Chinese bedrijven zien nog veel obstakels op Europese markt

Vorig artikel Volgend artikel
Chinese bedrijven zien nog veel obstakels op Europese markt

Chinese bedrijven zijn wel geïnteresseerd in de Europese markt, maar voelen zich daarbij afgeremd door een aantal obstakels. Zo blijkt uit een onderzoek van de European Union Chamber of Commerce in China en de consulenten KPMG en Roland Berger bij 74 Chinese bedrijven die activiteiten op de Europese markt hebben ontwikkeld. Als belangrijkste hinderpalen voor die Europese activiteiten worden regelgeving en culturele verschillen genoemd, maar ook bezorgdheid over productkwaliteit en een lage merkbekendheid.

De onderzoekers stellen vast dat 52% van respondenten met regelgevende problemen werd geconfronteerd, terwijl 40% het heeft over culturele verschillen, gevolgd door kosten (37%), wisselkoersrisico’s (32%) en een gebrek aan inzicht in de markt (25%). Ook zegt 23% geconfronteerd te zijn met twijfels over de kwaliteit van Chinese goederen, terwijl 22% melding maakt van problemen op het gebied van talentmanagement, gevolgd door een lage merkbekendheid (21%) en negatieve percepties over Chinese investeringen (15%).

Ondanks die problemen zegt 97% van de bedrijven in de toekomst verder te willen blijven investeren in zijn Europese activiteiten. Daarbij geeft 82% aan zijn investeringen te zullen opdrijven, terwijl 13% zijn budgetten op peil wil houden. Slechts 2% wil zijn investeringen terugschroeven. De onderzoekers stelden verder vast dat 85% vooral zijn Europees marktaandeel verder wil doen groeien, terwijl 34% aangeeft te hopen toegang te kunnen krijgen tot lokaal onderzoek en ontwikkeling.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies