Zelf aanschaffen technische apparaten zet geen zoden aan de dijk

Vorig artikel Volgend artikel
Zelf aanschaffen technische apparaten zet geen zoden aan de dijk

Het idee dat een technisch apparaat, zeg een laptop of een iPad, op naam moet staan van de directeur of het bedrijf zelf, is achterhaald.

Immers, niet het eigendom, maar het gebruik van een apparaat is waar een bedrijf rendement uit haalt. Als we al auto’s leasen en enkel betalen voor het gebruik, waarom doen we dat dan niet meer voor andere technologie in het bedrijf?

Technische innovatie zorg ervoor dat bedrijven steeds meer moeten investeren om de beste diensten aan te bieden. De klant stelt steeds hogere eisen. Denk bijvoorbeeld aan laptops, smartphones en tablets, maar ook verkeerslichten en zelfs wasmachines kunnen op afstand verbinding maken met het internet. Een trend die  vaak onder de noemer ‘het internet der dingen’ wordt samengevat.

Deze verbonden apparaten, die ook wel smart objects genoemd worden, hebben een kortere levenscyclus. Ze zijn direct gelinkt met ICT. En de verbeteringen op dit gebied gaan steeds sneller. Een software update kan wel iets verhelpen, maar kan een levenscyclus niet met jaren verlengen.

Een mobiele telefoon uit 2008 telt op technisch front niet meer mee. Lang niet alle applicaties die in 2012 worden gelanceerd, zijn geschikt voor oudere telefoons. Een ontwikkelaar richt zich op de nieuwste telefoons, en gebruikt de nieuwe functies. Denk bijvoorbeeld aan de iPhone 3Gs waar een kompas werd ingebouwd die zijn voorganger nog niet had. Applicaties die van deze kompas gebruik maken, zijn nutteloos voor de kompasloze voorloper van de iPhone 3Gs.
Met deze 'vergankelijkheid', is het onzinnig om als bedrijf een apparaat zelf te kopen en weer te vervangen als een nieuwer model beter aansluit op de wensen van de veeleisende klant. Een alternatief is leasen: elke maand een vast bedrag, en na een bepaalde tijd wordt het apparaat vervangen door de nieuwe versie.

Steeds meer smart objects worden bovendien gebruikt om de service graad te verhogen. De modesector kan hier bijvoorbeeld nog heel veel winst uit halen. Een kledingwinkel heeft een groot aanbod van jassen, broeken, jurkjes en misschien nog wel meer. Personeel maakt vaak nog handmatig een overzicht van wat er in de winkels hangt. Een goede oplossing schuilt in het inzetten van RFID, ideaal voor productidentificatie. Je weet precies wat waar hangt, ook dat ene jasje in maat 40, dat door een klant ergens anders is teruggehangen. Toch is het meteen een hele investering om hier je winkel mee in te richten, als je alle bijbehorende randapparatuur zelf aan moet schaffen. Leasen, oftewel huren, zal in toekomst waarin technologie alleen nog maar een grotere rol gaat spelen, voor veel bedrijven een beter alternatief zijn.

Deze blogpost is geschreven door Bart Creemers, strategisch operationeel directeur bij Econocom Nederland.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies