Metaverse16.11.2022

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh


Sportmerk Nike staat op het punt zijn eigen NFT-platform te lanceren. Het heet .Swoosh en je kunt er non-fungible tokens (NFT’s) verzamelen van het populaire merk. Een heel logische keuze, want als er een merk is dat items maakt die heel verzamelbaar zijn, dan is het Nike wel. Het anticipeert er zelfs op door van bepaalde sneakers maar een klein aantal paren te maken of ze via minder alledaagse kanalen beschikbaar te maken. NFT’s passen daar precies in.

.Swoosh

Nike-fans kunnen straks op .Swoosh NFT’s verzamelen. Nike zegt erover: “We ontwikkelen een marktplaats met een toegankelijk platform voor mensen die web3 willen ontdekken. Binnen deze nieuwe ruimte kunnen de .Swoosh-community en Nike samen creëren, delen en profiteren.’’

Het idee is dat je dus zowel virtuele Nike-kledingstukken (schoenen, maar ook andere items) kunt kopen, verkopen en verhandelen op .Swoosh. Het is echter niet alleen een virtueel object: het is ook de bedoeling dat je ze kunt dragen in metaverse-ervaringen en games. Nike ziet het helemaal zitten, NFT’s, Web3 en het metaverse. Het heeft al eerder activiteiten ondernomen in die ruimte.

Eind 2019 kondigde Nike al aan dat het kleding wilde tokeniseren met Ethereum (ETH), de meest bekende blockchain voor NFT’s. Daarna volgde eind 2021 Nikeland binnen Roblox, een computerspel waarin je op een LEGO-achtige manier je eigen werelden kunt bouwen. Uiteindelijk zijn er maar liefst 26 miljoen mensen naar Nikeland gekomen.

RTFKT

Dat is bovendien niet alles. Nike kocht vorig jaar RTFKT, een bedrijf dat NFT’s maakt. Dat ging allemaal snel: na een half jaar kwam Nike al met NFT’s in de vorm van Cryptokicks. Het zijn net zulke verzamelbare schoenen als de fysieke Nikes, maar dan virtueel. Er bestaan in de Cryptokicks-lijn 20.000 NFT’s, waarvan een 134.000 dollar waard is (gemaakt door de Japanse kunstenaar Takashi Murakami).

Het verbaast ons met alle sneakerheads op de wereld helemaal niet dat Nike zo goed gaat met zijn NFT’s. Het haalde er al 185 miljoen dollar mee op in omzet. Nike is daarmee de eerste van alle merken die zoveel geld verdient met virtuele objecten. .Swoosh is wel al benaderbaar, maar het is nog niet live met schoenen. De eerste drop wordt heel binnenkort verwacht: in januari gaat hij live. De website is nu nog in bètafase. Uiteindelijk moet het zelfs de bedoeling zijn om eigen creaties te maken op het platform, maar het begint vooral met een marktplaatsfunctie.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Blockchain

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

2021 en 2022 waren de NFT-jaren. Of het coronavirus een grote rol heeft gespeeld bij het populair worden van deze virtuele bezittingen is onbekend, maar de laatste tijd is het wat stil rondom NFT’s (behalve in de Netfl...

Online17.01.2024

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

Bitcoin beleefde een recente stijging na het nieuws over een mogelijke goedkeuring van de ETF spot Bitcoin, wat meer vertrouwen in de markt bracht en suggereerde dat de volgende bull run nabij is. Naar mijn mening zijn e...

Online23.11.2023

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

De introductie van crypto in de gaming sector zorgt voor een echt debat binnen de community. Sommigen zijn er helemaal tegen en zien crypto als een verhoogd risico op oplichting of hacks, terwijl anderen er juist dol op...

Gaming11.10.2023

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

Historisch gezien is Bitcoin altijd apart geweest van de andere cryptovaluta. Daarom worden andere coins dan Bitcoin "altcoins" genoemd (als in "alternatieve coins"). Hoewel de intrinsieke waarde niet meer aan te tonen i...

Technology02.08.2023

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

Meer dan 70 procent van de crypto investeerders gebruikt sociale media als belangrijkste informatiebron voor crypto-gerelateerde informatie. In de zoektocht naar de juiste informatie spelen ook influencers een grote rol....

Online23.06.2023

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Bitcoin (BTC) voegde onlangs het zogenaamde Taproot protocol toe. Dit is de grootste verandering in cryptocurrency in de afgelopen vier jaar en maakt het mogelijk de blockchain zelf als opslag te gebruiken, door unieke d...

Online08.05.2023

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Metaverse Fashion Week. Vorig jaar was het een veelbesproken evenement. We hadden er zin in: veel mensen namen een kijkje in het metaverse Decentraland, om te kijken welke topmerken er zoal met nieuwe dingen kwamen. Het...

Metaverse14.04.2023

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Voor sommige playlists op Spotify heb je vanaf nu NFT’s nodig

Als je Spotify Premium hebt, het gewone abonnement op de streamingdienst van een tientje per maand, dan had je tot voor kort toegang tot alles binnen die app. Je kan alle playlists zien en gebruiken, tenzij een gebruiker...

Metaverse24.02.2023

Voor sommige playlists op Spotify heb je vanaf nu NFT’s nodig

Verder lezen over Nike

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Een mooie collectie sneakers thuis? Je bent niet de enige. Ook ben je niet de enige die met de ontbinding van sneakers te maken zal krijgen. De materialen waarvan sneakers, zoals Nike Air Max, zijn gemaakt zijn geen lang...

Gadgets06.02.2024

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Jarenlang schreef ik met enige regelmaat over ruziënde smartphone fabrikanten die elkaar de rechtbank in jaagden vanwege (vermeende) schendingen van patenten. Apple en Nokia, Samsung en Apple… het zijn maar twee voorb...

Nieuws15.06.2022

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

In het metaverse besta je zelf als een avatar. Nu kun je ‘s ochtends wel je echte zelf kleren aantrekken, maar hoe zit dat met je avatar? Waarschijnlijk krijgt die een standaard outfit en kun je binnen het metaverse ki...

Metaverse09.02.2022

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Voor veel mensen lijkt het Metaverse nog een heel abstract iets. Het is niet tastbaar, het is niet iets waar al veel mee wordt gedaan… Maar vergis je niet: niet alleen achter de schermen wordt er hard gewerkt aan deze...

Metaverse20.01.2022

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Nike, Disney, Walmart: wie volgt?
​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

Bijna iedereen heeft sneakers, al is de één er enthousiaster mee dan de ander. Wil je altijd schone, frisse, bijna mint condition ogende sneakers, dan moet je ze goed verzorgen. Philips wil sneakerheads bedienen met ee...

Gadgets17.01.2022

​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

Het is hét gesprek van de dag sinds Facebook heeft aangekondigd dat het met een Metaverse komt: wat is het nou precies? Hoewel het nog steeds officieel vorm moet krijgen, krijgt het tegelijkertijd ook juist meer vorm om...

Social Media14.12.2021

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

En andere bedrijven die meta-inspired zijn
Nieuwe Nike’s nodig? Wees er snel bij!

Nee, dit is geen advertorial of anderszins reclame voor een sportief kleding- en schoenenmerk. Nike presenteerde gisteren haar meest recente kwartaalcijfers. Daaruit bleek dat het goed gaat met de verkopen. Alle omzet- e...

Nieuws24.09.2021

Nieuwe Nike’s nodig? Wees er snel bij!

Vietnamese fabrieken al maanden dicht