De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Je kent dat wel, dan zie je een geweldige telefoon en als je die nu aanschaft, dan krijg je er ook nog gratis oordopjes bij ter waarde van een enorm hoog bedrag dat je er waarschijnlijk nooit uit jezelf voor zou neertellen. Het zijn cashback-acties en cadeautjes achteraf die bedrijven gebruiken om je toch tot aankoop over te laten gaan, en vaak met succes. Hartstikke leuk, die ‘krijgertjes’, maar er is ook veel mis met cashback-acties.
Veel gedoe
Stiekem reken je jezelf al rijk: de telefoon kost ‘nog maar’ een paar honderd euro als je de waarde van de oordopjes eraf haalt. Maar zo werkt het natuurlijk eigenlijk niet, want je had die oordopjes waarschijnlijk niet gekocht als je ze niet gratis kreeg. Bovendien is het ook een worsteling om de oordopjes überhaupt thuis te krijgen. Je moet eerst nog naar een speciale site, je bonnetje uploaden, je gegevens invullen en dan ook nog afwachten. Heel lang afwachten. Vaak duurt het wel zes weken, maar in het verleden zijn er bijvoorbeeld bij Samsung momenten geweest waarop het maanden duurde voor mensen hun geld kregen.
Je mag van geluk spreken als je het online kunt afhandelen, want vaak moet je fysiek een barcode opsturen. Je knipt dan de streepjescode uit de doos, stopt die in een envelop met een pamfletje en moet dan maar hopen dat het goed arriveert. Vaak is dat ook nog heel moeilijk te controleren, omdat de meeste cashbacks worden afgehandeld door externe partijen. Het heeft dan geen zin om de reguliere klantenservice van het merk van het product dat je hebt gekocht te bellen.
Grote bedragen
Het gaat ook vaak om redelijk grote bedragen, soms honderden euro’s, waardoor het altijd wat onzeker maakt om zomaar een streepjescode in een envelop op te sturen naar een schimmig bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord. En niet geheel onbelangrijk: meestal deel je ook meteen belangrijke gegevens over jezelf, waaronder je bankrekeningnummer. Het lijkt bovendien wel alsof bedrijven steeds weer met nieuwe drempels komen voor cashbackacties. Zo heeft brillenwinkel Pearle heeft nu een actie waarbij je een Ticketmaster-cadeaukaart ontvangt, echter moet je hiervoor nog rekening houden met de 14 dagen bedenktijd na aankoop. Dat staat echter niet overal, waardoor er talloze aanvragen zijn afgekeurd, die niet opnieuw kunnen worden gedaan omdat de speciale actiecode dan al is gebruikt. Niet erg klantvriendelijk.
Dat is eigenlijk het grootste probleem van cashbackacties: ze lijken een cadeautje voor de klant te zijn, maar de afhandeling ervan is vaak allesbehalve klantvriendelijk. Dat is natuurlijk expres: juist omdat het zoveel moeite kost om je geld of je cadeautje te krijgen, doen veel mensen het niet en dat scheelt een bedrijf weer. Klanten vergeten het vaak ook, iets waar bijvoorbeeld couponwebsites ook gretig gebruik van maken. Je denkt bij aankoop dat je een leuk extra voordeeltje hebt, wat vaak zorgt dat je toch tot aankoop overgaat, terwijl menig persoon het voordeeltje uiteindelijk niet krijgt. Het zijn allemaal psychologische trucs om maar een sale te maken, terwijl je er vervolgens vaak veel tijd en moeite aan kwijt bent, waardoor het allesbehalve voelt als een cadeautje.
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023