Automotive06.06.2023

Verbruik vol beladen Ford F-150 Lightning schiet omhoog


Het verbruik van een EV is substantieel anders dan dat van een ICE-bolide

Je ziet het regelmatig. Er komt een nieuw EV op de markt waarvan de fabrikant meldt dat hij met een acculading 400 kilometer, of nog meer, kan rijden. In de praktijk blijkt dat bereik echter alleen onder ideale omstandigheden te kunnen worden gehaald. Omdat die ideale omstandigheden bij EV’s anders zijn dan bij auto’s met brandstofmotoren, worden (beginnende) EV-rijders nogal eens onaangenaam verrast door het daadwerkelijke bereik van hun bolide in de praktijk. Daarover verderop meer.

Vol beladen Ford F-150 Lightning verliest kwart van zijn bereik

Een goed voorbeeld van het verschil tussen theorie en praktijk is de test die de Amerikaanse ANWB, de AAA, uitgevoerd heeft met de Ford F-150 Lightning. Volgens Ford zou je met de long range versie, die een 131 kWh accu heeft, ruim 475 kilometer op één acculading kunnen rijden. Uit tests van de AAA blijkt dat het werkelijke bereik zo’n 7 procent lager ligt, rond de 445 kilometer.

Het werd echter pas interessant toen ze de pickup gingen testen met zijn maximale belading. Daarvoor gooiden ze zo’n 650 kilo aan zandzakken achterin de bak. Dat had nogal wat gevolgen voor het bereik. Met die lading was de 131 kWh accu na goed 335 kilometer leeg. Dat scheelt dus 30 procent met de fabrieksopgave en bijna een kwart vergeleken met de praktijktest van de AAA met een ‘lege’ F-150 Lightning.

Het verbruik van een EV is substantieel anders

Het verbruik van EV’s is dus nog altijd wel een dingetje. Zolang er nog geen (betaalbare) elektrische auto’s in de showrooms staan waarvan het bereik in de buurt komt van een bolide met een benzine, of diesel, motor zal dat ook nog wel even zo blijven. De verschillen tussen de ‘fabrieksopgave’ (WLTP-cijfers) en de praktijk werken ook niet mee. Het verlies van bereik bij lage (< 5 graden Celcius) en hoge (> 25 C) is bij vrijwel iedereen bekend. Verwarming, koude accu en, in de zomer, de airco zijn elektriciteitslurpers. Maar, als klap op de vuurpijl is ook het verschil in verbruik op de weg iets waar je als (beginnend) EV-rijder echt aan moet wennen.

Wat ik daarmee bedoel? Nou, de gemiddelde auto met een verbrandingsmotor is het zuinigst als je lange stukken met een constante snelheid rijdt. In het stadsverkeer, met veel remmen en optrekken, verbruikt een ICE-bolide doorgaans veel meer brandstof dan op de snelweg bij, laten we zeggen, 100 km/h. Als voorbeeld neem ik graag mijn 2,3 liter Golf V5. Op de snelweg haalt die 1 op 13 (110 km/h op de cruise control). In stadsverkeer mag ik in de handen klappen met 1 op 9.

Bij een EV werkt dat eenvoudig gezegd precies andersom. Waar je met een ICE het verst komt als je rustig met 100 km/h over de snelweg tuft, geldt voor een EV: hoe langzamer je rijdt, des te verder reikt je accu. Een mooi voorbeeld hiervan hebben we zelf al enkele keren kunnen ervaren. Zo bleek de Kia EV6 tijdens een reis naar Portugal op de snelweg (120 – 130 km/h) tussen de 350 en 400 kilometer te halen tussen het opladen (100%). Toen we echter twee dagen langs de Portugese kust reden, door dorpjes, over boulevards en vrijwel alleen binnendoor (gemiddeld 40 km/h), schoot het bereik letterlijk omhoog naar uiteindelijk meer dan 550 kilometer. Dat was zelfs meer dan de ‘fabrieksopgave’ van 528 kilometer.

Op de autobaan moet je met een EV vaker laden dan in het stadsverkeer.
Op de autobaan moet je met een EV vaker laden dan in het stadsverkeer.

EV vereist andere mindset en rijstijl

Kortom, en dat hebben we al vaker geschreven, rijden in een EV vereist niet alleen een goede planning voor het laden, maar vooral ook een andere mindset en rijstijl. Dat geldt, zo blijkt uit de Amerikaanse tests met Ford F-150 Lightning, ook voor pickups en andere EV’s met meer laadvermogen.

Gelukkig kopen de meeste Amerikanen hun pickup doorgaans om er een statement mee te maken en niet om hem (vaak) te gebruiken als pakezel. In Nederland is dat overigens wel anders. Hier zie je vooral veel ZZP-bouwvakkers rondrijden in een RAM. Die hebben nog gewoon een ouderwetse benzinemotor. Die gebruiken vooral heel veel benzine (of LPG, want vaak wordt er in de bak ook een 200 liter LPG-tank gelegd).

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!

Verder lezen over Ford

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed

Ford presenteerde vorig jaar ambitieuze plannen voor haar EV-divisie. Na een ietwat weifelend begin, in de jaren daarvoor, zag uiteindelijke ook een van ’s werelds grootste autofabrikanten in dat de tijd van de verbran...

Automotive01.08.2023

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed

Op stap met de 2024 Ford Mustang!

Een week geleden verzamelde de Amerikaanse vakpers in Los Angeles om een eerste keer met de allernieuwste Ford Mustang te rijden. Het 2024 model dat in de VS vrijwel meteen op de baan verwacht wordt en in het voorjaar va...

Automotive25.07.2023

Op stap met de 2024 Ford Mustang!

Wij reden als één van de weinige in Europa met de nieuwe Ford Mustang
​Met de Bronco haalt Ford nog een klassiek paard van stal

De Ford Bronco komt naar Europa en wij konden hem nu al voor de eerste keer uitvoerig testen. En dat deden we in de Belgische Ardennen meer bepaald, zeg nu zelf een betere plek hadden ze bij Ford niet kunnen uitkiezen.

Automotive24.06.2023

​Met de Bronco haalt Ford nog een klassiek paard van stal

Gaat de Ford Bronco de Mustang achterna?