Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

Vorig artikel Volgend artikel

Met meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand is Buzzfeed een van de grootste en meest succesvolle contentplatforms ter wereld. Ter illustratie van dit - in meerdere opzichten - waanzinnige platform, hierbij drie willekeurige artikelen die ik terwijl ik dit schrijf tegenkom op hun homepage.

  • 19 Reasons To Start Braiding Your Hair Again.
  • 25 Rules That Will Make Any Man Look Stunning In A Suit
  • 17 Marvellous Ways To Eat A Creme Egg

Ok, ok, existentiële vragen zijn het niet echt, maar blijkbaar werkt het. Want qua getallen, engagement en stapje voor stapje ook inkomsten, verslaat Buzzfeed genadeloos de rest van de publishers.

Ik kan niet anders dan de talk van CEO Jonah Peretti in echte Buzzfeed stijl samenvatten als " 4 lessen van Buzzfeed voor serieuze publishers."

1. Emotie verslaat Informatie.

De kern van de strategie van Buzzfeed is het distribueren van emotie. Het doel van ieder content-item dat door hun gepubliceerd wordt op de site of op andere platforms is dat mensen bewogen worden om het te delen met hun omgeving. Views en likes zijn irrelevant, als iemand iets goed genoeg vindt, dan zullen ze het delen met vrienden.

Om Peretti te citeren " sharing with another person means so much more." Natuurlijk geldt voor veel publishers dat informeren belangrijk is, maar dan nog: start eens bij de gedachte dat je artikel, video, foto of blog alleen succesvol is als iemand op die share knop klikt. Het is een fundamenteel andere insteek waarmee je inspeelt op de manier waarop consumenten in deze tijd content consumeren.

2. Plaats geen Linkjes, plaats Content.

Buzzfeed vindt linkjes op socials plaatsen compleet achterhaald. De boodschap: stop met mensen naar je eigen site trekken, en geef ze op de socials zelf direct de content die ze willen hebben.

SXSW

De centrale getallen geven per social platform het aantal referrals naar Buzzfeed aan. Mooie getallen, maar het daadwerkelijke aantal views op de social worden weergegeven door de buitenste getallen. Conclusie: op externe platforms kun je tientallen meer bereiken dan wanneer je alleen maar mensen naar je eigen site probeert te trekken. Daarom plaatst Buzzfeed daadwerkelijk content op de socials in plaats van linkjes naar de eigen site. En ja, balen dat je minder bezoekers op je website hebt, maar op de social platformen kun je alle data over views, shares, likes en meer verzamelen en daarmee dezelfde waarde creeren als op je eigen site. Een hyper succesvol voorbeeld hiervan is de Obama – Selfie video die Buzzfeed origineel alleen op Facebook heeft geplaatst. http://www.buzzfeed.com/andrewgauthier/the-president-uses-a-selfie-stick#.bqMMlOX7d

3. Je website is niet genoeg, verbreedt je platform.

Natuurlijk is Buzzfeed.com de basis van het ecosysteem, maar er moet meer zijn om zoveel mogelijk bezoekers te bereiken en te laten sharen. Daarom is Buzzfeed in essentie een plek waar "mensen stuff maken" en die vervolgens distribueren naar de site, naar verschillende apps en naar de socials. Probeer uit het keurslijf van een statisch "redactie formule" te stappen en denk vooral na over hoe je op de beste manier content kunt creeren. Kan het slimmer? Beter? Sneller? Vervolgens kijk je waar je de content het beste kunt distribueren.

SXSW buzzfeed

4. Publiceer alleen op plekken met een intieme (data) band met de gebruiker.

Publishers worden continu uitgedaagd over de plek en de wijze waarop ze hun content distribueren. Hoe native kan ik mijn content maken? Waar ga ik het dan plaatsen? Moet ik op allerlei niche-blogs gaan zitten, is Facebook de plek of moet ik gaan Meerkatten? De insteek van Buzzfeed is simpel: we publiceren alleen op plekken waar we een intieme relatie met onze doelgroep hebben. Een intieme relatie betekent: we moeten in staat zijn om data over jouw emotie te verzamelen. Dus: kijk je alleen, share je ook, like je, etc. Dit is bijvoorbeeld de reden waarom Buzzfeed ondanks een keiharde lokroep vanuit advertisers besluit om geen TV channel te starten. Het is een richtingsverkeer waarmee we het gevoel van wat de doelgroep écht gaaf vindt verliezen en daarom doen we het niet, aldus Peretti.

Buzzfeed en haar CEO Jonah Peretti, een cynisch stukje om deze pulp producenten af te katten had ik stiekem wel lekker gevonden. Tough luck for me.

Meer horen van Jonah Peretti? Check onderstaande video:

Deze blogpost is geschreven door Dimi Albers, Tamtam.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies