​Influencers, influencers en influencers op social media

​Influencers, influencers en influencers op social media

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens #DMWF Expo Global 2017 in de Beurs van Berlage te Amsterdam was er een presentatie van Steven Bartlett. Steven Bartlett (geboren 26 augustus 1992) is een Britse ondernemer, investeerder, spreker, internet persoonlijkheid en de Chief Executive Officer van influence marketingbureau Social Chain. Hij ontving de Lloyds TSB jonge ondernemer van het jaar award in 2013 voor zijn succes in het creëren van een web-based platform gericht op studenten. Steven Bartlett heeft in twee jaar tijd een bedrijf opgebouwd waar op dit moment 100 mensen werken en de gemiddelde leeftijd van de medewerkers 21 jaar is. Ze hebben kantoren in Manchester, Londen, Berlijn en New York.

Samen met zijn zakenpartner, die op dat moment eigenaar was van twitter account @PrimarySklProbs, een Twitter-pagina met enorme populariteit, gingen ze het land af om de de eigenaren van de grootste social media communities aan zich te binden. Het team heeft nu honderden social media pagina's op Twitter, Facebook, YouTube, Instagram en andere kanalen, een voorbeeld hiervan is de twitteraccount @BeFitMotivation met bijna 1.8 miljoen volgers.

The Thunderclap

De kracht van het bedrijf The Social Chain is 'The Thunderclap' (Donderslag). Social Chain werkt dus met een groot netwerk van beïnvloeders (influencers). Het team van Social Chain neemt een product of dienst of gebeurtenis en praat erover op al deze social media accounts op hetzelfde moment (simultaan) "in een blast". Hierdoor wordt een product, dienst of gebeurtenis meteen trending.

400-million

Het bedrijf heeft campagnes gevoerd voor wereldwijde merken zoals Twentieth Century Fox, Universal, MTV, Spotify, Microsoft, de UFC, Huawei en PUMA. Het kan hashtags trending maken binnen enkele minuten op social media en claimt een totaal bereik te hebben van 300 miljoen mensen.

Het eerste succes van het bedrijf was met mobiele puzzelspel Tippy Tap, dat in totaal twee miljoen downloads kreeg dankzij een campagne van the Social Chain.

stats
Bron afbeelding: slideshare.net/social-chain

Dit bereikten ze door het Tippy Tap app niet te promoten met: “Wat een fantastisch app” maar met berichten op social media zoals “Je moet Tippy Tap echt niet downloaden, je haalt je school nooit zo”. Het werd in no time trending op vele social media kanalen dankzij de influencers van The Social Chain.

Asch Paradigm

Steven gelooft in de Asch Paradigm. De Asch Paradigm is volgens Wikipedia “De overeenstemmingsexperimenten van Asch zijn een serie van experimenten in het kader van normatieve sociale beïnvloeding, binnen de sociale psychologie waarin werd aangetoond in hoeverre de mening van mensen bepaald wordt door de meerderheid in een groep (conformisme)”. Steven gaf aan : 'Wij vertrouwen influencers net zo veel als we onze vrienden vertrouwen’. Steven weet naar aanleiding van alle cases die ze hebben uitgevoerd dat een groep van mensen te beïnvloeden is door de influencers die zij volgen.

asch

Micro Influencers

Steven Barlett gelooft ook steeds meer in Micro Influencers. Hij bewijst dit aan de hand van de ROI van Influencers en Micro Influencers. De beroemde rapper Snoop Dogg vraagt bijvoorbeeld 3000 Pond voor het versturen van een tweet richting 13 miljoen volgers. Maar de engagement van een tweet is maar 0,04 per gespendeerde Pond. Bij een minder bekende influencer is de ROI veel hoger. Hij gebruikt bijvoorbeeld een influencer met “maar” 200.000 volgers. Hij vraagt voor een post op zijn social media kanaal 100 Pond voor een tweet. De engagement van zijn posting is 3,52 per gespendeerde Pond!

artikel-dmwf-4
artikel-dmwf-5

Voordelen van een micro influencer aldus Steven:

  • Ze kunnen smalle niches bereiken
  • Authenticiteit en een intensieve conversatie
  • Gemaakte kosten zijn effectiever

Rex Secco

Een ander case ging over Rex Secco. Deze campagne toont aan dat men neppe berichten gelooft afkomstig van influencers. Er werden simultaan berichten gepost via populaire social media kanalen dat voetbalclub Arsenal de ongehoorde 16-jarige Rex Secco voor £ 34 miljoen had binnengehaald. Rex Socco bestond helemaal niet! Toch waren ze binnen een half uur al trending in Engeland met een hoax bericht. De Rex Secco campagne was in het leven geroepen om de Soccerex Global Convention in Manchester te promoten. Als je Rex Secco googled zie je nog steeds 14.000 hits. Meest hilarische tweet was van iemand die Rex Secco zelfs heeft zien spelen!

artikel-dmwf-2

Personal Brand Building

Steven Bartlett denkt dat 2017 het jaar is van de “Personal Brand”. Niet alleen B2C maar ook B2B bedrijven zouden Personal Brand Building moeten omarmen. De belangrijkste reden waarom het een succes gaat worden zijn de mogelijkheden van video op social media kanalen. Een paar jaar geleden kon je geen video maken op Facebook of Twitter. Reality TV wordt nu toegepast door iedereen. We zien dit jaar dat grote bedrijven niet alleen hun product promoten maar ook hun CEO, Marketing Director als een personal brand. Een voorbeeld hiervan is het bedrijf “Nasty Gal” waarvan de oprichter, Sophia Christina Amoruso, een superster is geworden, wat weer positief effect heeft gehad op het bedrijf zelf.

Hieronder een voorbeeld van Personal Branding van Steven Bartlett zelf opgenomen tijdens #DMWF Expo Global 2017 te Amsterdam:

Deze blogpost is geschreven door Erdinç Saçan.

[Afbeelding © momius - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies