Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

Vorig artikel Volgend artikel
Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

Van catbearding tot mamming, van twogging tot dog-shaming: grappige online foto’s en filmpjes zijn superpopulair en groeien dikwijls uit tot echte rages. Uit onderzoek in opdracht van Hi blijkt dat de helft van de Nederlandse jongeren dagelijks in deze ‘online crap’ duikt en zich hier soms wel uren mee vermaakt.

Maar op zijn Oer-Hollands gaat het hier vaak om ‘kijken, kijken… niet zelf maken’. Niemand minder dan crapkoning Kakhiel vindt dat daar verandering in moet komen en roept samen met Hi, Nederland op om het internet te overspoelen met de meest lachwekkende en bijzondere zelfgemaakte gekkigheid. Vanaf vandaag is er - ter inspiratie - een oneindige lading van de grappigste gifjes, plaatjes en video’s te bekijken via het platform morecrap.nl. Een vergaarbak, waarin zelfs 1.200 nooit eerder vertoonde Kakhiels te vinden zijn, die jongeren aanspoort om eigen creatieve brouwsels te maken. En hun eigen crap met de tag #makecrap te uploaden op Twitter, Vine of Instagram. Kakhiel kiest een week lang elke dag de tofste inzending, die wordt beloond met eeuwige roem, een nieuwe mobiel en een ubercrappy prijs.

Iedere dag wordt er een thema bekendgemaakt waarop iedereen zich kan uitleven. Voor vandaag luidt de eerste opdracht: "Thema Hollywood – verkracht een bekende filmscène of videoclip". De volgende thema’s zijn nog geheim, maar wie als eerste op de hoogte wil zijn van de nieuwe dagopdracht, kan zich daarvoor aanmelden op de site. Elke ochtend ontvang je dan een sms of mail waarin het nieuwe thema staat.

Bovendien geeft de grootmeester tips over hoe het beste crap te maken. Hoe slechter, hoe beter Kakhiel het zal waarderen. Zoals hij zelf zegt: “Het gaat om crap natuurlijk, dus dan mag het ook vrij crappy zijn. Ik vind het niet de bedoeling dat mensen dingen gaan insturen waar ze de hele dag aan gewerkt hebben, hoe mooi dat ook mag zijn. Het moet echt vluchtig, alsof het in een halve minuut gemaakt is”.

Lees ook: TV is passé, jongeren kijken liever online naar YouTube, 9gag en Lucky TV.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies