DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023


De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 onder elkaar te zetten. Met deze trends als houvast blijf jij up-to-date. De reden om actueel te blijven komt vanuit de constant veranderende algoritmes en systemen van de zoekmachines die wij allemaal gebruiken vandaag de dag.

1. Creators winnen social media

Unieke content wordt steeds meer beloond. Met de opkomst van TikTok is het voor creators een stuk makkelijker om een groot bereik te realiseren zonder advertentiekosten te betalen. Dit terwijl Facebook het organische bereik juist steeds terugdraait. Afgelopen jaar is er ook veel te doen geweest rondom Twitter, Elon Musk heeft het bedrijf overgekocht en het platform nieuwe regels toegekend.

Hoe dan ook, op alle social media platformen (TikTok en Instagram in het bijzonder) is de samenwerking tussen creators en marketingafdelingen (of specifieke TikTok marketing bureau‘s) van groot belang. Dit wordt alleen maar belangrijker om de veranderingen van algoritmes bij te houden. Steeds vaker gaat dit via micro influencers om een zeer specifieke doelgroep te bereiken, deze trend zal in 2023 alleen maar groter worden.

2. Cookieless era

In 2023 gaan we volledig over op Google Analytics 4 en vanaf 1 juli komend jaar wordt er zelfs geen data meer gemeten in Google Analytics Universal. Dit heeft alles te maken met het verzamelen van cookies, specifiek third-party cookies. Dit type cookies voldoen volgens veel Europese overheden niet aan de privacywetgeving en worden dan ook in steeds meer landen afgekeurd of zelfs verboden. Om deze reden werkt GA4 enkel aan de hand van first party data en worden de gaps aangevuld met machine learning. Het belooft een interessant jaar te worden op het gebied van privacywetgeving en cookieverzameling!

3. Marketing automation

Online marketing wordt ieder jaar een stuk praktischer en gebruiksvriendelijker. Een van deze voordelen is marketing automation. Marketing automation is een nieuwe technologie die je ondersteunt om jouw marketingcampagnes over alle kanalen automatisch te beheren. Via deze software kun je klanten benaderen door het versturen van geautomatiseerde berichten, dit kan via de e-mail, social media of internet.

Een ander voorbeeld van marketing automation, die sommige marketeers als minder prettig ervaren, zijn bijvoorbeeld de Performance Max campagnes binnen Google Ads. Hier gaat Google aan de hand van machine learning zelf optimalisaties doorvoeren en krijgen SEA marketeers minder inzicht in data.

4. Transparantie & trustbuilding

Authentieke content wordt steeds belangrijker. Met de opkomst van AI generated content (content geschreven door AI) is het belangrijk om unieke, transparante en persoonlijke content te schrijven. Dit wil zeggen dat het steeds belangrijker wordt om de publicatiedatum en auteur van een bepaald stuk content te vermelden. In augustus heeft Google de ‘helpful content’ update doorgevoerd, waarbij ‘people-first content’ de voorkeur krijgt.

5. Groei van de e-commercemarkt

Sinds het begin van corona is er een sterke stijging in internetgebruikers. Als gevolg hiervan dat de e-commerce markt in 2021 een groei van 34% doormaakte en in 2022 nóg eens 11% daar bovenop. Men verwacht dat in 2023 de markt verder stijgt met +/- 15%. Voor bedrijven die nog niet online vindbaar waren was dit dus het jaar om ook online te worden vertegenwoordigd. Voor organisaties die tot op heden nog niet online vertegenwoordigd zijn, is het aan te raden om een professionele website te laten maken.

2023: een jaar vol online kansen

2023 beloofd een interessant jaar te worden. De overstap naar de cookieless era, waarbij ontbrekende data wordt aangevuld door machine learning, meer focus op eerlijke content en een vergroot organisch bereik via TikTok. Als jij je marketingstrategie juist weet af te stemmen liggen de online kansen voor het oprapen.

[Fotocredits –
Treecha © Adobe Stock]

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

Ultrasnelle boodschappenbezorgers zorgen voor ultraveel problemen

Er woedt een oorlog in Nederland. Op het platteland heb je het niet door, maar als je in de stad bent, zit je middenin het strijdvuur. We hebben het over de oorlog tussen Zapp, Gorillas, Flink, Getir en meer aanbieders v...

Startups21.02.2022

Ultrasnelle boodschappenbezorgers zorgen voor ultraveel problemen