Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?


Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie meer nodig, het is dé meest gebruikte web analytics tool. Mocht je onderstaand bericht voorbij hebben zien komen in Google Analytics dan is het tijd om actie te ondernemen.

“We introduceren een nieuwe versie van Google Analytics waarmee u precies die inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst. U kunt de nieuwe versie van Google Analytics gebruiken door een Google Analytics 4-property (voorheen App & webproperty) in te stellen.”

Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee. Door middel van o.a. machine-learning gaat GA4 je nog beter helpen om je data te begrijpen en te vertalen naar belangrijke inzichten. Benieuwd wat er nog meer veranderd is? In dit blog leg ik je de grootste verschillen uit en de voor- en nadelen.

Tip: Mocht je een kijkje willen nemen dan heeft Google een demo account beschikbaar, nu ook voor Google Analytics 4: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount.

<span class=\

Wat zijn de grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics en (GA4)?

1. Verbeterd data model

Om Google Analytics 4 (GA4) goed te begrijpen is het belangrijk om te weten wat er onder de motorkap aangepast is. Het grootste verschil zit hem namelijk in de manier waarop Google Analytics 4 de website meet. Google Analytics 4 maakt gebruik van het event-driven datamodel.

Universal Analytics (de ‘oude’ Google Analytics) meet op basis van het session-based data model. Deze sessies zijn gekoppeld aan gebruikersdata (user data) die werd verzamelt vanuit cookies en browserinstellingen. Doordat er steeds meer websites en apps ‘single page’ zijn is deze manier van meten niet meer de beste manier om data te vergaren.

Het event-driven datamodel dat Google Analytics 4 gebruikt koppelt sessies en paginaweergave los van elkaar. Google Analytics 4 meet een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft. Hierdoor is de data een stuk accurater.

Er zijn een aantal events die al standaard doorgemeten worden in Google Analytics 4 zoals scroll-diepte, paginaweergaven

video-engagement, uitgaande klikken, downloads en het gebruik van ‘site search’ (gebruik van de eventuele zoekbalk op je website).

Let daarom ook goed op als je via Google Tag Manager doelen meetbaar wil maken, dat gaat namelijk nu anders dan voorheen!

<span class=\

2. Nieuwe rapporten en gebruikersinterface (UI)

De interface is veranderd en zal in het begin even wennen zijn. Zo zijn er binnen Google Analytics (GA4) een aantal statistieken niet meer inzichtelijk zoals het bouncepercentage en zijn het aantal standaard rapporten flink gedaald. Van de 150 beschikbare rapporten in Universal Analytics zijn er nu nog (maar) ca 30 over. Volgens Google geven deze nieuwe rapporten een beter inzicht in de customer journey.

Tip: Google heeft tevens een handige walkthrough van Google Analytics 4:

3. Cookies en data-analyse – klaar voor de toekomst!

Doordat er steeds meer ‘third-party’ cookies geblokkeerd gaan worden door browsers wordt het lastiger om een een gebruiker te volgen op het internet. Door het upgraden naar Google Analytics 4 (GA4) ben je voorbereid op een cookie-less world. Door middel van machine learning zal GA4 deze data zo goed mogelijk proberen aan te vullen. Hetzelfde geldt voor de privacy van de gebruikers. Binnen Google Analytics 4 (GA4) is het mogelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen waarbij de gegevens van een bezoeker kan worden verwijderd. Ook deze data wordt aangevuld door machine learning.

<span class=\

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?

  • Crossplatform/device tracking op basis van user-ID en Google signalen
  • GA4 bevat Machine Learning: hierdoor is Google in staat om voorspellingen te doen en eventuele ontbrekende data aan te vullen
  • Geavanceerde analyse rapporten in de Analysehub zijn beschikbaar voor iedereen (voorheen alleen voor GA360 gebruikers)
  • Gratis verbinding met BigQuery: toegang tot de raw GA4 data
  • Anonimisering van gegevens: GA4 anonimiseert automatisch de IP-adressen van bezoekers
  • Future proof doordat GA4 zoveel mogelijk data verzameld zonder cookies of andere ID’s (cookieless tracking)
  • Automatische tracking voor bepaalde soorten events
  • Het inrichten en aanmaken van doelgroepen gaat een stuk eenvoudiger
  • Nieuwe reeks betrokkenheidsstatistieken zoals engaged sessions, engagement rate, engaged sessions per user en engagement time
  • Geen datalimiet, behalve op het aantal gebeurtenissen dat je kan tracken

Wat zijn de nadelen van Google Analytics 4?

  • Je neemt GEEN historische data mee als je overstapt naar GA4
  • Rapporteren en analyseren van data is anders
  • Conversietracking zal opnieuw ingesteld moeten worden
  • Geen inzicht in data vanuit Google Search Console (en vele andere externe tools)
  • Er kunnen (nog) geen weergaven aangemaakt worden zoals in Universal Analytics

Upgraden of niet?

Wij verwachten niet dat Universal Analytics op korte termijn vervangen gaat worden door Google Analytics 4 maar het is wel duidelijk dat Google Analytics 4 de toekomst is van web analytics. Wij adviseren daarom om een nieuwe property aan te maken in plaats van je huidige property om te zetten naar Google Analytics 4 (GA4), dit heeft als voornaamste reden dat Google Analytics 4 er visueel anders uitziet en dat de meetbaarheid anders ingeregeld moet worden. Het upgraden van je huidige property kan namelijk altijd nog. Zo kun je je ‘oude’ Universal Analytics property nog prima naast je Google Analytics 4 property gebruiken. Je kunt de data niet overzetten als je een nieuwe property aanmaakt dus onze tip is om zo snel mogelijk een GA4 property aan te maken en data te gaan vergaren. Kortom, ga er mee aan de slag en je bent er binnen no-time aan gewend.

Hulp nodig met Google Analytics 4?

Wees voorbereid op de toekomst van web analytics en ga aan de slag met Google Analytics 4. Mocht je met Google Analytics 4 aan de slag willen gaan en heb je hulp nodig? De specialisten van Pure Internet Marketing helpen je graag verder.

Deze blogpost is geschreven door Casper van Maanen, Pure Internet Marketing.

[Fotocredits – iLee © Adobe Stock]

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

​Customer Success Clinic 2018: The digital heart of doing business

Op donderdag 24 mei organiseert CraniumConnect de Customer Success Clinic 2018 bij SPANT! in Bussum. Customer Success Clinic is hét jaarlijkse evenement voor business- en IT-executives die geïnformeerd willen worden ov...

Events07.05.2018

​Customer Success Clinic 2018: The digital heart of doing business

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?