Marketing28.06.2016

De redding van retail in Nederland: draai het model om


Dat het niet goed gaat met de retail Nederland weten we inmiddels wel. Onlangs hebben modebedrijven McGregor en Gaastra nog surseance van betaling aangevraagd. De lijst van bekende winkelketens die het niet halen, blijft groeien. Natuurlijk is online daarbij een belangrijke factor. Dit is een ontwikkeling die alleen maar zal toenemen en waar je je als winkelier allang niet meer tegen moet verzetten. Sterker nog: maak gebruik van de sterktes die het online landschap je vandaag de dag kan bieden en keer het model om.

Het is aardig om vandaag de dag eens te kijken naar de diverse ontwikkelingen in het retail landschap. In de afgelopen tijd zie ik namelijk een tegenreactie ontstaan. Op de universiteit leerden we veel theorieën en dachten we in modellen. Het aardige van deze theorieën en modellen is dat ze je dwingen om na te denken over onder andere jouw positie in de markt, concurrentie, omgeving, producten en diensten en ontwikkelingen. De kunst is om als het ware als een helikopter boven je bedrijf te hangen. Dit gezegd hebbende kun je ook eens naar de huidige problematiek in het retail kanaal kijken.

Experience marketing

We hebben het al jaren over experience marketing en experience stores. Dit zijn winkels waar je het product daadwerkelijk kunt ervaren en/of proeven. Een van de mooiste voorbeelden is natuurlijk het Nespresso concept. Het merk focust zich met haar fysieke winkels op de koffie beleving. Het concept klopt tot in detail. Hier draait alles om service en koffiekennis. Het blijkt een gouden formule en sluit perfect aan op de even zo succesvolle online strategie.

Natuurlijk zijn daar ook de bekende voorbeelden van succesvolle internetwinkels die de overstap hebben gemaakt naar de fysieke retail omgeving. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue en Neckermann die in stenen hebben geïnvesteerd. Zelf zeggen ze niet om de winkelstraat heen te kunnen en dichter op de consument te willen kruipen.

Pop-up stores

Pop-up stores lijken als paddenstoelen uit de grond te komen. Het zijn tijdelijke winkels die een beperkt veelal typisch seizoensassortiment aanbieden. Deze stores zijn zowel voor de ondernemers als voor de huureigenaar interessant. Niets is immers zo slecht als een leegstaand winkelpand. Tegen een pop-up store kan geen winkelruitsticker op.

Er is echter ook een andere ontwikkeling. Grotere niet typische retail merken die juist toetreden tot het straatbeeld. Het gaat veelal om bedrijven die succesvol zijn en een sterk merk hebben. Deze merken zijn juist op zoek naar nieuwe kanalen en willen direct contact met de consument krijgen. De consument kan hen immers ook veel leren. Natuurlijk kennen we allemaal al jaren de Björn Borg, Adidas en Nike experience winkels. Maar er zijn meer opvallende nieuwe toetreders in de winkelstraat.

Pindakaaswinkel

Zo werd vorige maand de eerste Pindakaaswinkel geopend. Dit is de allereerste winkel die volledig in het teken staat van pindakaas. Ze bieden tien verschillende smaken inclusief een tijdelijke seizoen special.

Wat denk je overigens van de eerste Duo Penotti-winkel in Amsterdam op het Rokin? Het idee erachter is om te laten zien wat je nog meer kunt doen met de bruin-witte chocopasta. In de winkel kun je Duo Penotti op meer manieren proberen. Denk daarbij aan Duo Penotti wafels, muffins, ijsjes en macarons.

Er zijn nog meer voorbeelden waar succesvolle merken de stap zetten naar pop-up experience winkels, bijvoorbeeld de winkel van Haribo in het outletcentrum Rosada in Roosendaal. In de 90 vierkante meter grote winkel verkopen ze speelgoed en gadgets. Klanten kunnen middels een spel ook nieuwe snoepverpakkingen maken.

Een ander voorbeeld van het model omdraaien is bijvoorbeeld frisdrankwinkel Dorstlust. Dorstlust is een winkel waar je alleen maar frisdrank kunt kopen. Dorstlust werkt met kleine onafhankelijke frismerken. Het is eigenlijk een soort van omgekeerde slijterij. Ze leveren 150 alternatieve frisdranken aan zo’n 500 grote en kleinere restaurants, bars, kantoren en koffiezaken. Dorstlust richt zich vooral op het mixen van dranken en blijven weg van de standaard cocktails.

Toekomst

De centrale vraag is natuurlijk of dergelijke pop-up stores het straatbeeld daadwerkelijk gaan veranderen. Komen er straks ook Magnum-stores of Dr. Oetker-winkels? Niet geheel ondenkbaar is wanneer het bekende merk Bolletje een pepernoten winkel zou openen. Toch? Ik kan me zo voorstellen dat je pop-up pleinen gaat krijgen waar ondernemers tegen relatief lage huren hun webshop kunnen openen of product kunnen aanbieden. Zo is het zeker niet ondenkbaar dat Unox in de winter een Unox store opent. Cornetto kan dan vervolgens de pop-up store in de zomer gebruiken voor een eigen Cornetto winkel. Het vraagt een andere manier van denken om daadwerkelijk het model om te draaien.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Shop

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar