Online19.03.2015

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW


Met meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand is Buzzfeed een van de grootste en meest succesvolle contentplatforms ter wereld. Ter illustratie van dit – in meerdere opzichten – waanzinnige platform, hierbij drie willekeurige artikelen die ik terwijl ik dit schrijf tegenkom op hun homepage.

  • 19 Reasons To Start Braiding Your Hair Again.
  • 25 Rules That Will Make Any Man Look Stunning In A Suit
  • 17 Marvellous Ways To Eat A Creme Egg

Ok, ok, existentiële vragen zijn het niet echt, maar blijkbaar werkt het. Want qua getallen, engagement en stapje voor stapje ook inkomsten, verslaat Buzzfeed genadeloos de rest van de publishers.

Ik kan niet anders dan de talk van CEO Jonah Peretti in echte Buzzfeed stijl samenvatten als ”
4 lessen van Buzzfeed voor serieuze publishers.

1. Emotie verslaat Informatie.

De kern van de strategie van Buzzfeed is het distribueren van emotie. Het doel van ieder content-item dat door hun gepubliceerd wordt op de site of op andere platforms is dat mensen bewogen worden om het te delen met hun omgeving. Views en likes zijn irrelevant, als iemand iets goed genoeg vindt, dan zullen ze het delen met vrienden.

Om Peretti te citeren ”
sharing with another person means so much more.” Natuurlijk geldt voor veel publishers dat informeren belangrijk is, maar dan nog: start eens bij de gedachte dat je artikel, video, foto of blog alleen succesvol is als iemand op die share knop klikt. Het is een fundamenteel andere insteek waarmee je inspeelt op de manier waarop consumenten in deze tijd content consumeren.

2. Plaats geen Linkjes, plaats Content.

Buzzfeed vindt linkjes op socials plaatsen compleet achterhaald. De boodschap: stop met mensen naar je eigen site trekken, en geef ze op de socials zelf direct de content die ze willen hebben.

SXSW
SXSW

De centrale getallen geven per social platform het aantal referrals naar Buzzfeed aan. Mooie getallen, maar het daadwerkelijke aantal views op de social worden weergegeven door de buitenste getallen. Conclusie: op externe platforms kun je tientallen meer bereiken dan wanneer je alleen maar mensen naar je eigen site probeert te trekken. Daarom plaatst Buzzfeed daadwerkelijk content op de socials in plaats van linkjes naar de eigen site. En ja, balen dat je minder bezoekers op je website hebt, maar op de social platformen kun je alle data over views, shares, likes en meer verzamelen en daarmee dezelfde waarde creeren als op je eigen site. Een hyper succesvol voorbeeld hiervan is de Obama – Selfie video die Buzzfeed origineel alleen op Facebook heeft geplaatst.
http://www.buzzfeed.com/andrewgauthier/the-president-uses-a-selfie-stick#.bqMMlOX7d

3. Je website is niet genoeg, verbreedt je platform.

Natuurlijk is Buzzfeed.com de basis van het ecosysteem, maar er moet meer zijn om zoveel mogelijk bezoekers te bereiken en te laten sharen. Daarom is Buzzfeed in essentie een plek waar “mensen stuff maken” en die vervolgens distribueren naar de site, naar verschillende apps en naar de socials. Probeer uit het keurslijf van een statisch “redactie formule” te stappen en denk vooral na over hoe je op de beste manier content kunt creeren. Kan het slimmer? Beter? Sneller? Vervolgens kijk je waar je de content het beste kunt distribueren.

SXSW buzzfeed
SXSW buzzfeed

4. Publiceer alleen op plekken met een intieme (data) band met de gebruiker.

Publishers worden continu uitgedaagd over de plek en de wijze waarop ze hun content distribueren. Hoe native kan ik mijn content maken? Waar ga ik het dan plaatsen? Moet ik op allerlei niche-blogs gaan zitten, is Facebook de plek of moet ik gaan Meerkatten? De insteek van Buzzfeed is simpel: we publiceren alleen op plekken waar we een intieme relatie met onze doelgroep hebben. Een intieme relatie betekent: we moeten in staat zijn om data over jouw emotie te verzamelen. Dus: kijk je alleen, share je ook, like je, etc. Dit is bijvoorbeeld de reden waarom Buzzfeed ondanks een keiharde lokroep vanuit advertisers besluit om geen TV channel te starten. Het is een richtingsverkeer waarmee we het gevoel van wat de doelgroep écht gaaf vindt verliezen en daarom doen we het niet, aldus Peretti.

Buzzfeed en haar CEO Jonah Peretti, een cynisch stukje om deze pulp producenten af te katten had ik stiekem wel lekker gevonden. Tough luck for me.

Meer horen van Jonah Peretti? Check onderstaande video:

Deze blogpost is geschreven door Dimi Albers, Tamtam.

Verder lezen over Buzz

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Deze blogpost is geschreven voor Veronique d’Hooghe, sinds 2000 werkzaam bij omnichannel bureau Oxyma. Meer weten? Kom naar de sessie Unlocking customer value bij NS in Beurs van Berlage 1 juni. Verdere sessie-in...

Marketing10.05.2017

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

Heel radioland staat op zijn kop: Mattie en Wietze zijn uit elkaar. Ze zouden samen de overstap van Qmusic naar Sky Radio maken, maar Mattie blijft gewoon bij Qmusic. En Wietze? Die voelt zich verraden. En dus bemoeit he...

Social Media09.05.2017

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

De DC Daily van 8 februari 2016

In de DC Daily vind je leuke, nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, 8 februari 2016.

Nieuws08.02.2016

De DC Daily van 8 februari 2016

​De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?

Het was tijdens de gemeenteraadsverkiezigen 2014 een enorme trend: de stemfie. Zoals je vast nog wel weet is de stemfie een selfie die in het stemhokje is gemaakt. Half Nederland leek massaal in de weer te zijn met ste...

Social Media16.03.2015

​De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Buzzfeed is een van de snelst groeiendemediabedrijven ooit, met een maandelijks publiek van 150 miljoen en dat loopt nog steeds op, met name dankzij het ongeëvenaarde inzicht van wat mensen willen lezen of delenop Faceb...

Online21.07.2014

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

Van catbearding tot mamming, van twogging tot dog-shaming: grappige online foto’s en filmpjes zijn superpopulair en groeien dikwijls uit tot echte rages. Uit onderzoek in opdracht van Hi blijkt dat de helft van de Ne...

Online02.12.2013

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

De ultimate Halloween Prank

Het is vandaag 31 oktober.  Het zal dan ook aan weinig mensen ontgaan dat het vandaag Halloween is! Het is dé dag om mensen aan het schrikken te maken, dé dag om je baas met kop koffie en al tegen het plafond aan te l...

Online31.10.2013

De ultimate Halloween Prank

Murray en Wimbledon populair op Facebook

77 jaar hebben ze erop moeten wachten maar het is eindelijk (aldus alle Britse fans) weer een Brit gelukt om het tennistoernooi van Wimbledon te winnen. Andy Murray versloeg de als nummer 1-geplaatste Serviër, Novak Dj...

Social Media09.07.2013

Murray en Wimbledon populair op Facebook

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys