Airbnb in Amsterdam steeds drukker, duurder en professioneler

Airbnb in Amsterdam steeds drukker, duurder en professioneler

Prijs inmiddels bijna gelijk aan hotels

Vorig artikel Volgend artikel

Airbnb wordt steeds populairder onder consumenten en in Amsterdam gaat het helemaal hard. Onderzoek van Colliers International en Hotelschool The Hague heeft uitgewezen dat het aantal overnachtingen via Airbnb in het centrum van onze hoofdstad dramatisch is toegenomen in het laatste jaar.

Het rapport toont aan dat Airbnb 1,7 miljoen overnachtingen in Amsterdam heeft gefaciliteerd in 2017, wat het marktaandeel van vijf naar tien procent heeft verdubbeld, als je het vergelijkt met hotels. Als je dan bedenkt dat de gemiddelde kamerprijs in Amsterdam op 140 euro zit betaal je bij Airbnb bijna net zoveel als een hotel. Zelfs een gedeelde kamer is niet meer betaalbaar, simpelweg omdat verhuurders weten: er zijn altijd meer mensen die naar Amsterdam willen als kamers om ze te laten slapen.

Omdat de aanwas van hotelkamers achterloopt op de groei van het aantal toeristen, wijken zij nu uit naar alternatieven zoals Airbnb. Een belangrijk signaal voor de gemeente en de hotellerie.
- Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels Colliers International

Den Haag

Den Haag en Rotterdam zijn ook steeds populairder bij Airbnb. Den Haag staat op dit moment op de tweede plek, maar Rotterdam groeit zo snel dat men bij Colliers verwacht dat het Den Haag zal voorbijstreven.

Jeroen Oskam, Director of Research bij de Hotelschool Den Haag, benadrukt in het artikel van Colliers dat het establishment in Rotterdam en Den Haag nog meer last van Airbnb kan krijgen dan in Amsterdam: "De sterke groeicijfers onderstrepen de invloed van het toerisme in deze steden. Omdat in Den Haag en Rotterdam het aantal hotels beperkt is, kan het marktaandeel van Airbnb hier nog veel verder stijgen.”

infographic-colliers-2017
[Afbeelding © Colliers International / Hotelschool The Hague]

Cijfers nodig

De data die de partijen hebben gekocht (van een bedrijf dat aan 'scraping' doet, het checken van alle interacties die Airbnb doet) laat echter zien dat Airbnb in zijn eentje verantwoordelijk is voor een steeds groter wordend percentage van de internationale bezoekers naar Amsterdam en de andere grote steden. Het wordt dus dringend tijd dat er cijfers naar buiten gaan komen vanuit het bedrijf zelf, want Airbnb wordt te groot om het in de lucht te laten hangen.

Nadat er al veel geklaagd werd door de hotelbranche over oneerlijke praktijken én er een deal is gesloten met de gemeente zodat een huis niet langer dan 60 dagen per jaar verhuurd mag worden blijkt nu toch dat de onstuimige groei van Airbnb niet te stoppen is. Vervelender is nog dat uit de data blijkt dat 35 procent van alle accomodaties is aangeboden door verhuurders met meerdere panden. Ouderwets huisjesmelken dus. Dat is een onwenselijke situatie en zal er alleen maar voor zorgen dat de prijzen in populaire plekken als Amsterdam nog meer opgedreven worden. Met 'Sharing Economy' heeft dit niet meer zo veel te maken.

[Afbeelding header © driendl - Fotolia]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies