Alles wat je moet weten over TikTok

Alles wat je moet weten over TikTok

Vorig artikel Volgend artikel

Kinderen en tieners laten steeds vaker de bekende social media platforms Instagram, Facebook en Snapchat links liggen en schakelen over op het sociale medium: TikTok. De TikTok app is razend populair onder jongeren, terwijl de meeste mensen boven de dertig het niet eens kennen.

Wat is TikTok?

TikTok is een gratis app voor iOS en Android waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken, zingen, of juist humoristische content maken zoals Vine dat ook deed. De video's bewerk je met behulp van effecten en filters. Nadat de gebruiker de video, die meestal 15 seconden duurt, online plaatst, kunnen mensen de post liken en er op reageren. Een gebruiker kan de video ook meteen doorplaatsen naar andere social media kanalen, zoals bijvoorbeeld Facebook. De app maakt dit een stuk makkelijker dan zijn concurrenten.

Voorheen stond TikTok beter bekend als Musical.ly, wat in 2016 werd gekocht voor 1 miljard dollar door het Chinese bedrijf ByteDance, waarna het in 2017 fuseerde met de app TikTok.

Wie gebruikt TikTok?

Inmiddels heeft TikTok al meer dan 1 miljard downloads behaald. In 2018 had de app met 663 miljoen nieuwe downloads er zelfs meer dan Instagram, die er 444 miljoen had. Met 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is TikTok een populairder platform dan LinkedIn, Twitter, Pinterest en het vergelijkbare Snapchat.

TikTok is alleen bestemd voor gebruikers van 13 jaar en ouder. Dat is tenminste de bedoeling. Echter is de leeftijd moeilijk, of eigenlijk helemaal niet, te achterhalen of controleren. Het enige wat je moet doen is je geboortedatum invoeren en daar is natuurlijk makkelijk over te liegen. Je ziet dan ook dat er veel gebruikers zijn die nog lang niet 13 jaar oud zijn. Ruim tweederde van de gebruikers is onder de 30 jaar.

TikTok app is in 150 landen beschikbaar

De TikTok app is in meer dan 150 landen beschikbaar, in 75 talen. De grootste populariteit bevindt zich duidelijk in Aziatische landen. Voor China, met 150 miljoen dagelijkse gebruikers, is er zelfs een aparte versie genaamd 'Douyin' vanwege de strenge censuurwetten in het land. Ook in India is het razend populair, ondanks het feit dat het hooggerechtshof in India de app tijdelijk verbood. In Europa en Noord-Amerika heeft de app relatief minder gebruikers, maar dit groeit snel.

Populaire features van TikTok

TikTok heeft verschillende functies. Regelmatig krijgen deze dan ook een update. Wij zetten de meest gebruikte TikTok functies voor je op een rij.

TikTok Video’s

Wellicht de meest bekende feature van TikTok zijn video’s. De video’s zijn in principe niet langer dan 15 seconden, maar TikTokkers hebben ook de mogelijkheid om meerdere video’s met elkaar te verbinden, tot een maximum van 60 seconden. Je kunt de video’s en slideshows uploaden of ze zelf maken en bewerken met een gebruiksvriendelijke video editor op de app.

Met de editor op TikTok kun je pauzes inlassen tijdens opnames, crossfading toepassen of zelfs gebruik maken van Augmented Reality. Het aanbod voor variatie is erg breed met veel stickers, emoji’s, GIFs en een tal aan andere elementen. De video-editor maakt het maken van video’s met relatief hoge kwaliteit een stuk toegankelijker. Dit is zeker een sterk aspect van de app, want andere platforms zoals YouTube vereisen toch wel enige kennis op het gebied van editing.

Live streaming op TikTok

Een aantal TikTokkers kunnen nu live streamen met de 'Go Live' feature. Momenteel bevindt de functie zich nog in de testfase en is het alleen mogelijk voor een beperkt aantal TikTokkers, met tenminste 1.000 volgers. Gezien de populariteit van Go Live, kunnen we verwachten dat dit binnenkort een standaard feature zal worden. Volgers houden van livestreams, omdat ze dan meer interactie hebben met hun favoriete TikTokkers.

Duetten zijn razend populair

Veel video’s focussen op één persoon, maar ook duetten zijn razend populair op TikTok. Bij een duet kan een gebruiker content maken door te reageren op een eerdere video, zowel van anderen als van zichzelf (hiervoor is geen expliciete toestemming nodig- zolang het maar een video op TikTok is). Het resultaat zijn creatieve en hilarische video’s.

Reactie video's

Op YouTube zijn reactie video's erg populair. TikTok zag dit en besloot om een speciale functie hiervoor in de app te verwerken. Met de functie kan een TikTokker reageren op een video, die tegelijkertijd afspeelt met de reactie. Je kunt ook spelen met de audio en/of de positie en de grootte van de originele video veranderen.

Wat betekent FY of FYP op TikTok

TikTok heeft inmiddels ook zo z'n eigen taalgebruik. Steeds vaker zie je 'FY' of "FYP' staan. maar wat betekent dit nu eigenlijk? Beide afkortingen hebben eigenlijk vrijwel dezelfde betekenis. FY of FYP staat namelijk voor ‘For You’, of ‘For Your Page'. Dat betekent niet dat iemand bijvoorbeeld wil stemmen dat de video op meer For You-pagina’s voorbij zou moeten komen. Het betekent juist dat iemand bij je video is gekomen dankzij de For You-pagina (de Voor Jou-pagina dus).

FY en FYP zijn beiden dus heel positief omdat TikTok denkt dat jouw video door anderen gewaardeerd zal worden. Het betekent echter niet dat je zomaar wordt uitgekozen door TikTok om op die specifieke pagina van een ander te verschijnen. TikTok kijkt namelijk ook of lange videos helemaal worden afgekeken. Als dit gebeurt dan wordt aan die video meer waarde gegeven. Daarnaast speelt ook de locatie mee. Mocht de maker van de video zich in hetzelfde land als jij bevinden dan wordt dat wel door het algoritme meegerekend.

Wat zeker niet waar is dat de hashtag #FYP aan een video toevoegen helpt om een video eerder op de For You-pagina wordt gezien. Mooi niet dus.

For_you
‘For You’, of ‘For Your Page'.

TikTok Challenges

Challenges zijn een essentieel en immens populair onderdeel van TikTok. Bij een challenge dagen gebruikers (of TikTok zelf) andere TikTokkers uit om een uitdaging aan te gaan en er hun eigen draai aan te geven. Een bekende challenge die viral ging was de #tumbleweedChallenge van Amerikaanse talkshow host Jimmy Fallon, waarbij je moet rollen als een hooibaal zodra je een deuntje uit het wilde westen hoort.

De challenges maken vaak gebruik van muziek en hebben grote invloed op de hitlijsten. Zo zorgde de “Yee Yee Juice” en “Yee Haw challenge video’s ervoor dat het nummer Old Town Road een megahit werd.

TikTok 'For You' pagina

Wanneer je de TikTok app opent krijg je suggesties van de app. Deze zijn gebaseerd op je kijk en like gedrag. Deze pagina wordt de 'For You' pagina genoemd en het is het doel van alle influencers om op deze pagina te komen staan, omdat dit je account een aanzienlijke boost kan geven. Niemand weet precies hoe het algoritme van deze 'For You' pagina werkt, maar video's van hoge kwaliteit die populaire trends, challenges en muziek toepassen doen het er goed.

TikTok privacy & veiligheid

Social media staan er niet om bekend erg goed om te gaan met privacy van gebruikers. Daar is TikTok zeker geen uitzondering in. Sterker nog, ze lijken privacy helemaal niet serieus te nemen. Zo schikte eigenaar ByteDance voor een recordbedrag van 5,7 miljoen dollar met de Amerikaanse consumentenautoriteit FTC. In dit geval betrof het specifiek de schending van privacy voor kinderen. Zonder toestemming van gebruikers of ouders verzamelde TikTok; namen, e-mailadressen en andere gegevens. Ook bleek dat de voorganger van TikTok, Musical.ly net zo slecht om ging met de privacy van de gebruikers. Het bleek zeer eenvoudig om de video's te onderscheppen.

Het profiel van gebruikers is standaard openbaar, tenzij de gebruiker dit zelf aanpast in de instellingen. Zelfs dan ben je echter nog niet verzekerd van privacy, want TikTok heeft zelf ingesteld dat het filmpjes van iedereen mag gebruiken voor commerciële doeleinden, zoals reclames, zonder hiervoor toestemming te krijgen van de gebruiker.

TikTok_privacy
Privacy op TikTok blijft een zwak punt

Hoe verdient TikTok geld?

Het moederbedrijf achter TikTok, ByteDance, wordt gezien als de meest waardevolle startup ter wereld en is inmiddels ruim 75 miljard waard. Maar hoeveel TikTok precies verdient is niet duidelijk. ByteDance heeft meerdere apps, maar TikTok is verreweg de meest populaire. Gebruikers kunnen in-app aankopen doen van zogenaamde ‘coins’. Voor 99 cent krijg je 100 coins en dit loopt op tot 10.000 coins voor 100 dollar. TikTokkers geven deze coins vaak aan hun favoriete TikTok influencer, die dit dan weer kan gebruiken om een in-app aankoop te doen, zoals bijvoorbeeld emoji's. De coins kunnen niet ingeruild worden voor cash geld. Sinds deze maand heeft TikTok ook in-feed advertenties van grote partijen, waar het bedrijf ongetwijfeld veel geld mee kan verdienen.

TikTok influencers

Net als Instagram, heeft TikTok influencers. Het verschil met Instagram is dat de video's niet altijd 'perfect' zijn. Ja, ze zijn van goede kwaliteit, maar ze komen vaak ook spontaner over.

De top 10 meest gevolgde influencers op TikTok

  1. TikTok (35.6 miljoen)
    TikTok zelf post naast hun favoriete TikToks ook video's van nieuwe functies.
  2. Loren Gray (35.1 miljoen)
    Naast haar populaire TikTok account, heeft de 17-jarige zangeres ook veel volgers op Instagram en YouTube.
  3. Baby Ariel (29.8 miljoen)
    De 19-jarige Baby Ariel behoort volgens Forbes Magazine tot de meest invloedrijke social media entertainers en heeft onder andere door haar online bekendheid een platendeal getekend.
  4. Zach King (26 miljoen)
    Zach King is met zijn 29 jaar nog relatief oud voor een TikTok influencer.
  5. Musical.ly (23.6 miljoen)
  6. Riyaz Ali (23.3 miljoen)
  7. Kristen Hancher (23.1 miljoen)
  8. Gil Croes (22 miljoen)
  9. Jacob Sartorius (21.2 miljoen)
  10. Flighthouse (20.6 miljoen)

Ook influencers die groot zijn op Instagram, zoals Cardi B, Kylie Jenner en Ariana Grande, beginnen de potentie en populariteit van TikTok in te zien.

Hoe verdienen TikTok influencers geld?

Waar YouTubers de mogelijkheid hebben om geld te verdienen met advertenties op hun content, hebben TikTok influencers dat niet. De advertenties die je in je feed te zien krijgt, zijn niet specifiek van een gebruiker en de inkomsten lijken geheel voor TikTok te zijn. Toch is het weldegelijk mogelijk om als influencer geld te verdienen met TikTok. Vaak verdienen de influencers geld door een partnership aan te gaan met een bedrijf, of hun merchandise te verkopen. In de toekomst zal TikTok waarschijnlijk wel de mogelijkheid bieden om middels advertenties geld te verdienen.

TikTok voor bedrijven en marketeers

TikTok is een perfect medium voor bedrijven en marketeers om vooral jonge doelgroepen te bereiken, die nergens anders zo veel tijd besteden als op deze app. Het groeiende platform biedt verschillende mogelijkheden om online marketing in te zetten. Er zijn al bedrijven die inzien dat dit ‘het nieuwe Instagram’ is, maar veel blijven er nog achter. Dit is zonde, want door de relatief lage leeftijd van de doelgroep, biedt het een kans om binding en loyalty te creëren onder je doelgroep.

TikTok Advertenties

Vanaf deze maand is TikTok begonnen met het plaatsen van advertenties, die te zien zijn in de feed van gebruikers. Een TikTok advertentie plaatsen is een goede optie als je zo veel mogelijk mensen in een brede doelgroep wilt bereiken.

Samenwerking met influencers

Werk samen met TikTok influencers om een specifieke doelgroep te bereiken. Laat de creativiteit over aan de influencer en stel doelen die je wilt bereiken. Focus je op TikTokkers met hoge engagement en niet alleen op de Influencer met veel volgers.

Je eigen kanaal creëren op TikTok

TikTok hoort gewoon bij je social media strategie, afhankelijk natuurlijk van de doelgroep die jij wilt targeten. Wacht hier niet mee, want er is nu nog genoeg ruimte om te groeien. Waar iedereen zich op dit moment richt op Instagram en YouTube denk jij aan de lange termijn en begin je met je TikTok strategie voordat iedereen het doet. Plaats op dit platform geen saaie reclame, maar gebruik je creativiteit om indruk te maken- het hoeft niet veel te kosten. Onderstaande merken zijn een voorbeeld van wat je zou kunnen doen met het populaire Social Media platform.

Chipotle

Amerikaanse fast-casual keten Chipotle doet het geweldig op TikTok door originele merkgerelateerde content te plaatsen, die de volgers graag zien.

NFL

Voor de National Football League is TikTok marketing duidelijk een prioriteit. Van parodieën tot highlights van de wedstrijden, fans worden enthousiast van de content. Het bedrijf moedigt volgers aan om hun team spirit te laten zien met de #WeReady hashtag, die al ruim 945 miljoen views heeft.

Teen Vogue

Met 1.2 miljoen volgers kun je wel stellen dat Teen Vogue weet waar ze mee bezig zijn. Hun doelgroep zit veel op TikTok, en Teen vogue maakt daar veel gebruik van door 'behind-the-scenes' content te plaatsen met beroemdheden die in hun tijdschrift staan.

De toekomst van TikTok

TikTok kun je inmiddels geen hype meer noemen en het aantal gebruikers zal alleen maar groeien. Het is een waardige concurrent voor Instagram en een app die maar blijft komen met nieuwe functies. Binnen de kortste keren zul je de grootste merken op TikTok zien, net zoals je dat gewend bent op Instagram en Facebook.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....