Technology02.04.2019

​McDonald’s sluit grootste tech deal in 20 jaar voor $300 miljoen


Fastfoodgigant McDonald’s heeft $300 miljoen dollar geïnvesteerd in een nieuwe technologie om hun digitale keuzemenu’s nog beter te personaliseren. De technologie wordt ‘decision-logic technology’ genoemd en is de grootste investering van het bedrijf in de afgelopen twintig jaar.

Met deze nieuwe technologie kunnen McDonald’s restaurants hun elektronische menu’s (te vinden bij de McDrive en in het restaurant zelf) op verschillende externe factoren aanpassen. Zo is het mogelijk dat het menu in tijden van warm weer meer McFlurries laat zien, en op koudere dagen meer koffie-opties. Ook kan het menu aangepast worden naar regionale verschillen en de specifieke tijd van de dag wanneer er besteld wordt. Zogeheten ‘add-on’ items worden daarbij als suggesties voorgedragen aan de klant.

McDonald’s mikt op digitaal

Sinds CEO Steve Easterbrook in 2015 de touwtjes in handen heeft, is er op digitaal gebied al veel gebeurd bij McDonald’s. Ontwikkelingen als de self-service kiosk, digitale menuborden en het fenomeen McDelivery hebben bijgedragen aan stijgende sales en een sterke concurrentiepositie op de fastfoodmarkt. Met de acquisitie van deze nieuwe personalisatie technologie van het bedrijf Dynamic Yield (gevestigd in New York en Tel Aviv) is er in ieder geval één ding duidelijk: McDonald’s gaat voor groei op digitaal gebied.

“Met deze acquisitie versterken we onze positie op twee gebieden. Enerzijds spelen we in op ons eigen vermogen om de rol die technologie en data in de toekomst zullen spelen, te vergroten. Anderzijds draagt deze investering bij aan de visie van het bedrijf om meer in te zetten op het creëren van gepersonaliseerde ervaringen voor onze gasten,” stond in een verklaring van Easterbrook afgelopen week.

Gepersonaliseerde restaurantervaring

Het gebruik van nieuwe technologie voor een gepersonaliseerde restaurantervaring heeft de afgelopen jaren prioriteit gekregen bij veel grote spelers op het gebied van online retail en fastfood. E-commerce bedrijven zoals Amazon hebben gigantische hoeveelheden klantdata waarmee ze specifieke doelgroepen kunnen targetten en hen gerichte aanbevelingen kunnen doen. Ketens als McDonald’s, Burger King en Starbucks proberen met mobiele apps en loyaliteitsprogramma’s op eenzelfde manier slimme aanbevelingen te doen, opdat gasten meer geld uitgeven tijdens hun bezoek.

Verder lezen over Digital

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Second Life komt als app uit op smartphones

Als we het over het metaverse hebben, dan komt vaak het spel -of eigenlijk online leven- Second Life voorbij. Het was een enorme hit in 2007, waarin je een avatar kon maken die dan online met andere avatars (waar dus ook...

Metaverse17.03.2023

Second Life komt als app uit op smartphones

Een tweede leven voor Second Life?
Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Alle Europese webwinkels moeten in juni 2025 digitaal toegankelijk zijn. Dat ze nog niet zover zijn, bleek wel uit onderzoek dat wij vorig jaar publiceerden. Dit jaar namen wij opnieuw de proef op de som en er blijkt nog...

Online23.02.2023

Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Verder lezen over Food

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

HelloFresh is een populaire maaltijd bezorgservice, vooral bij werkende millennials. Elke week een doos met een aantal kant en klare ingrediënten en de bijbehorende recepten. Kruiden, zoals zout en peper, moet je zelf t...

Nieuws19.09.2023

HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

Iets meer dan twee jaar geleden besloot Volkswagen dat het tijd was om de bedrijfskantine van het bedrijf te ontdoen van vlees. Een van de populairste lunchsnacks wat nota bene de Volkswagen Curryworst. Inderdaad, een wu...

Nieuws31.08.2023

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

Sta je graag in de keuken en kun je ook nog eens goed koken? Dan droom je er misschien van om een eigen restaurant te beginnen. Een spannende onderneming, zeker als je nog niet eerder voor jezelf gewerkt hebt. Voordat je...

DC Business03.07.2023

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

Barbecueën kan heel goed vegetarisch, maar traditioneel gezien wordt deze vorm van koken gezien als het summum voor vleeseters. Kijk bijvoorbeeld maar naar een Netflix-serie als Barbecue Showdown. Maar wat die koks als...

Lifestyle28.06.2023

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots

Als liefhebber van whisky, en dan bedoel ik wel het échte goede ‘spul’, is Schotland natuurlijk dé place to be. Welnu, onlangs was ik op bezoek bij The GlenDronach. Een kleine distilleerderij in de East-Highlands,...

Nieuws20.06.2023

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots

Verder lezen over McDonald's

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald’s servies in Frankrijk nu een verzamelobject

In Frankrijk mogen fastfood restaurants met meer dan 20 zitplaatsen sinds 1 januari geen wegwerp bakjes en bekers meer gebruiken. Ketens zoals McDonald’s, KFC en Burger King moeten hun burgers, kip, friet en dranken nu...

Nieuws05.01.2023

McDonald’s servies in Frankrijk nu een verzamelobject

Klanten stoppen de herbruikbare bakjes en bekers massaal in hun tas
McDonald’s maakt gouden juwelen van zwerfafval

Vuilnis waardevol maken, dat is wat McDonald’s doet. De restaurantketen introduceert vandaag een super limited edition collectie 14-karaats gouden en vergulde juwelen, gemaakt van echt zwerfafval. Onder andere oorbelle...

Coffee corner16.08.2022

McDonald’s maakt gouden juwelen van zwerfafval

​McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger

Dinsdag 22 februari lijkt ogenschijnlijk een gewone dinsdag, maar niets is minder waar. Het is namelijk Palindroomdag, dé dag waarop de datum er van links naar rechts en van rechts naar links precies hetzelfde uitziet:...

Coffee corner22.02.2022

​McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger

22022022
Trek in een BigMac? De plannen van McDonalds in het metaverse

McDonalds gaat stappen zetten in het metaverse. Dat hadden we al kunnen voorspellen, want McDonald’s probeert meestal snel op nieuwe trends in te springen. Ook plaatste het laatst al een grapje op zijn Twitter-account...

Metaverse11.02.2022

Trek in een BigMac? De plannen van McDonalds in het metaverse

​McDonald’s gaat een stapje verder met zijn vegetarische pad

Terwijl kipfastfoodrestaurant KFC inmiddels is gaan testen met vegetarische kip, is McDonald's al wat langer bezig met het aanbieden van vegetarische producten. Vorig jaar werd de vega-Mc Chicken geïntroduceerd en het b...

Lifestyle29.09.2019

​McDonald’s gaat een stapje verder met zijn vegetarische pad

Er is nu een Volkswagen speciaal voor de McDrive

McDonald's heeft een leuke stunt bedacht in samenwerking met Volkswagen. Ze maakten een hele speciale Volkswagen e-Golf (dus elektrisch) die de McDrive Edition heet en echt speciaal is bedoeld om je trip langs de McDrive...

Automotive23.11.2018

Er is nu een Volkswagen speciaal voor de McDrive

Een nieuw ontbijtje bij McDonald’s?

Ontbijten bij McDonald's. Zwaar op de maag, maar eerlijk is eerlijk, een hamburger gaat er altijd wel in als je een ontbijt-monster bent. Je kon al croissants en eggMcmuffins nemen als ontbijt bij de Mac, maar over een t...

Coffee corner14.08.2018

Een nieuw ontbijtje bij McDonald’s?