieuwe consumenten willen aantrekken, moeten ze de gehanteerde strategieën aan die vaststellingen aanpassen." Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies