Social Media16.03.2015

​De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?


Het was tijdens de gemeenteraadsverkiezigen 2014 een enorme trend: de stemfie. Zoals je vast nog wel weet is de stemfie een selfie die in het stemhokje is gemaakt. Half Nederland leek massaal in de weer te zijn met stemfies. Tenminste, als je de nieuwsberichten van vorig jaar moest geloven.

Annemarie Sint Jago ging op onderzoek uit en schreef een paper over het onderwerp. Wie plaatsen een selfie en wat is op een selfie te zien?

Waarom is er discussie over de #stemfie?

Het stemgeheim is een van de pilaren van de democratie. Het stemhokje is er dan ook voor gemaakt is om jou af te schermen van nieuwsgierige ogen. Daar kan jij het rondje inkleuren van de persoon op wie jij vertrouwt. Niemand komt er achter op wie je hebt gestemd. Je kunt er over liegen, je kunt de waarheid vertellen, je kunt niemand aankruisen en dat stembiljet blanco in de stembus gooien. En vooral, want daar gaat het om: niemand kan daardoor jou dwingen om een bepaald vakje rood in te kleuren.

Oplaaiende discussies en mogelijke schending van het stemgeheim

Het leek ergens dan ook tegenstrijdig dat het bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 opeens toegestaan was om een foto van jezelf in het stemhokje te nemen, al dan niet met een rood ingekleurd hokje. Discussies barstten los. De één vond niets mis met de stemfie en had al voor de spiegel staan oefenen, anderen vonden dat het stemgeheim hiermee geschaad werd en dat er nu mogelijk druk op mensen uitgeoefend kon worden. De rechter oordeelde in ieder geval dat er geen recht was waaruit blijkt dat de stemfie niet toegestaan zou zijn.

Een persoonlijk stukje van jezelf met de hele wereld delen

Als student Nieuwe Media & Digitale Cultuur was dit het perfecte onderwerp voor een klein onderzoekje. Enerzijds hebben we drie muren die om jou heen staan en een grens om je heen trekken. Daar houdt jouw wereld op dat moment op. Jij bent daar even alleen met het stembiljet en je rode potlood. Aan jou de keus, niemand anders. Anderzijds heb je daar je mobieltje. Een machine waarmee je jezelf op elk moment naar elk plekje op de wereld kan brengen.

Privé versus publiek

Ik vroeg me dan ook het volgende af: hoe gaan mensen om met enerzijds die fysieke beperking van het stemhokje, en anderzijds de mogelijkheid om die beperking te overstijgen? Het stemhokje onzichtbaar te maken. Of anders gezegd: hoe gaan mensen om met dat spanningsveld tussen enerzijds een stukje privé, en anderzijds de wens om hun privéleven publiek te maken door het op internet te gooien? Alsof je je in een glazen slaapkamer bevindt.

Wat er in zo’n stemfie-tweet te zien is

Ik was benieuwd wat precies datgene is wat mensen delen in een stemfie-tweet. Laten ze allemaal hun stem zien? Of is het gewoon een ordinaire selfie, maar dan in een stemhokje, terwijl je dat hele stemhokje niet kan zien?

Om hier meer over te weten te krijgen, besloot ik alleen de tweets te analyseren met de hastag #stemfie, aangezien het om een verkennend onderzoekje ging (en niet een alomvattend onderzoek). Buzzcapture leverde de data, een set van ruim 4100 tweets, maar wat bleek? Het grootste gedeelte hiervan waren helemaal geen tweets met een stemfie erin! De meeste tweets waren linkjes naar nieuwsartikelen, oproepjes om een stemfie te maken, reacties op stemfies van anderen of zelfs reclame. Uiteindelijk waren er een kleine 650 stemfie-tweets die een daadwerkelijke stemfie bevatten: een foto van iemand zelf in het stemhokje, van een ingevuld stembiljet, of allebei.

Wat mensen graag aan iedereen willen laten weten

Ik heb zowel de tweets geanalyseerd met een daadwerkelijke stemfie er in, als de tweets die de hastag #stemfie bevatten, maar geen daadwerkelijke stemfie bevatten. Wat bleek? Slechts een klein deel (19% van de #stemfie-twitteraars) liet werkelijk zien op wie ze hadden gestemd. Sterker nog, het ging er bijna iedereen om om maar te laten weten dat ze hadden gestemd of gingen stemmen. Je zou bij een stemfie verwachten dat het om het individu gaat (‘Kijk! Dit ben ik en dit doe ik!’), maar daar ging het hier helemaal niet om. De twitteraars wilden vooral laten weten dat zij onderdeel zijn van een groter geheel (‘Kijk! Ik ga ook stemmen en ik maak wel/geen stemfie-foto!). Er werd dus helemaal niet zulke persoonlijke informatie gedeeld met de hele wereld.

Ik maak geen stemfie. Maar ik vertel wel dat ik heb gestemd.

Sterker nog een groot deel liet in hun tweet weten dat ze geen stemfie wilden maken. Sommige vonden dat belachelijk. Maar ook zij wilden wel nog even laten weten dat ze wel hadden gestemd.

Een paar mensen becommentarieerden de hele stemfie-trend met de hasthtag stemvee. Misschien niet zo heel aardig, maar wel scherp gezien. Want de stemfie leek inderdaad te gaan om het individuele gedrag als onderdeel van het gedrag van de groep.

Wil je het hele onderzoek lezen?

Deze blogpost is geschreven door Jaap van Zessen, Social Media Analist bij Buzzcapture!

...

Verder lezen over Buzz

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Deze blogpost is geschreven voor Veronique d’Hooghe, sinds 2000 werkzaam bij omnichannel bureau Oxyma. Meer weten? Kom naar de sessie Unlocking customer value bij NS in Beurs van Berlage 1 juni. Verdere sessie-in...

Marketing10.05.2017

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

Heel radioland staat op zijn kop: Mattie en Wietze zijn uit elkaar. Ze zouden samen de overstap van Qmusic naar Sky Radio maken, maar Mattie blijft gewoon bij Qmusic. En Wietze? Die voelt zich verraden. En dus bemoeit he...

Social Media09.05.2017

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

De DC Daily van 8 februari 2016

In de DC Daily vind je leuke, nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, 8 februari 2016.

Nieuws08.02.2016

De DC Daily van 8 februari 2016

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

Met meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand is Buzzfeed een van de grootste en meest succesvolle contentplatforms ter wereld. Ter illustratie van dit - in meerdere opzichten - waanzinnige platform, hierbij drie...

Online19.03.2015

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Buzzfeed is een van de snelst groeiendemediabedrijven ooit, met een maandelijks publiek van 150 miljoen en dat loopt nog steeds op, met name dankzij het ongeëvenaarde inzicht van wat mensen willen lezen of delenop Faceb...

Online21.07.2014

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

Van catbearding tot mamming, van twogging tot dog-shaming: grappige online foto’s en filmpjes zijn superpopulair en groeien dikwijls uit tot echte rages. Uit onderzoek in opdracht van Hi blijkt dat de helft van de Ne...

Online02.12.2013

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

De ultimate Halloween Prank

Het is vandaag 31 oktober.  Het zal dan ook aan weinig mensen ontgaan dat het vandaag Halloween is! Het is dé dag om mensen aan het schrikken te maken, dé dag om je baas met kop koffie en al tegen het plafond aan te l...

Online31.10.2013

De ultimate Halloween Prank

Murray en Wimbledon populair op Facebook

77 jaar hebben ze erop moeten wachten maar het is eindelijk (aldus alle Britse fans) weer een Brit gelukt om het tennistoernooi van Wimbledon te winnen. Andy Murray versloeg de als nummer 1-geplaatste Serviër, Novak Dj...

Social Media09.07.2013

Murray en Wimbledon populair op Facebook

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Verder lezen over Twitter

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral